Mijn vierde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn vierde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn vierde week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

17 December 2012 | Gambia, Gunjur

Maandag 10 december -Dag 22

Vanmorgen om kwart over 7 was het even moeilijk om m'n bed uit te komen! Maar toch ben ik er gelijk uit gegaan, heb ik me opgefrist en ben ik lekker even wat gaan eten. Om kwart over 9 ben ik richting de school gegaan. Onderweg kwam ik allemaal kinderen tegen. Van de Nursery School, maar ook van een andere school. Alle kinderen die mij niet kennen, noemen me 'toubab'. Dat betekent letterlijk; blanke. Alle kinderen zeggen toubab tegen blanke mensen die ze niet kennen. Eerst vond ik het niet zo erg, maar nu begint het toch wel vervelend te worden als ze dat steeds zeggen. Maarja, daar zijn het kinderen voor. Ze vinden het alleen maar leuk. Ze willen je allemaal aanraken en je handen vasthouden. Om 5 voor half 9 was ik op de school. Aangezien het maandag was, moesten de kinderen allemaal weer in rijtjes gaan staan voor de school voor de toespraak. Om 10 voor 9 mochten de kinderen de klas in en ging Sally weer kijken of iedereen er was. Vandaag zouden we beginnen met de motoriek van de kinderen en de uitspraak van het Engels. Ik had voor ieder kind een blaadje en daar had ik hun naam op geschreven. Ik deelde ze uit met voor ieder kind een potlood. Sally tekende een cirkel, een driehoek en een vierkant op het bord. Ze legde uit wat het was en de kinderen konden het daarna natekenen. Maar dat kunnen ze nog niet zo goed. Maar ik zei al tegen Sally; dat geeft niet, want ze zien de figuren wel en dat is belangrijk. Het is belangrijk dat ze het gaan herkennen. Toen we daarmee klaar waren, mochten de kinderen zelf tekenen wat ze wilde. Om half 10 ging Sally alle blaadjes ophalen. En hoewel de kinderen nog niet goed kunnen tekenen, zag je wel dat ze het geprobeerd hadden om de figuren te tekenen. En dat was heel leuk om te zien! Toen alles opgehaald was, gingen Sally en ik alle tafels en stoelen weer aan de kant zetten zodat de kinderen weer in een cirkel konden gaan zitten. We gingen het woord van de dag doen. Dit keer had ik een bal meegenomen. De kinderen wisten natuurlijk allemaal heel goed wat een bal was en wat je ermee kon doen. We hebben met de bal een rolspelletje gedaan. Ze moesten de bal naar elkaar overrollen. De kinderen vonden het helemaal geweldig om te doen. Ze waren zo blij als de bal hun kant op kwam, echt zo leuk! Na het spelletje zijn we de letters A B C weer gaan herhalen. En het leuke was; ze wisten het nog! We hebben het een paar keer herhaald en daarna mochten ze binnen gaan spelen. Om 11 uur werd de bel weer gerinkeld en de kinderen mochten lekker buiten gaan spelen. Eerst ging ik nog de koekjes uitdelen en daarna mochten ze echt gaan spelen. Ik ging wat pinda's kopen bij een vrouw die een hele emmer vol had. In de pauze eten de leraressen meestal pinda's en ik dacht; laat ik het nu eens kopen! Het is echt een kunst hoe die vrouwen die pinda's opmaken. Zo netjes en die pinda's breken nooit. Nou, ik heb het 15 keer geprobeerd en het lukte me misschien 1 keer!! Bijna altijd waren mijn pinda's stuk... haha! Om 12 uur was het weer tijd om naar binnen te gaan. Er werd weer gekeken of iedereen er was en daarna mochten ze nog even binnen spelen. Om half 1 zette ik de muziek aan en mochten de kinderen lekker gaan dansen! Om 10 voor 1 gingen we alles opruimen en ging ik samen met een jongetje uit de klas, Famara, het bord uitvegen. Ik tilde hem op zodat hij het uit kon vegen. Toen hij weer ging zitten, zag je hoe gaaf hij het vond dat hij dat had weggeveegd. Zo schattig! Om 1 uur mochten de kinderen naar huis en toen ben ik ook gegaan. Ik heb eerst nog 2 stokbroodjes gekocht en daarna ben ik naar huis gelopen. En sinds vorige week dinsdag, loopt er elke dag een jongetje uit het klasje waar ik werk vlak achter me die ook naar huis gaat. Hij loopt altijd met mij mee. Zo grappig! Toen ik thuis kwam, heb ik lekker even wat gedronken en niet veel later kwam Marga ook thuis. We hebben even samen aan tafel gezeten en Marga gaf me wat kleurdingen voor de kinderen die we in de klas kunnen gebruiken. Daarna ben ik lekker even op de veranda gaan zitten met een tijdschrift. Verder heb ik niet zoveel gedaan. Om 6 uur kwam Lamin thuis en om 10 over 7 ben ik even lekker gaan douchen. Toen ik klaar was met douchen zijn we lekker gaan eten. Na het eten heb ik nog even tv gekeken en om half 10 ben ik m'n tanden gaan poetsen en ben ik lekker naar bed gegaan.


Dinsdag 11 december -Dag 23

Vandaag was het weer een heerlijke dag. De zon heeft de hele dag geschenen en het was weer rond de 35 graden.
In de ochtend heb ik nog wat meegemaakt!! Kwart over 7 ging m'n wekker en 10 minuten later ben ik eruit gegaan. Ik ben naar m'n badkamer gegaan om me op te frissen en aan te kleden. Tot m'n grote schrik zat er een HELE grote (ja echt een HELE grote!) tor in een klein kastje die op de grond staat waar ik wat spulletjes in heb staan. Ik schrok echt zoo erg!! Echt zo vies was het. Ik had geen idee wat ik moest doen! Ik heb eerst voorzichtig de spulletjes uit het kastje gehaald en daarna probeerde ik met een bezem die tor dood te maken. Maar helaas.. de tor ging niet dood. Wat nu? Hij was ondertussen ergens anders naartoe gevlucht en toen heb ik m'n emmertje uit de badkamer op de tor gegooid in de hoop dat hij zo gelijk dood zou gaan. Maar neehoor, hij leefde nog. Dus ik ging als een gek die emmer op hem smijten! Ik vond het echt zo eng! En uiteindelijk stopte hij met bewegen. Hèhè eindelijk dood!! Ik heb hem opgeveegd en in de prullenbak gegooid. Opgeruimd staat netjes! Bah, wat vond ik het vies!
Na mijn avontuur met de tor heb ik een broodje voor Marga en voor mezelf gesmeerd. Aangezien het in de ochtend nog best fris kan zijn, had ik een lange broek aan gedaan. Om 10 voor half 9 ben ik naar de school gelopen. Onderweg zag ik dat m'n loopmaatje op me stond te wachten, zo schattig! Hij liep weer gezellig met me mee. Zijn naam is Muhammed. Eenmaal op school gingen we zoals elke dag weer kijken of iedereen er was en het lunchgeld inzamelen. Vandaag stond als eerst op het programma; woord van de dag. De kinderen gingen weer in een cirkel zitten. Het woord van de dag was 'pen'. Ik liet het aan de kinderen zien en ze wisten dat het een pen was en dat je ermee kon schrijven en tekenen. Ik had een blaadje in het midden gelegd en ieder kind mocht wat kleins op het blaadje tekenen. De meeste wisten zelfs hoe ze een pen goed vast moesten houden! Na het woord van de dag gingen we de nummers oefenen. Marga had op 5 A4tjes de letter 1 t/m 5 afgedrukt. Ik liet de cijfers door elkaar zien en Sally vroeg wat voor cijfer het was. Ze wisten het nog niet helemaal. Ik liet de blaadjes cijfer voor cijfer rond gaan zodat ze het goed voor zich hadden en konden zeggen wat voor cijfer het was. Na de nummers stond op het programma; what is your body? Sally vroeg aan de kinderen wat een neus was en wat een mond was enzovoort. Met hun vingers moesten ze het bij zichzelf aanwijzen. Toen ik merkte dat de kinderen geen aandacht meer hadden, mochten ze lekker in de klas gaan spelen. Om 11 uur was het pauze. De kinderen zijn lekker buiten gaan spelen. Om 12 uur werd de bel gerinkeld en de kinderen gingen allemaal weer de klas in. Er werd weer gekeken of iedereen er was en daarna mochten ze nog 20 minuten binnen spelen. Daarna ben ik hetzelfde verhaaltje voor gaan lezen als vorige week. Het is belangrijk om zulke dingen te herhalen. En het leuke was; ze wisten nog waar het over ging! Na het verhaaltje was het tijd om weer lekker te gaan dansen! Ik had m'n boxjes en ipod meegenomen zodat we muziek konden luisteren. Die kinderen zijn echt zooo lief! Allemaal klappen en lekker dansen! Om 5 voor 1 zijn we gestopt zodat we nog even op konden ruimen en zodat ik met Isatou het bord schoon kon maken. Elke dag ga ik met een ander kind het bord uitvegen. Om 1 uur mochten de kinderen lekker naar huis. Ik ben weer brood gaan halen en heb nog even met Sally in een shopje gekeken of er nog leuke slippers waren, aangezien ik 1 paar wil kopen. Maar helaas, ze waren niet in mijn maat. Toen ben ik naar huis gegaan. Ik ben even op de computer gaan mailen en om kwart voor 3 kwam Marga ook thuis. Ze was met de schooldirecteur Ansou naar Brikama geweest. We hebben samen even wat gegeten en gezellig gekletst. Na het eten ben ik buiten gaan zitten en ben ik weer verder gaan lezen in m'n tijdschrift. Daarna ben ik in het boek over Gambia en Senegal gaan lezen die ik had gekregen van m'n tante Corry! Echt een heel leuk boek. Toen ik het thuis las, was het zo anders want dan heb je nog geen idee hoe het echt is. Maar toen ik het vandaag aan het lezen was, merkte ik dat ik al veel meer wist en dat is heel leuk!
Om kwart voor 7 ben ik lekker gaan douchen. Na het douchen heb ik nog even wat gelezen. Ondertussen was Lamin thuis gekomen en om half 8 gingen we eten. Na het eten ben ik wat gaan schrijven in m'n dagboek en om 10 uur ben ik gaan slapen.


Woensdag 12 december -Dag 24

Vandaag was het 12-12-2012. De laatste dag die dezelfde getallen heeft. Vandaag was mijn allerliefste zus jarig! Op een speciale dag!
Ik had om kwart over 7 m'n wekker gezet en toen ben ik me op gaan frissen en me aan gaan kleden. Ik heb lekker even ontbeten en om 10 over 8 ben ik naar de school gelopen. Onderweg heb ik m'n lieve zus gebeld om haar te feliciteren! Maar helaas werd op een gegeven moment de verbinding verbroken, omdat ik geen beltegoed meer had. Maar ik was heel blij dat ik haar weer even gesproken had! Om kwart over 8 was ik op de school. Ik had de overige 6 Engelse boekjes die ik had meegenomen uit Nederland bij me, dus die liet ik aan Sally zien. Ze vond het heel leuk! Om half 9 werd de bel gerinkeld en kwamen de kinderen de klas binnen. Om 5 over half 9 zijn we begonnen met de absentie en daarna het geld voor de lunch. Toen we dat hadden gedaan, mochten de kinderen kiezen uit 5 verschillende gekleurde blaadjes. Daarna mochten ze een gekleurd potlood uitzoeken. De kinderen mochten lekker gaan kleuren! Het was zo leuk, want ik zag dat ze weer probeerde om een cirkel te tekenen. Ze oefenen het dus wel! Na het kleuren gingen we het woord van de dag doen. Vandaag was het woord; mandje. Aangezien de kinderen allemaal een potlood hadden, leek het me leuk dat ze allemaal zelf hun kleurpotlood in het mandje mochten doen. En ze vonden het heel leuk! We hebben ook nog even het bal spel gedaan; het overrollen van de bal naar elkaar. Daarna stond op het programma; how is your dress? Sally en Fatou (de 'hoofdlerares') legde uit wat meisjes dragen en wat jongen dragen en wat nou typisch voor een meisje en typisch voor een jongen is. Ze wisten het goed! Om kwart over 10 mochten ze lekker binnen gaan spelen. Om 11 uur was het pauze. Wat me elke dag opvalt, is dat de leraressen de kinderen alles voor hun laten doen. Een stoel pakken om op te zitten, een bekertje water pakken om te drinken, de bel halen om te rinkelen. Je kunt natuurlijk wel wat vragen, maar dit gaat toch best ver. Om 12 uur moesten de kinderen weer de klas is. Maar voordat ze de klas ingingen, moesten ze eerst in een rijtje gaan staan om omstebeurt hun handen te wassen. Fatou (Sally was ondertussen weer weg gegaan, want ze moest ergens heen zei ze) hielp de kinderen met het wassen van de handen en ik droogde hun handen af. Toen alle handen gewassen waren, werd de absentie weer nagekenen en daarna mochten de kinderen nog even spelen in de klas. Om half 1 zette ik de muziek weer aan en mochten de kinderen weer gaan dansen. Om 5 voor 1 was het tijd om op te ruimen en het bord te vegen. Dit keer was Muhammed (m'n loopmaatje!) aan de beurt om samen met mij het bord uit te vegen. Iedereen kwam er omheen staan, want iedereen wilde het bord uitvegen! Maar ze moeten rustig hun beurt afwachten. Om 1 uur was het tijd om naar huis te gaan. Ik heb weer 2 kleine stokbroodjes gekocht en daarna ben ik naar huis gegaan. Marga was al thuis en die had de lunch al klaar gemaakt; een half stokbroodje met gekookte aardappel, boullion en wat knoflook. Wat was dat lekker!! Maar het vulde wel heel erg... Na de lunch zijn we begonnen met het knippen, inkleuren en opplakken van plaatjes die ik in de klas op ga hangen. Vanaf half 2 tot half 5 zijn we ermee bezig geweest.... Maar het resultaat is heel leuk! Om half 5 ging Marga Lamin ophalen, want die was in de ochtend met haar auto naar z'n werk gegaan, omdat die waarschijnlijk verkocht werd. Ik ben nog even verder gegaan met knippen en daarna ben ik even buiten gaan zitten. Om 10 over 6 kwamen Marga en Lamin weer thuis. We hebben nog even buiten gezeten en om kwart voor 7 ben ik gaan douchen. Daarna zijn we lekker gaan eten. Na het eten heb ik nog even gemaild en toen ik klaar was, heb ik nog even tv gekeken. Om kwart voor 10 ben ik m'n tanden gaan poetsen en ben ik gaan slapen.


Donderdag 13 december -Dag 25

Zoals elke dag ging m'n wekker om kwart over 7. Ik ben eruit gegaan, heb wat kleding uitgezocht en heb me opgefrist en aangekleed. Daarna ben ik gaan ontbijten met een lekker kopje thee erbij. Om 10 over 8 ben ik naar de school gegaan en ik was er om kwart over 8. Onderweg kwam ik weer allemaal kinderen tegen, onder andere het ongelofelijke lieve meisje die ik zo graag wilde herkennen. Ze zit op een andere school dan waar ik werk. Ik vond het leuk om haar weer te zien! Op school begonnen we weer met de absentie en het geld voor de lunch. Daarna zijn we met de kinderen gaan zingen, dansen en klappen. Om 10 over 9 gingen we het woord van de dag doen. Ze wisten al dat ze in een cirkel moesten gaan zitten, dus dat deden ze ook gelijk. Vandaag was het woord van de dag; flesje. Ik liet het lege flesje die ik mee had genomen de cirkel rond gaan en ze mochten allemaal het flesje open en dicht draaien. Bij de een ging het wat sneller en makkelijker dan bij de ander. Na het woord van de dag gingen we de cijfers doen en daarna de letters. Het was hetzelfde als vorige week dus ze herkende het wel! Om 10 over 10 mochten de kinderen in de klas gaan spelen. Om 11 uur was het pauze en ging ik weer de koekjes uitdelen. Om 12 uur was de pauze voorbij en moesten de kinderen weer hun handjes wassen voordat ze de klas ingingen. Eenmaal toen iedereen in de klas was, gingen we weer de absentie doen en daarna mochten de kinderen nog even spelen. Om half 1 moesten ze al het speelgoed aan de zijkant leggen en allemaal aan één kant gaan zitten. Ik ging namelijk weer wat voorlezen. Dit keer was het een ander boekje dan de vorige keer en Sally vond het erg moeilijk. Ze kan blijkbaar toch niet zo heel goed Engels. Gelukkig kwam Fatou er net aan, die kon het wel uitleggen aan de kinderen. Ze vonden vooral de plaatjes heel leuk om te zien! Het is zo leuk om te zien als ze je met grote ogen aankijken om te luisteren. Toen ik zag dat 1 jongetje bijna in slaap viel, ben ik gestopt. Het was tijd om te dansen en te klappen! Ik zette de muziek weer aan en al de kinderen begonnen lekker te dansen. Om 5 voor 1 gingen de kinderen het speelgoed opruimen en ik ging met Maimuna het bord uitvegen. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en ging iedereen naar huis. Aangezien het shopje waar ik steeds de stokbroodjes koop vandaag geen vers stokbrood had, ben ik naar het shopje aan de overkant gegaan. De vrouw van het shopje waar ik altijd kom, is altijd heel lief. Haar dochtertje van 4 die ook op de school zit waar ik werk liep met mij mee naar het andere shopje en ze pakte gelijk m'n hand vast. Zo lief!! Daarna heb ik haar weer naar huis gebracht en ben ik ook naar huis gegaan. Onderweg liepen er 6 kinderen met me mee! De hele terug weg heb ik alleen maar: Jarra Jarra Jarra gehoord. Aangezien de kinderen die op de school zitten waar ik elke dag langs loop nu ook mijn naam weten omdat ik dat gister tegen 3 kinderen had gezegd. Maar ik heb liever dat ze Jarra zeggen dan toubab! Eenmaal thuis waren Ansou en Marga in de tuin bezig. Marga was vandaag thuis gebleven, omdat er op de Primary en de Nursery School niet echt iets te doen was. En dan kon ze aan het werk in de tuin. Ik ben gaan lunchen en daarna ben ik weer verder gegaan met het knippen van plaatjes. Daarna ben ik op internet nog op zoek gegaan naar andere plaatjes en dingetjes in het Engels, maar helaas kon ik niks geschikts vinden voor de kinderen van mijn klasje. Het was allemaal voor groep 5 of hoger. Toen ben ik lekker even buiten gaan zitten en heb ik de vele foto's die ik al heb gemaakt gesorteerd op de laptop. Dat was wel even nodig! Het is echt zo leuk om al die foto's te zien! Toen ik klaar was, heb ik nog even in m'n Gambia boekje gelezen. Om kwart voor 7 kwam Lamin thuis. Wat zo gaaf was; er vlogen 26 vleermuizen in ongeveer 1.5 minuut uit 2 verschillende bomen. Het was echt heel gaaf om te zien! In de tuin zie je echt zoveel verschillende vogels. Echt heel mooi om te zien. Op een gegeven moment werd het best fris (voor de Gambiaanse begrippen) en toen zijn we naar binnen gegaan. Om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten heb ik nog even gemaild en daarna ben ik lekker gaan douchen. Ik geniet altijd zo erg van het douchen! Voordat ik ga douchen, zet ik water op en als dat kookt, giet ik het in een emmer. Daarna doe ik er altijd koud water bij en dan heb ik toch nog wat warm water waarmee ik kan douchen! Heerlijk! Na het douchen heb ik nog even tv gekeken en om half 10 ben ik m'n tanden gaan poetsen en ben ik naar bed gegaan.


Vrijdag 14 december -Dag 26

Aangezien de internetverbinding in de ochtend het beste is en ik iemand een mailtje moest sturen met een filmpje, had ik m'n wekker om 7 uur gezet. Dan kon dat filmpje ondertussen laden terwijl ik me aan het aankleden en aan het ontbijten was. Maar helaas lukte het niet.. Het lukt niet om filmpjes te versturen. Heel jammer!! Om kwart over 8 ben ik naar de school gelopen en om 10 voor half 9 was ik er. Onderweg riep weer ieder kind die ik tegen kwam (en dat zijn er heel veel) m'n naam en er liepen weer veel kinderen met me mee. Echt zo leuk he! Voordat de kinderen de klas in gingen, moesten ze weer in een rijtje voor de school gaan staan voor de toespraak. Fatou zei dat ze mij geen toubab meer mochten noemen (wat ze eigenlijk niet echt deden omdat ze me al kennen), maar ze moeten me miss Yara noemen. En eerlijk gezegd ben ik daar niet zo blij mee, want ze mogen me gewoon Yara (Jarra) noemen!! Vind ik veel leuker! Maarja, dat zal ik nog wel zeggen. Eenmaal in de klas werd de absentie gedaan en het geld voor de lunch. Vandaag was er geen les, maar we gingen met de klas naar het ziekenhuisje in het dorp. Eens in de zoveel tijd moet de Day Care (en nog veel meer baby’s en kinderen uit het dorp) voor controle en inentingen naar het ziekenhuisje. Marga had me al gezegd; het is altijd heel druk! En inderdaad; het was druk. Er waren allemaal vrouwen met baby's die inentingen kregen. We moesten eerst nog 40 minuten moeten wachten voordat er echt iets gebeurde. Al de baby's kregen als eerste een inenting. De meeste baby's lagen lekker te slapen. Toen ze de inenting in het ene arm kregen, begonnen ze heel even te huilen maar daarna vielen ze weer in slaap. Maar toen de andere inenting in het andere arm werd gegeven, begonnen ze toch wel echt te huilen. Zo zielig maar ook lief om te zien! Er was één baby die helemaal niet huilde, die bleef gewoon lekker slapen! Ondertussen waren al de kinderen uit mijn klasje op de weegschaal geweest en toen konden we weer gaan. Omdat die al 3/4 zijn, hoeven die geen inentingen meer. Om 10 over half 11 waren we weer terug bij de school. Aangezien het tot 11 uur pauze was, hebben we even wat gegeten. Ik had een halve watermeloen meegenomen en dat was echt super lekker! Iedereen vond het heerlijk! Om 11 uur moesten de kinderen nog even de klas in en toen werden de dossiers van de kinderen weer terug gegeven. Daarna mochten ze naar huis. Ik ben nog heel even op de school gebleven, maar daarna ben ik ook naar huis gegaan. Onderweg liep er weer een groep kinderen met me mee. Normaal ga ik altijd naar rechts en de andere kinderen gaan naar links of rechtdoor om naar huis te gaan, maar vandaag liepen ze achter mij aan. Ik dacht; dit is niet zo goed! Ik hoorde ze praten en af en toe hoorde ik de naam: Marga. Dus ik had al het idee dat ze van plan waren om met mij mee te gaan. Toen ik eenmaal bij de poort was, zei ik tegen de kinderen; het is nu genoeg, ga maar naar huis. Ik heb de poort achter me dicht gedaan en ben naar binnen gegaan. Ze zijn nog zeker een half uur voor de poort blijven staan en hebben steeds "Marga" geroepen. Marga reageerde er 1 keer op en daarna niet meer. Op een gegeven moment zijn ze toch maar weg gegaan. Marga had het idee om vandaag al de kleding te gaan wassen en dan zaterdag naar een grote supermarkt te gaan in Kairaba. Dat leek me een heel goed idee! Om 1 uur zijn we begonnen met het wassen en om kwart voor 2 was ik klaar. Ik had dit keer niet zoveel was. Marga is nog even door gegaan. Ik heb wat spulletjes opgeruimd en daarna ben ik lekker even gaan lunchen. Al snel was Marga ook klaar, dus die kwam er op een gegeven moment ook bij zitten. Na de lunch ben ik op de laptop gegaan om het weekprogramma aan te passen. Aangezien we elke dag al hadden gedaan, wist ik wat ik moest veranderen. Ik ben er nog best lang mee bezig geweest! Om kwart voor 4 was ik klaar. Ik ben toen de was van de lijn gaan halen en ik heb het gelijk opgevouwen en in de kast gelegd. Daarna ben ik een boodschappen lijstje gaan maken en heb ik nog wat andere dingen gedaan. Om half 7 kwam Lamin thuis. Om 7 uur ben ik even snel gaan douchen en om half 8 gingen we eten. Net zoals vorige week vrijdag was het heerlijk!! Na het eten ben ik nog even gaan mailen en daarna hebben we tv gekeken. Om kwart voor 9 viel ik al bijna in slaap op de bank, maar om 9 uur begon er een hele spannende en goede film dus die wilde ik wel afkijken! Uiteindelijk gingen we om kwart voor 12 slapen.


Zaterdag 15 december -Dag 27

Om kwart voor 9 maakte Marga me wakker. Vandaag gingen we naar een grote supermarkt in Kairaba. Om 10 over half 10 zijn we in de auto gestapt en zijn we gaan rijden. In het dorp liepen er weer vrouwen en kinderen die mee wilde liften, dus Marga nam een paar vrouwen en kinderen mee. Met z'n 5en zaten ze op de achterbank en er zaten ook nog 2 vrouwen achterin de achterbak. Wat ze allemaal wel niet over hadden voor een lift! De meeste vrouwen hadden we in het dorp zelf weer afgezet, maar 2 kinderen wilde graag naar de markt in Brikama en aangezien we daar toch langs kwamen, mochten ze mee rijden. Onderweg namen we nog 1 vrouw mee die ook naar Brikama moest. Een half uur later waren we in Brikama. We zette de vrouwen af en daarna zijn we doorgereden. Na langer dan een uur gereden te hebben, waren we om 11 uur in Senegambia. We zouden daar gaan ontbijten bij een bakkertje 'Caramel'. Toen we naar binnen gingen, werd ik meteen blij; het zag er allemaal zoo lekker uit!!! Heerlijk een bakkertje! We namen allebei een croissantje en een chocolade broodje. Ik nam een thee en Marga een koffie. We zijn lekker buiten gaan zitten. Het was echt heerlijk!! Aangezien daar wifi was, vroeg ik het wachtwoord voor de wifi. De man gaf me een wachtwoord maar het lukte steeds niet om te verbinden omdat m'n mobiel steeds aangaf dat het wachtwoord fout was. Heel erg raar! Maarja, het was niet anders. Om kwart voor 12 zijn we weer in de auto gestapt om naar de supermarkt te rijden. Dat was nog ongeveer 15 minuten rijden. Toen we de supermarkt inliepen, dacht ik gelijk; ah, wat heerlijk; een normale supermarkt! Dat vond ik heel fijn. Hier heb je namelijk vooral van die hele kleine winkeltjes waar ze niet zo veel hebben. Of er zijn 'supermarktjes' waar eigenlijk alles op is of wat niet echt een supermarkt is. Dus ik was heel blij dat dit wel een echte supermarkt was!! Ik had een lijstje gemaakt, dus die pakte ik er even bij. Marga en ik hadden allebei een karretje gepakt en we gingen de winkel in. Ik moest af en toe wel lachen; zo hadden ze HAK appelmoes, HEINZ tomatenketchup (wat echt onwijs duur was, ongeveer 4 euro!) en oreo! Dat had ik eerlijk gezegd totaal niet verwacht! Het viel me ook op dat het toch eigenlijk best wel duur is allemaal. Als je hier voor 1 of 2 weken op vakantie bent, is het makkelijk te doen en is het niet duur. Want bijvoorbeeld het uiteten gaan is niet zo duur. Maar als je hier woont, is het toch best wel duur.. Na een uur door de winkel te hebben gelopen, waren we om 1 uur eindelijk klaar. Ik had even goed inkopen gedaan! Aangezien het zo ver weg is, gaat Marga er niet zo vaak heen, wat heel logisch is. Dus ik heb de komende tijd weer genoeg!! Bij de kassa raakte ik nog even in de stres. Ik had al wat extra geld meegenomen, maar aangezien je zo veel briefjes geld bij je moet hebben, wist ik niet of ik genoeg bij me had. Ze hebben hier namelijk alleen maar briefjes van 100 en niet van 200 of 500. En aangezien bijvoorbeeld een pot chocolade pasta 75 dalasi kost en een pakket van 8 pakjes verschillende soorten van Kellog's 175 dalasi kost, heb je echt heel veel geld nodig. En als je dan aardig wat boodschappen hebt, moet je echt een hele stapel briefjes van 100 mee hebben. Maar ik had gelukkig genoeg bij me! Ik ben voor de zekerheid toch nog geld gaan wisselen, zodat ik zeker genoeg zou hebben voor de komende tijd. Na het boodschappen doen, moesten we nog ergens inkt kopen en ik wilde nog wat fruit kopen. Daarna zijn we weer in de auto gestapt om terug te gaan. Onderweg zijn we weer naar het bakkertje gegaan, want we wilde nog wat lekkers meenemen naar huis. We hebben daar nog even wat gedronken en een chocoladestrik gegeten als lunch. Ik wilde het toch nog een keer proberen het de wifi, dus ik vroeg aan een ander meisje of zij het wachtwoord wilde geven. En het wachtwoord was inderdaad anders; de man had 2 letters niet goed opgeschreven... Maar nu deed hij het gelukkig wel!! Dus ik kon even whatsappen! Om kwart voor 3 zijn we weer in de auto gestapt en zijn we eerst nog naar Brikama gegaan, omdat ik gebeld werd tijdens de lunch dat ik m'n simkaart moest registreren bij Africell. Maar net toen we aankwamen, gingen ze dicht.. Heel stom! Maarja, dan maar een andere keer. Om 4 uur waren we weer thuis en het eerste wat Marga deed, was de koelkast aanzetten, want de chocolade die we hadden gekocht, was gesmolten! Daarna hebben we gelijk alle boodschappen opgeruimd (bij elkaar was het heel veel!!). Aangezien in het weekend altijd rond 3 uur rijst wordt gebracht als lunch, gingen Marga en ik om half 5 nog even wat eten (we hadden overdag niet echt uitgebreidt gegeten). Lamin had al wat gegeten en hij ging om kwart voor 5 weg, want hij ging naar een voetbalwedstrijd kijken die om 5 uur begon. Na het eten ben ik buiten even in m'n Gambia boekje gaan lezen. Op een gegeven moment ging Marga douchen en daarna ben ik ook lekker gaan douchen. Aangezien we zo laat middag hadden gegeten, gingen we pas om half 9 avond eten. En dat was toch lekker! We aten pannekoeken en Franse championnensoep. Nou, echt heerlijk! Na het eten ben ik even gaan mailen en daarna hebben we tv gekeken. Om kwart voor 11 ben ik gaan slapen.
Ik heb vandaag echt een hele gezellige dag gehad met Marga!! Was heel leuk!!


Zondag 16 december -Dag 28

Vandaag had ik geen wekker gezet. Om kwart over 9 werd ik wakker en toen ben ik me aan gaan kleden. Er waren al allemaal mensen buiten op de veranda. Toen ik me aangekleed had, zette ik even wat water op en heb ik thee voor mezelf gemaakt. Ik ben lekker even buiten op de veranda gaan zitten. Er kwamen ondertussen twee jongens en een man. De man wilde even zijn mobiel opladen. Veel mensen uit het dorp laden hun mobiel bij Marga op aangezien ze zelf geen elektriciteit hebben. De twee jongens kwamen voor Lamin, maar die was er niet. Toen ik m'n thee op had, ben ik naar binnen gegaan en heb ik even lekker wat gegeten. Daarna heb ik even op de computer wat dingetjes gedaan. Om 1 uur ben ik verder gegaan met m'n dagboek. Om 3 uur werd de rijst weer gebracht en om kwart over 3 gingen we lunchen. Na de lunch ben ik weer op de veranda gaan zitten en ben ik in m'n boek gaan lezen. Het is echt een spannend boek, dus ik heb best lang en veel gelezen! Om 7 uur ging Marga beginnen met het eten. Ik dekte de tafel en daarna zijn we gaan eten. We aten weer heel lekker! Dit keer was het een omelet en daarnaast aardappeltjes met doperwten en wortel. Weer lekker Hollands!! Na het eten ben ik lekker even gaan douchen. Toen ik net klaar was, belde m'n moeder en toen heb ik gezellig met m'n moeder gekletst! Het was heel fijn om haar weer even te spreken!! Daarna ben ik nog even tv gaan kijken en om 10 uur ben ik gaan slapen.

Lieve mensen, ik vermaak me hier heel erg!! Heb wel een beetje last van heimwee gehad (nu nog steeds een beetje) maar dat hoort erbij! Verder gaat alles heel goed!!

  • 17 December 2012 - 20:23

    Jeanne:

    Lieve Yaartje,

    Wat leuk en goed voorbereid ga je met de kindjes om.
    Wat een leuk verslag! Wat maak je leuke en mooie dingen mee. Andere wereld, geen wasmachine, geen bad! Je past je heel goed aan! Ben nog steeds heel trots op je! Het weer, wat heerlijk! Hier de hele dag regen! Meissie, geniet van alles! Liefs en xxx

  • 18 December 2012 - 12:12

    Melissa Boonstra:

    Hey Yaar!!

    Echt super gaaf om je verslagen elke keer weer te lezen!
    Zo ontzettend leuk om te lezen hoe je dat allemaal doet!

    Hoop nog vele berichten van je te kunnen lezen!!!

    Dikke kus en knuffels en loves

    Je nichtje :D

  • 18 December 2012 - 18:00

    Cees Schouwenaar:

    yara,
    ook ik volg je verblijf in Gambia en geniet van je verhalen het is echt gaaf zoals
    jij je belevenissen op papier zet. echt heel leuk om te lezen.
    fijn dat je het zo naar je zin hebt. elke dag weer leuke dingen meemaak en ervaar.
    ik wens je nog een hele fijne tijd en kijk met spanning uit naar je volgende verslag.
    liefs, papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 13970

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: