Mijn derde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn derde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn derde week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

17 December 2012 | Gambia, Gunjur

Lieve allemaal, weer een berichtje vanuit het warme Gambia! Ik zet weer 2 reisverslagen op m'n blog van de afgelopen 2 weken! Aangezien ik de dagen niet goed had gedaan, begin ik bij dag 15 in plaats van dag 14.

Maandag 3 december -Dag 15

Na 2 weken nog even van vakantie te hebben genoten, was vandaag de eerste échte dag op school. Om kwart voor 8 maakte Marga me wakker, want we zouden om half 9 weg gaan. Ik ging even snel wat eten, wassen en aankleden en daarna zijn we eerst nog even naar de Nursery School gegaan om wat af te geven en daarna zijn we naar de Primary School gegaan. Het plan was dat ik vandaag ging kijken hoe alles ging en hoe alles verliep in Grade 1. Ik zat achterin de klas met een aantekeningen blok, zoals de rector of iemand anders ook wel eens doet... Haha was wel grappig dat ik nu degene was die daar zat. Mijn eerste indruk was; wat een chaos! Als de leraar wat op het bord schreef of tekende, waren de kinderen hartstikke druk en veel aan het praten. Er werd niet echt opgelet door de leraar. Om 9 uur begonnen ze met rekenen. Ze gingen tellen. De leraar tekende dan een aantal verschillende voorwerpen op het bord en dan moesten de kinderen zeggen hoeveel er van elk voorwerp waren. Ze mochten het zelf op het bord schrijven wat ze dachten dat het goede antwoord was. Maar het duurde allemaal erg lang, want al dat tekenen kost ook tijd. Dan ging de leraar weer wat nieuws tekenen en dan waren de kinderen weer erg afgeleid en dat was heel erg jammer. Op een gegeven moment gaf hij wat oefen ´sommetjes´ op die de kinderen moesten maken. Nou voordat hij die ´sommetjes´ had gemaakt, was het al weer 20 minuten later. En het heeft ongeveer 3 kwartier geduurd voordat de laatste kinderen de ´sommetjes´ af hadden. Het ging allemaal veel te traag. Ze waren pas om 11 uur klaar met rekenen. Om kwart over 11/10 voor half 12 begonnen ze met Engels. Ze gingen oefenen hoe je je zelf moet voorstellen aan iemand. Per tweetal moesten ze tegenover elkaar gaan staan en elkaar een hand schudden en zeggen: Hello, I am ... en dan moest de andere hetzelfde zeggen. Om half 12 hadden de kinderen pauze. Toen ben ik naar Marga gegaan en hebben we wat gegeten. (Een broodje besmeerd met mayonaise en koekjes ertussen...!) Heel apart. Om 10 voor half 1 begon de les weer. De leraar schreef het alfabet op het bord en de kinderen moesten vertellen met welke letter hun voornaam begon. Daarna mochten ze allemaal hun voorletter op het bord omcirkelen. Ik deed ook mee en dat vonden de kinderen heel erg leuk. Daarna moesten de kinderen weer 2 oefeningen maken, wat weer erg lang duurde.. Om 10 voor 2 werd ik door Marga uit de klas gehaald, want Maaike en Renee waren ondertussen ook op de school en we gingen naar huis. We gingen 10 minuten eerder, omdat de kinderen anders allemaal op ons af zouden komen omdat ze Maaike en Renee aan hebben zien komen, maar nog niet echt hadden begroet. We hebben gezellig nog even wat gedronken met z'n vieren en toen kwam Oustaz aan met een pan met rijst voor ons. Dus we gingen even lekker wat eten. Om half 4 werden Maaike en Renee weer opgehaald door de taxi, dus die gingen op een gegeven moment weer weg. Ik ging Marga nog even helpen met wat dingetjes voor de school en we hebben doorgenomen wat ik allemaal op had geschreven tijdens de les. Ik wist zelf niet zo heel goed wat ik die kinderen wilde leren en wat ik met hun wilde gaan oefenen. Toen heeft Marga voorgesteld dat ik morgen ga kijken bij de daycare. Dat is op de Nursery School en in die klas zitten allemaal kinderen van 3 jaar. Nou, dat lijkt me echt een heel leuk idee!! Dus ik ga morgen naar de daycare en kijken of ik dat leuk vindt. Dan kan ik zelf ook wat leuke dingen met die kinderen doen. Het lijkt me echt onwijs leuk om met die kleine lieve kinderen te zijn!! Dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!
Haha, jullie zullen het niet geloven, maar ik zat vanmiddag lekker aan de pepernoten!!! Oh, wat was dat heerlijk! Iemand had die uit Nederland meegenomen en achtergelaten. Echt zo lekker!!


Dinsdag 4 december 2012 -Dag 16

Om half 8 werd ik wakker gemaakt door Marga en om half 9 zijn we naar de Nursery School gegaan. Vandaag ging ik kijken hoe het bij de daycare was. Die kindjes zien er allemaal zo schattig uit!! Eerst ging de lerares alle namen opnoemen en kijken of iedereen er was. Daarna ging ze geld (1 dalasi) verzamelen die bijna alle kinderen elke dag mee nemen naar school voor de lunch. Om 9 uur gingen ze echt starten. De lerares begon met de letters; A B en C. Die letters stonden op het bord en de kinderen moesten vertellen wat voor letters het waren. Nou, bijna geen een kind wist het. Ze zei het voor en de kinderen moesten haar herhalen. Nou dat hebben ze wel meer dan 15 keer gedaan.. Het was te vaak. Daarna gingen ze de dagen van de week opnoemen. De lerares vertelde eerst; the days of the week are... en dan zeiden de kinderen dat na en daarna zei ze een voor een de dagen en die kinderen zeiden dat na. Nouja, zeiden, ze schreeuwde het na. Het is voor die kinderen meer een spelletje; wie schreeuwt het hardst. Ze nemen het helemaal niet in zich op wat de lerares zegt, want ze weten niet wat het inhoud. Dat wordt hun niet uitgelegd. Als je een half uur later vraagt wat de dagen van de week zijn, weten ze het nog niet. Al hebben ze het al 3 maanden lang elke dag geoefend. Dat is zo ontzettend jammer. De lerares vraagt het maar 1 keer op een dag en dan herhalen ze het veel te vaak. Ze kan beter 3 keer per dag alles maar een paar keer doornemen. Zo leren ze het veel beter. Na het oefenen mochten de kinderen spelen. Het speelgoed werd door de lerares op de grond gegooid en dus ook door de kinderen. Daarna was het speeltijd. Van kwart over 9 tot 11 uur hebben de kinderen gespeeld. Om 11 uur hadden ze pauze. De pauze duurde tot 12 uur. Ik heb in de tussen tijd nog even met de schooldirecteur gepraat en met de andere leraressen. De lerares van de klas waar ik was, was om half 11 weg gegaan, want die moest ergens heen. Daarna was ik dus alleen. En daar was ik niet zo blij mee. Want de kinderen kunnen nog geen Engels en Ik ken hun taal niet, dus ik kon niks tegen ze zeggen. Dat was echt heel vervelend. Want ik merkte dat ze allemaal erg moe werden en ze gingen elkaar irriteren en ze gingen steeds bij mij staan. En op een gegeven moment is dat heel vervelend. Maar verder was het een hele ervaring om te zien hoe het hier gaat. Na school ging ik met Marga bespreken wat ik had opgeschreven. We hadden een lijst gemaakt met de dingen die ze in een week moeten en kunnen doen. Ze moeten wel een klein beetje leren, maar het moet wel op een speelse manier. Want ze zijn 3 jaar!! Daarna heb ik een weekprogramma gemaakt. Toen die klaar was, gingen we die bespreken en daarna heb ik hem getypd.
Rond een uur of 5 kwamen Maaike en Renee. Ze waren met Oustaz en Suley weg geweest. Maaike en Renee zouden blijven slapen. Ze hadden met Oustaz en Suley afgesproken om 's avonds naar iemand toe te gaan en dan zouden ze djembee gaan spelen. Ze vroegen of ik ook zin had om mee te gaan en dat leek me wel leuk! Voor het eten hadden we eerst allemaal gedoucht en om half 9 kwamen de jongens ond halen. Het was eerst nog een kwartier lopen en uiteindelijk kwamen we uit bij een huis van Nederlandse mensen. En die mensen waren echt zo ontzettend aardig en open. Er waren verder nog meer jongens die daar woonde. We hebben nog even met die Nederlandse mensen zitten praten en ondertussen werd er een kampvuur gemaakt en zaten de jongens al klaar om te spelen. Wij zijn toen om het kampvuur gaan zitten. Toen de jongens begonnen te spelen op de djembee's, kwam er meteen een leuke sfeer. Echt, wat konden zij goed spelen zeg. Zoiets moet je echt meemaken als je wilt weten hoe gaaf het was. Sommige jongens gingen ook dansen, echt zo leuk! En op een gegeven moment moesten wij ook mee dansen van hun, nou zo grappig! Het is zo moeilijk om hun manier van dansen te leren, want het gaat zo snel. Maar het was wel echt leuk!
Om kwart voor 11 zijn we weer teruggelopen en daarna zijn we lekker gaan slapen. Morgen weer een dag!!


Woensdag 5 december -Dag 17

5 december, Sinterklaas. Het was half 5 toen ik er voor het eerst aan dacht vandaag; ohjaa, het is Sinterklaas!! Ik was het alweer vergeten. Het is hier ook zo anders. Hier vieren ze geen Sinterklaas, ze kennen dat helemaal niet. En ook omdat het zo warm is hier, besef ik helemaal niet dat het in Nederland sneeuwt en dat het ijskoud is. Ik heb zo'n ander gevoel. Maar ik vind het wel heel jammer dat ik niet lekker thuis zit te gourmetten met m'n moeder.. Op zo'n moment is het toch wel moeilijk. Want aan de ene kant vind ik het hier heel leuk, maar aan de andere kant mis ik wel de gezelligheid van thuis. Maarja, op naar volgend jaar!!
Vandaag werden Maaike, Renee en ik om half 9 wakker gemaakt door Marga. Ze had een heerlijk ontbijtje klaar gezet, super lief! We hebben gezellig zitten eten en daarna ben ik me om gaan kleden en me klaar gaan maken om weer naar de lieve kinderen te gaan. Ik nam m'n programma mee zodat ik die kon laten zien. Ik was echt heel benieuwd hoe ze zouden reageren! Om kwart over 10 ben ik naar school gelopen. Toen ik daar aan kwam, ben ik meteen naar de schooldirecteur gegaan en heb ik uitgelegd hoe en wat. Ik liet het programma aan hem lezen en hij was echt heel enthousiast! Ik was er zo blij mee! Daarna ben ik naar Sally gegaan en die was gelukkig ook heel enthousiast! Toen ik in de klas zat, viel me op dat er 2 jongetjes waren die geen schooluniformen aan hadden. Ik vroeg aan Sally waarom zij als enige 2 geen uniform aan hadden. Ze legde me uit dat het kwam doordat de ouders geen geld hadden om de uniformen te kopen. Een schooluniform kost 100 dalasi. Dat is ongeveer 2, 35. Toen ze dat vertelde, dacht ik bij mezelf; ik ga het voor hun betalen. Het was zo zielig om te zien dat verder iedereen een uniform aan had, behalve zij. Dus toen zei ik tegen Sally; ik betaal het wel voor ze. Ik zag aan haar dat ze er een beetje van schrok, omdat het voor hun veel geld is. Maar ze reageerde heel blij. Ik ben toen naar de schooldirecteur Ansou gegaan en heb uitgelegd wat ik wilde doen en waarom. Hij was ook echt onwijs blij. Ik heb hem de 200 dalasi betaald (ongeveer 4,65) en toen ik weer terug in de klas kwam, had Sally bij 1 jongetje het uniform aangedaan en hij stond helemaal te glunderen! Zo'n mooi gezicht!! Aangezien er nog 1 bij gemaakt moest worden, kreeg het andere jongetje de volgende dag pas zijn uniform. Het gaf me een goed gevoel om de mensen op deze manier te helpen.
Om 11 uur hadden de kinderen pauze en toen heb ik weer met de leraressen gezeten. Om 12 uur werd de bel weer gerinkeld en gingen de kinderen weer naar binnen. Omdat we pas de volgende dag zouden beginnen met mijn programma, gingen de kinderen nu weer gewoon spelen. Om 1 uur werd de bel weer gerinkeld en gingen de kinderen naar huis. Voordat ik naar huis ging, heb ik eerst nog 2 stokbroodjes gehaald. Die kosten 5 dalasi per stuk, dat is omgerekend ongeveer 0,12 cent! Daarna ben ik naar huis gegaan en heb ik lekker even wat gedronken. Toen Marga thuis kwam, hebben we nog even samen buiten gezeten en daarna ging zij in de tuin werken en ging ik een schema maken voor de lerares. De kinderen nemen elke dag 1, 2 of dalasi mee voor hun lunch op school en daarvoor ging ik even een handig schema maken. Toen ik klaar was, ben ik lekker even buiten gaan zitten. Rond een uur of half 5 kwamen Maaike, Renee, Oustaz en Suley. Ze waren vandaag weer samen weg geweest. We hebben nog even met z'n allen wat gedronken. Rasta (de bijnaam van een jongen!) kwam er op een gegeven moment ook bij zitten. Daarna hebben Oustaz en Suley Maaike en Renee weer naar hun hotel gebracht. Ik heb nog even met Rasta zitten praten en op een gegeven moment ging hij ook weer naar huis. Lamin was ondertussen thuis gekomen en om 7 uur gingen we eten. Na het eten heb ik nog met m'n moeder gebeld, het was fijn om haar stem weer even te horen. En Kuin had me ook gebeld. Het was heel leuk om Kuin weer even te spreken! Om half 9 ben ik lekker gaan douchen en daarna heb ik in bed nog even een tijdschrift gelezen en daarna ben ik lekker om half 10 gaan slapen, ik was zo moe!


Donderdag 6 december -Dag 18

M'n wekker ging om 10 voor half 8. Ik heb nog even één keer op snooze gedrukt en daarna ben ik eruit gegaan. Ik heb me even opgefrist en omgekleed en daarna heb ik even wat gegeten. Vandaag was de eerste dag dat we het programma zouden volgen die ik had gemaakt. Ik was heel benieuwd hoe het zou gaan. Om 10 voor half 9 ben ik naar de school gelopen. Onderweg kwam ik al kinderen uit mijn klasje tegen. Zo schattig! Om 10 over half 9 konden we pas echt beginnen, omdat sommige kinderen later waren. We begonnen eerst met het opnoemen van de namen van de kinderen en kijken of ze aanwezig waren. Daarna werd het geld ingezameld voor de lunch. Toen we daar klaar mee waren, hebben we de tafels aan de kant gezet en zijn we in een kring gaan zitten. We begonnen met het woord van de dag. Vandaag was dat; book. Ik had een boekje meegenomen zodat de kinderen het konden zien en aanraken. Aangezien ik de taal van de kinderen niet spreek, vertelde ik de lerares, Sally, in het Engels wat zij aan de kinderen moest vertellen en zij vertaalde het weer in hun taal Jolas. Ze keken allemaal met grote ogen en luisterde naar wat Sally zei, dat was heel leuk om te zien. Toen Sally klaar was, gingen we de cijfers 1 t/m 5 oefenen. Ik had 1 plastic diertje in het midden van de cirkel gelegd, 2 slippertjes van iemand, 3 kraal dingen, 4 boekjes en 5 knuffels. Sally ging cijfer per cijfer al de dingetjes af. De kinderen deden leuk mee! Ik had de cijfers ook op het bord gezet met eronder ook de volledige uitspraak; one, two enz. zodat ze konden zien hoe het cijfer eruit zag. Daarna zei ik dat het misschien wel een leuk idee was om iemand uit te kiezen en dan vragen waar er bijvoorbeeld vier dingen van zijn en dan mochten ze het pakken en meenemen naar hun plekje. Dat ging redelijk goed! Na de cijfers gingen we de letters A B C oefenen. Ik schreef ze op het bord en bij de A schreef ik apple, bij de B ball en bij de C chair. Makkelijke woorden en zo kon Sally dat uitleggen zodat de kinderen weten wat ze van de letters kunnen maken. Om kwart over 10 zijn we gestopt en toen gingen de kinderen binnen spelen. Om 11 uur gingen de kinderen naar buiten nadat ze hun dalasi hadden gekregen die ze in de ochtend mee hadden genomen om iets lekker van te kopen voor de lunch. En aangezien ik dat tot nu toe elke dag doe, ging ik weer op een stoel zitten om de koekjes uit te delen aan al de kinderen voordat ze gingen spelen. Om 12 uur werd de bel weer gerinkeld en de kinderen gingen weer naar het lokaaltje. Maar voordat ze het lokaal ingingen, moesten ze eerst hun handen wassen, omdat ze tijdens het spelen overal aan zitten en hun handen altijd onder het zand zitten. Sally hielp de kinderen met handen wassen en ik droogde de handjes af. Toen iedereen eenmaal weer binnen was, gingen we weer kijken of iedereen aanwezig was en daarna ging ik voorlezen uit het boekje die ik in de ochtend mee had genomen. Het was een Engels boekje, dus dat begrijpen de kinderen nog niet. Dus ik las een zin voor en dan vertaalde Sally dat. Het was zo leuk om te zien hoe aandachtig de kinderen zaten te luisteren. Om half 1 was het boekje uit en toen was het tijd om te dansen en te klappen! Ik had m'n laptop meegenomen zodat we muziek konden luisteren en de kinderen lekker konden dansen en klappen. Het was echt zo leuk. De kinderen werden zo enthousiast toen de muziek eenmaal aan ging. Als je hier muziek aanzet en kinderen horen dat, dan merk je aan ze dat ze helemaal in de muziek opgaan en lekker gaan dansen. Zo ontzettend leuk!! Om 5 voor 1 zijn we weer gestopt en toen hebben Sally en ik de tafels weer terug gezet, omdat we die vrijdag weer nodig zouden hebben. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en mochten de kinderen naar huis. Ze zeiden allemaal hartstikke lief gedag en zwaaide allemaal, echt schattig! Aangezien Marga nu ook op de Nursery School was, reed ik met haar mee naar huis. Toen ik thuis kwam, heb ik lekker even wat gegeten. In de middag heb ik het schema voor het lunchgeld aangepast en heb ik het weekprogramma wat aangepast. Verder heb ik lekker even buiten gezeten. Om kwart over 7 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik lekker gaan douchen en daarna hebben we met z'n 3en nog even tv gekeken. Om half 10 ben ik m'n tanden gaan poetsen en lekker naar bed gegaan.


Vrijdag 7 december -Dag 19

Vandaag ging m'n wekker om kwart over 7. Ik had hem even wat eerder gezet, zodat ik nog even kon snoozen en lekker rustig aan kon doen. (Marga ging vandaag weer met Lamin mee om wat dingen te regelen, dus ik was weer alleen thuis.) Ik heb even met m'n moeder gemaild en daarna heb ik me omgekleed enzo. Toen ik om 10 voor half 9 de deur uitstapte en naar buiten liep, werd ik meteen vrolijk; de zon scheen en het was lekker warm! Echt heerlijk! Om half 9 was ik op school. Op maandag en vrijdag moeten de kinderen voordat ze de klas ingaan eerst in rijtjes gaan staan voor de school. Klas naast klas en dan jongens en meisje in aparte rijen. Op die dagen worden de kinderen toegesproken omdat het het begin van de week is of het einde van de week. Om 10 voor 9 gingen de kinderen naar binnen en werd er weer gekeken of iedereen er was. Om 10 over 9 konden we eindelijk beginnen. In het programma stond dat we zouden beginnen met zingen terwijl de kinderen aan de tafels zaten. Aangezien ik de liedjes niet ken die ze zingen, ging Sally met de kinderen zingen. Ze mochten zelf een liedje uitkiezen die ze gingen zingen. Het was echt zo leuk om al die zingende kinderen te horen. Na het zingen werden de tafels en banken weer aan de kant gezet en gingen we weer in een cirkel staan. We gingen nu tot 5 klappen. Eerst 1 keer klappen, daarna 2 keer enzovoort. De kinderen moesten voor zichzelf tellen. Na het klappen stond op het programma; het verstop spelletje. Ik had 5 dingen uitgekozen die Sally en ik ergens op het schoolplein gingen verstoppen. Sally legde uit wat we gingen doen en ze liet de voorwerpen zien die we gingen verstoppen. Toen we alles verstopt hadden, gingen we weer de klas binnen en Sally vertelde dat ze over het hele schoolplein goed moesten zoeken. De kinderen waren allemaal heel enthousiast! Sally telde tot 5 (aangezien ze tot 5 moeten leren tellen) en de kinderen rende allemaal tegelijk naar buiten. Ze rende overal naartoe, zo leuk! En als iemand een voorwerp gevonden had, was die zoo blij! Ze begonnen te springen en te glunderen, echt zo leuk om te zien! Dat was ook weer een oppepper voor de andere kinderen om goed te gaan zoeken naar de andere voorwerpen. Toen alle voorwerpen waren gevonden, ging iedereen weer de klas in. Het leek mij leuk om het nog een keer te doen, maar dan wilde ik de voorwerpen samen met iemand uit de klas verstoppen. Zo gezegd, zo gedaan; samen met Suleyman (zoooo'n schattig jongetje!!!) ging ik de 5 voorwerpen verstoppen. Hij vond het geweldig om te doen. Toen we klaar waren, gingen we de klas weer in. Sally telde tot 5 en de kinderen rende weer de klas uit het schoolplein op. Eenmaal toen alle voorwerpen weer gevonden waren, was het 10 uur. En aangezien hier de vrijdag als een soort zondag is, werd om 10 uur de bel gerinkeld en hadden de kinderen tot 11 uur speeltijd en om 11 uur mochten ze naar huis en was het weekend. Ik ben ook om 11 uur naar huis gegaan. Ik heb lekker even wat gegeten en even wat dingetjes op de computer gedaan en om half 1 was Oustaz hier. Ik had hem gevraagd of hij met mij naar de supermarkt in Brikama wilde gaan. We zijn met de auto van Marga naar Brikama gegaan. Onderweg hadden we wat vrouwen uit het dorp opgepikt die langs de weg stonden te liften. Twee daarvan hadden we onderweg weer afgezet, maar de 3 andere vrouwen gingen met ons mee naar Brikama, want ze wilde naar de markt toe. We hebben de vrouwen bij de markt afgezet en we zijn nog ietsjes verder gereden naar een 'supermarktje'. Aangezien ze daar niet alles hadden wat ik wilde, zijn we ook nog even naar een ander 'supermarktje' gegaan. Om iets voor 2 waren we weer terug. Op de terugweg ging een vriend van Oustaz, die we toevallig tegenkwamen, ook mee. Ze zijn daarna samen met Ansou (die ook naar het huis van Marga was gekomen) weer weg gegaan. Ik ging toen nog even wat dingetjes op de laptop doen. Daarna ben ik in m'n bikini buiten in de zon gaan zitten! Wat was dat lekker zeg! Echt genieten!! Het is zo'n raar idee dat het in Nederland sneeuwt en dat het hier 35 graden is... Ik kan het me echt niet voorstellen!! Aan de ene kant vind ik het heerlijk dat ik hier aan het overwinteren ben, maar aan de andere kant vind ik het ook wel jammer dat ik de sneeuw mis!
Om kwart voor 6 kwamen Marga en Lamin weer thuis en toen hebben Marga en ik nog even gezellig buiten wat gedronken. Om kwart over 7 gingen we eten. Het eten is op vrijdag altijd heeel lekker, omdat het het einde van de week is. Dan maken ze iets extra speciaals. Heerlijk! Na het eten ben ik gaan douchen en daarna hebben we weer tv gekeken. Om kwart over 10 ben ik naar bed gegaan.


Zaterdag 8 december -Dag 20

Om 9 uur had ik m'n wekker gezet. Vandaag gingen we weer wassen en we zouden vandaag ook het huis gaan schoonmaken. Toen ik naar buiten ging, was Marga al klaar met wassen. Ik heb toen mijn spulletjes gepakt en ben gaan wassen. Marga is alvast begonnen met het schoonmaken van hun badkamer en slaapkamer. Met het wassen moet je eerst de witte was doen, dan nog kleuren waar je er maar 1 of 2 van hebt, daarna de bonte was en als laatst de zwarte was. Als je bijvoorbeeld klaar bent met het wassen van de witte was, moet je dat in een andere emmer gooien en de volgende was moet je dan in het sop leggen. Dan moet je de was die je net gewassen hebt, 2 keer uitspoelen in 2 verschillende emmers met water. Dus je bent wel even bezig!! En aangezien ik nog niet zo snel ben met wassen, was ik pas om kwart over 11 klaar. Daarna ben ik begonnen met het schoonmaken van m'n badkamer en m'n slaapkamer. Toen ik klaar was met schoonmaken, kon ik de was van de lijn halen want die was ondertussen al weer droog! Dat gaat hier zo snel! Het was dan ook weer een heerlijke dag! De zon scheen de hele dag en het was lekker warm.
Toen ik klaar was met alles, ben ik me even gaan wassen en heb ik me aangekleed. Toen heb ik even wat gegeten, want ik had wel trek gekregen! Na het eten ben ik op m'n laptop foto's uit gaan zoeken die ik naar wat mensen ging mailen en wat foto's die ik op facebook zou zetten. Daarna ben ik op de laptop van Marga (die ik steeds gebruik voor internet omdat mijn laptop niet reageert op de internet verbinding) de foto's gaan mailen en heb ik de foto's op facebook gezet. Aangezien dat nogal veel werk was en de verbinding niet zo snel is, heeft dat wel even geduurd..! Toen ik klaar was, heb ik even op m´n kamer muziek geluisterd. Het was lekker om weer even op mezelf te zijn en even wat muziek te luisteren. Om 6 uur ben ik naar buiten gegaan en heb ik lekker even gelezen in m´n boek. Om 10 over 7 ging Marga koken. En om half 8 konden we eten. Lekker Hollands! We aten aardappelpuree, witte bonen (van Heinz!), Hollandse jus en een lekker hamburgertje. Het was heerlijk om weer even wat anders te eten! Na het eten ben ik gaan douchen en daarna ben ik nog even tv gaan kijken. Om kwart over 9 kwam Oustaz. Het plan was om naar een soort dansfeestje te gaan in het dorp. Ik wist echt niet wat ik moest verwachten, dus ik was heel benieuwd. We zijn er meteen naar toe gegaan. Toen we aankwamen, was het al best druk. De entree was 50 dalasi, dat is ongeveer 1,20. Maar aangezien het programma (er kwam iemand zingen) nog niet begonnen was, hoefde we nog niet te betalen, dat kwam later. Het was gewoon in de open lucht, maar er waren wel 'muren' gemaakt van bladeren. Het is echt zo anders als in Nederland. Hier waren er allemaal kinderen die lekker aan het dansen waren, zo leuk! In Nederland moet je eerst 18 zijn, wil je uberhäupt ergens naar binnen komen. Daarom vond ik het zo leuk om te zien dat hier gewoon allemaal kinderen rondliepen en lekker aan het dansen waren. Om kwart over 10 werd de muziek gestopt en moest iedereen weer naar de ingang toe om de 50 dalasi te betalen. Wij hadden het slim gedaan, want Oustaz kende die jongen die achter de 'kassa' zat, dus wij konden meteen betalen en gewoon binnen blijven. Ondertussen zijn we ergens gaan zitten, want het duurde wel heel lang. Uiteindelijk hebben we langer dan anderhalf uur moeten wachten. Het was toen 5 voor 12. Ik had er toen eerlijk gezegd niet meer zo'n zin in en ik was heel erg moe. Toen die man uiteindelijk toch begon te zingen, dacht ik bij mezelf; heb ik hier nou zo lang op moeten wachten? Hij kon echt niet zingen!! Dat was wel echt heel jammer. Oustaz en ik hebben 1 drankje gedronken, maar daarna zijn we weg gegaan. Oustaz was ook heel erg moe. Om half 1 lag ik lekker in m'n bed en ben ik gaan slapen, ik was echt moe! Dat valt me echt op; ik ben hier veel sneller moe. Na een dag ben ik om 9 uur al echt moe. Aan de ene kant wel goed hoor, want dan ga ik tenminste optijd naar bed! En dan kan ik de volgende dag ook wat eerder op, zodat ik nog wat aan m'n dag heb!


Zondag 9 december -Dag 21

Zondag; het was vandaag een heerlijke luie en relaxte dag. Ik had om kwart over 10 m'n wekker gezet. Ik ben toen uit bed gegaan en toen heb ik een broodje voor Marga gemaakt en een broodje voor mezelf. Ik ben lekker buiten gaan zitten, want het was weer onwijs mooi weer!! Het zonnetje scheen, het was warm maar er was ook een windje en dat was echt heerlijk! Toen ik lekker buiten aan het eten was, kwam er een man met een ezel. De ezel droeg allemaal hooi achter zich aan. Ik had het wel vaker gezien, maar ik vond het nog steeds zo zielig! Dat hooi is echt hartstikke zwaar. En die ezels dragen niet alleen hooi, maar ook zware blokken hout. Ite had al tegen mij gezegd dat het niet zielig was, want ze zijn het gewend. Maar toch vond ik het zielig! Hij kwam het hooi brengen voor de schapen. Marga en Lamin hebben namelijk 3 schapen! En nog 2 konijnen. Ook hebben ze nog een ander huisdier; een salamander. Die zie je vaak tegen de muur aan in de keuken. Toen ik de salamander voor het eerst zag dacht ik; huh een salamander in huis! Maar nu is het normaal als ik de salamander zie en ben ik het gewend. Ik heb nog een tijdje buiten gezeten en daarna heb ik m'n bikini aan gedaan, heb ik me ingesmeerd en ben ik heerlijk op het ligbed in de zon gaan liggen. Wel met m'n hoofd in de schaduw.. Het was heel lekker, maar toch wel heel warm... Ik heb het ander half uur volgehouden, maar daarna ben ik toch echt uit de zon gegaan. Ik ben even lekker wat gaan eten en daarna heb ik nog wat in een tijdschrift gelezen. Om kwart voor 4 ben ik gaan douchen. Ik ging zo vroeg douchen omdat het water dan nog warm is, aangezien de zon de hele dag had geschenen. En ik had wel heel veel zin in een warme douche!! En het was ook echt heerlijk. Na het douchen heb ik nog even lekker buiten gezeten. Lamin was met de auto naar een voetbalwedstrijd in Brikama gegaan en Marga was bezig in de tuin. Op een gegeven moment kwam Marga bij me zitten en hebben we gezellig gekletst. We hebben ook nog wat vuil verbrand. Iedereen hier verbrand hun eigen vuil. Wat me echt opviel, was dat er van een hele week maar één kleine vuilniszak was die vol was. Verder helemaal niks. Echt zo weinig! Thuis hebben we altijd veel meer vuil.
Om half 8 kwam Lamin thuis en zijn we gaan eten. Normaal krijgen we op zaterdag en zondag alleen in de middag eten (rijst) van de vrouwen uit het dorp, maar nu had Ansou nog wat eten gebracht. We aten rijstepap. Eerst dacht ik; ik weet niet of ik het lus, maar het was heel lekker! Na het eten heb ik lekker m'n trainingsbroek aangedaan en hebben we tv gekeken. Om 10 uur ben ik m'n tanden gaan poetsen en ben ik naar bed gegaan.

  • 18 December 2012 - 11:52

    Cees Schouwenaar:

    hallo" juffie" Yara, met veel plezier lees ik je dag- verslagen. Je schrijft het zo heerlijk uitgebreid.
    wat ontzettend leuk zoals je je ervaringen verwoordt. ik geniet ervan en ik vond het zo lief van
    je dat je die 2 kindertjes een schooltenue heb gegeven, ik kreeg tranen in mijn ogen, ben trots op
    je zoals je met alles omga. ik denk dat jouw toekomst wel met kinderen te maken gaat krijgen.
    nou je bent een kei hoor Yara.
    ik wens je nog een fijne tijd . geb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 13967

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: