Mijn zevende week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn zevende week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn zevende week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

28 Januari 2013 | Gambia, Gunjur

Halloooo!! Na 4 weken laat ik dan weer wat van mezelf horen!! Ik ben hier nu al 10 weken en ik ga over iets minder dan 3 weken al weer naar huis... Gaat snel joh! Maar ik geniet nu nog lekker van de tijd dat ik hier ben!! Ik zet nu m'n dagboekverslagen van de afgelopen weken op m'n blog.

Week 7

Maandag 31 december -Dag 43

Vandaag was het de allerlaatste dag van 2012. 2012; het jaar met mijn lievelingsgetal 12 erin. 2012 was een jaar met belangrijke en positieve dingen. Eindelijk; positief. Tuurlijk gebeuren er in een jaar ook minder leuke dingen, maar dat hoort erbij. Een jaar kan nooit helemaal top zijn, er zijn altijd wel minder leuke dingen. Maar als ik naar de positieve dingen kijk in het jaar kan ik zeggen; 2012 was een goed jaar! En ik ben heel blij dat ik dat kan zeggen!

Vanmorgen om kwart voor 9 ben ik m'n bed uit gegaan. Ik had gelijk m'n mobiel aangezet, want m'n lieve zus zou me op tijd in de ochtend bellen. Ik ben aan tafel gaan zitten en ben gaan lezen. Marga was bezig met het schoonmaken van de kastjes en Lamin was niet thuis. Om 10 uur had m'n zus nog niet gebeld en om half 11 nog niet, dus ik dacht; ik weet niet of dit wel klopt. Het was toen in Nederland namelijk al half 12. Ik heb even snel m'n mail gecheckt of ze me misschien had gemaild maar dat was niet zo. Dus ik dacht; ik bel haar wel even. Ze nam op en zei dat ze me zo terug zou bellen. Toen ben ik weer even naar binnen gegaan en ik heb het telefoontje afgewacht. Op een gegeven moment belde ze me terug en legde ze uit waarom ze niet eerder had gebeld. Het was natuurlijk helemaal niet erg, maar ik was bang dat er iets niet goed was, aangezien haar moeder in het ziekenhuis ligt. Maar gelukkig was alles goed en had m'n zus het gewoon druk gehad in de ochtend. We hebben even gezellig gekletst. Op een gegeven moment kwam de visite, dus toen heeft ze opgehangen. Het was fijn om haar weer even te spreken!! Ondertussen was het al 11 uur en ik ben weer verder gaan lezen. Op een gegeven moment heb ik m'n laptop gepakt en heb ik m'n dagboek van week 5 en 6 bij elkaar in een document gezet en heb ik foto's uitgezocht zodat ik dat allemaal op m'n blog kon zetten. Daarna ben ik op de andere laptop gegaan en heb ik m'n dagboek op m'n blog gezet. Helaas werkte het niet met de foto's.. Maar dat probeer ik morgen wel weer! Ondertussen ging Marga naar de Nursery School en ze vroeg of ik om 3 uur klaar kon zijn, want dan zou Oustas komen. Ik was toen nog bezig met m'n blog, maar dat zou ik zeker redden. Om half 2 ben ik me op gaan frissen en om gaan kleden. Daarna heb ik nog even op de laptop gemaild en om half 3 kwam Marga alweer terug. Om 3 uur zou Oustas komen, maar die was er uiteindelijk pas om kwart voor 4, dus toen konden we pas gaan. Ik zou samen met Oustas naar een voetbalwedstrijd gaan van Berending in Brikama. We zouden met de spelers meerijden in een hele grote truck. Eerst zijn we nog even naar de plek gegaan waar Oustas woont, hij moest nog even wat pakken en daarna zijn we naar de Nursery School gegaan, want daar zou iedereen zich verzamelen. De truck stond al klaar. De voetbalspelers gingen er als eerste in en daarna ging iedereen zo snel mogelijk de wagen in voordat hij vol zat. Het was zo'n grote truck met een open bak aan de achterkant, waar iedereen in kon zitten. Het was echt geweldig om te zien hoe iedereen erin klom. Aangezien het nog een heel gedoe was voordat iedereen erin zat en alles goed geregeld was, gingen we pas om kwart over 4 weg. Oustas zei tegen mij dat ik voorin mocht zitten met nog een andere man en de chauffeur. Opzich vond ik het wel jammer, want ik had het wel een ervaring gevonden om in die open bak te zitten! Maarja, nu kon ik wel een filmpje maken van het dorp naar de hoofdweg! Om kwart over 4 vertrokken we en het is een half uur rijden en de wedstrijd zou om 5 uur beginnen.. Allemaal erg krap! Maarja, die man naast me zei dat we het wel zouden redden. Dus ik geloofde hem maar! Om 10 voor 5 kwamen we aan bij het voetbalveld. Voordat iedereen weer uit die bak was geklommen, was het ondertussen al weer bijna 5 uur. De spelers waren dus te laat. Oustas en ik hebben een kaartje gekocht en we gingen op de tribune zitten. Het was echt heel leuk om daar een keer te zijn. Er liep een vrouw rond die pinda's verkocht, dus ik had voor 5 dalasi pinda's gekocht zodat we die lekker konden eten. Wat me opvalt, is dat je die mensen hier in shirts ziet lopen van het merk Abercrombie, Tommy Hilfiger, Adidas en nog meer merken, maar ze weten helemaal niet dat het in Nederland dure en populaire merken zijn. Dat is wel grappig om te zien! De wedstrijd begon om 10 voor half 6 en aan het eind van de eerste helft stond Berending al 2-0 voor!! Iedereen was hartstikke enthousiast en vrolijk. Dat was heel leuk om te zien. Om kwart over 6 begon de 2e helft en om 7 uur was de wedstrijd afgelopen. Berending had met 3-0 gewonnen!! Ze hadden echt een goede wedstrijd gespeeld. Aangezien Lamin ook bij de wedstrijd was, zijn we na afloop even naar hem toe gegaan om hem gedag te zeggen. Daarna zeiden we dat we opzoek gingen naar een taxi om naar Senegambia te gaan. Met oud en nieuw is er in Senegambia altijd vuurwerk, dus dat leek me heel leuk! We konden niet zo snel een taxi vinden die naar Senegambia ging, dus toen zijn we naar de plek gegaan waar al de taxi's en bustaxi's stonden. Een taxirit in een gewone taxi kostte 300 dalasi, dat is erg veel. Oustas zei dat we dat niet gingen doen. Dus we gingen opzoek naar een bustaxi die naar Senegambia zou gaan. En uiteindelijk hadden we er een gevonden. Deze rit kostte ons maar 15 dalasi per persoon! Dat is nogal een verschil. We zijn in de bustaxi gestapt en naar Senegambia gereden. Tijdens de rit zag ik heel veel lifters langs de weg. Het was opzich best wel gevaarlijk om te rijden, want er waren namelijk geen lantaarnpalen op de weg. Toen we in de buurt van Senegambia kwamen, waren er wel lantaarnpalen. De jongen die voor me zat, zat de hele tijd met z'n blackberry. Ook weer zoiets met merken, weten zij veel dat dat heel populair is in bijvoorbeeld Nederland! Naast me zat een meisje heel vies en overdreven op haar kauwgompje te kauwen, heel vies!! Het punt waar de bustaxi stopte en niet verderging, was niet bij het centrum dus we moesten nóg een taxi nemen om in het centrum te komen. Dit keer namen we toch wel een gewone taxi, want anders moesten we heel lang wachten en we hadden allebei best trek. Ik heb de 75 dalasi betaald en toen zijn we naar het centrum gereden. Het was al best druk en er was veel politie. We zijn op een gegeven moment uitgestapt en toen zijn we naar het restaurant Paradiso gegaan, want daar zouden we wat gaan eten. Om kwart voor 9 gingen we eten en om kwart voor 10 zijn we naar een hotel gegaan waar ik wist dat ik wifi had. Zo kon ik even whatsappen. We hebben daar een tijdje gezeten en daarna zijn we opzoek gegaan naar de andere Nederlandse mensen (Colette, Rolf, Charlotte, Sofie, Lucas en Diederik) die vrijdag in Berending waren geweest. Ik moest hun een usb stick voor Ite geven, dus ik moest hun nog even zien! Ik kon ze alleen niet bereiken, want de service was heel slecht. Op een gegeven moment liepen we ergens en toen zag ik ineens Yahya! Ik was heel blij om hem te zien! Hij zei dat de mensen nog in het restaurant zaten waar ze hadden gegeten en toen we daar aankwamen, liepen ze net de straat op. Ik heb gelijk de usb stick gegeven voordat ik dat zou vergeten. We zijn met z'n allen richting het strand gegaan. We zouden via het hotel van die mensen gaan, want dan kon je makkelijk naar het strand. Maar Yahya had zijn ID kaart niet mee en die had hij nodig als hij verder wilde gaan. Dat was nog een heel gedoe. Om 10 voor 12 was er nog een hele discussie over discriminatie! Ik dacht bij mezelf; we moeten zo wel naar het strand gaan voordat we te laat zijn voor het vuurwerk! Dus we zijn zo snel als we konden naar het strand kwamen. Maar helaas... We waren te laat. Onderweg naar het strand was het al 12 uur en zag je overal vuurwerk. Het was wel erg jammer dat we te laat waren! Oustas vond het vuurwerk echt heel gaaf. Het was namelijk z'n eerste keer dat hij vuurwerk zag! Hij vond het echt heel mooi en leuk. Eenmaal op het strand aangekomen, waren Oustas en ik die mensen kwijt! Ik heb Colette heel vaak proberen te bellen, maar dat ging niet.. Gelukkig kreeg ik Yahya op een gegeven moment wel te pakken en ze waren wel op het strand, maar ze waren een andere kant op gegaan.... Beetje onhandig! Maar toen zijn wij gelijk weer terug gegaan en daar zagen we elkaar weer. We hebben bij een barretje nog met z'n allen wat gedronken. Ondertussen belde m'n moeder, dus ik liep even weg. Het was een heel moeilijk moment. Ik vond het echt heel rot dat ik niet thuis was op dat moment. Colette enzo waren hier lekker met hun hele gezin en ik was hier alleen. Dat was best moeilijk! Nadat m'n moeder en ik een tijdje gebeld hadden, ben ik weer terug gegaan. Colette en de rest gingen weer naar het hotel, want Sofie en Lucas waren erg moe. We hebben afscheid van elkaar genomen en toen zijn ze naar het hotel gegaan. Aangezien ik m'n drinken nog niet ophad, heb ik nog een tijdje met Yahya en Oustas op een ligbedje op het strand gezeten. Het was nog heel gezellig! Op een gegeven moment zijn we naar Marga en Lamin gegaan, die ook naar Senegambia waren gekomen. Het was nog een hele zoektocht om hun te vinden, want het was erg druk! Toen we hun op een gegeven moment gevonden hadden, gingen we naar huis. We zeiden Yahya gedag en daarna gingen we naar de auto. Ondertussen was het bijna kwart voor 2. Oustas lag in de auto al lekker te slapen, heel grappig! Toen we eenmaal bij de 'ingang' van de weg naar het dorp waren, wist ik dat Oustas niet langer zou slapen, want de weg was heel hobbelig. En hij werd inderdaad gelijk wakker. Om half 3 waren we thuis en om kwart voor 3 lag ik in m'n bed. Wat was ik moe zeg! Ik heb moeilijke maar ook leuke avond gehad!

Dinsdag 1 januari -Dag 44

Om half 11 werd ik wakker. Ik heb de luiken geopend en toen ik in de woonkamer kwam, was er niemand en was de deur dicht. Marga en Lamin waren dus niet thuis. Ik heb m'n trainingsbroek aangetrokken en daarna ben ik lekker buiten gaan zitten met m'n laptop. Om half 2 was Marga weer terug en aangezien zij en ik allebei nog niks gegeten hadden, gingen we samen even eten. Lamin zou iemand broodjes laten brengen, maar Marga had de broodjes meegenomen. Ik heb de broodjes voor ons gesmeerd en daarna hebben we lekker op de veranda gegeten. We hebben nog een tijdje aan tafel gezeten en gekletst. Op een gegeven moment ging Marga verder lezen in haar boek en toen ben ik de foto's op m'n blog gaan uploaden. Aangezien ik niet alles tegelijk kon uploaden, omdat dat het niet deed, moest ik ze één voor één uploaden en dat duurde heel erg lang....! Om 3 uur werd de rijst gebracht en gingen we eten. Ik had niet zo'n trek, want ik zat nog vol van het broodje. Na het eten ben ik weer verder gegaan met de foto's en om 4 uur was ik eindelijk klaar! Daarna heb ik nog foto's op Facebook gezet, wat gelukkig een stuk sneller ging! Daarna heb ik op m'n laptop weer aan m'n dagboek gewerkt. Na het werken aan m'n dagboek ben ik lekker weer gaan lezen. Ik ben nog steeds echt zo blij met die e-reader! Wat een uitvinding!! Op een gegeven moment ben ik naar m'n kamer gegaan en daar heb ik muziek geluisterd en een spelletje op de laptop gespeeld, zoals ik de laatste tijd elke avond doe. Toen ik weer de woonkamer inkwam, was Marga al bezig met het eten. Het was ondertussen al bijna half 8. Ik vroeg of ik alvast de tafel zou dekken, maar Marga zei dat het nog wel even kon duren voordat Lamin thuis kwam, die had namelijk een begrafenis. Toen ben ik lekker gaan douchen. Uiteindelijk kwam Lamin om kwart over 8 thuis en toen zijn we gaan eten. We aten heerlijk spaghetti! Na het eten heb ik lekker warme chocolade melk gemaakt!! Het was namelijk erg koud! Het was denk ik 17 graden.... Voor ons in Nederland is dat helemaal niet koud, maar als je hier die warmte gewend bent, dan is het wel koud! Ik had ook m'n joggingsbroek aan, sokken en een dikke trui! Ik snap dat het een gek idee is, maar als je hier eenmaal 6 weken bent, dan raak je aan die warmte gewend (rond de 30 graden overdag), dus dan heb je het wel koud als het 17 graden is! Dat wordt nog wat als ik eenmaal weer terug ben in Nederland..!! Na die warme chocolade melk, had ik het al wat minder koud. Ik heb nog even m'n moeder gemaild en daarna ben ik nog even tv gaan kijken. Om 10 uur ben ik lekker gaan slapen. Vandaag heb ik niet veel gedaan, maar toch was ik best moe!

Woensdag 2 januari -Dag 45

Om kwart over 9 werd ik wakker. Ik ben eruit gegaan en Marga was buiten al bezig met de plantjes water geven in de tuin. Ik ben lekker buiten op de veranda gaan zitten. Ik heb de e-reader erbij gepakt en ben lekker gaan lezen. Om 10 uur ging Marga naar het ziekenhuis om weer wat dingen te doen. Op een gegeven moment heb ik even m'n mail gecheckt en daarna ben ik weer verder gaan lezen. Ondertussen heb ik nog even een broodje gesmeerd en ben ik gaan ontbijten. Om 11 uur dacht ik; ik ga lekker in het zonnetje zitten! Ik heb m'n bikini aangedaan en ben met de e-reader in een stoel in het zonnetje gaan zitten. Het was echt heerlijk! Het zonnetje scheen en er stond een windje, dus het was echt heerlijk! Om kwart voor 12 werd het toch te warm en toen ben ik weer in de schaduw gaan zitten. Toen ik binnen m'n badkamertje in kwam, zag ik dat ik aardig was bijgekleurd! Ik vond het zo leuk! Ik dacht bij mezelf; dit ga ik vaker doen! Ik moet natuurlijk wel bruin terug komen in Nederland....!! En een half uurtje à drie kwartier in de zon is al genoeg, zo snel gaat het! Om kwart voor 12 ben ik weer in de schaduw verder gaan lezen. Aangezien ik even iets wilde doen vandaag, ben ik om 10 over 1 naar het shopje gegaan waar ik altijd het brood koop na school. Onderweg heb ik nog wat leuke foto's gemaakt. De mensen van het shopje vonden het heel leuk om me weer te zien en ik vond het ook heel leuk om hun weer te zien! We hebben elkaar ook nog een gelukkig nieuwjaar gewenst. Ik heb 2 stokbroodjes gekocht. Toen ik weer terug wilde gaan, werd ik geroepen door Fatou, de lerares van de school en moeder van Bubacarr. Ik vond het heel leuk om haar weer even te zien! We zouden deze vakantie nog wat gaan doen, dus we hadden afgesproken voor donderdag. Ze wilde naar het huis van Marga toe komen. Ik zei dat ik haar nog even zou smsen, want ik wilde eerst even aan Marga vragen of ze dat goed vond. We hebben nog even staan praten en op een gegeven moment ben ik weer terug gelopen. Toen ik het pad opliep, zag ik een auto voor de poort staan. Ik wist niet van wie de auto was maar ik had wel een idee; van een vriendin van Marga die nog zou komen. En inderdaad, het was die vriendin! Marga en zij hebben gezellig binnen zitten kletsen en ik ben buiten weer verder gaan lezen. Vandaag was een leesdag!! Om kwart over 3 kreeg ik trek dus toen ben ik een broodje gaan smeren en ben ik lekker gaan eten. Op een gegeven moment ging de vriendin van Marga weer weg en toen kwam Marga even buiten bij mij aan tafel zitten. We hebben even gekletst en toen zei Marga dat ze donderdag met Lamin mee zou gaan naar Busumbala om weer wat dingen te regelen. Ik heb haar toen gelijk gevraagd of ze het goed vond of Fatou kwam. Ze vond het wel goed, maar ik had alleen geen idee wat we konden gaan doen. Marga zei dat we wel naar de Boboi Lodge konden gaan, want daar was een strand. Dat leek mij wel heel leuk dus ik heb Fatou gelijk gesmst met de vraag of ze daar zin in had. Marga is weer de plantjes water gaan geven in de tuin en ik ben toen, niet verrassend, wéér gaan lezen. Om 10 voor half 7 ben ik naar m´n kamer gegaan en heb ik weer even aan m´n dagboek gewerkt. Daarna ben ik weer een spelletje gaan spelen op de laptop en muziek gaan luisteren. Ik ben heel blij dat ik de laptop bij me heb! Op een gegeven moment riep Marga me dat we gingen eten. Na het eten ben ik lekker gaan douchen, heb ik even gemaild en nog tv gekeken. Om 10 uur ben ik naar bed gegaan.

Donderdag 3 januari -Dag 46

Vandaag was echt een heerlijke dag!!!
Marga ging vandaag weer met Lamin mee naar Busumbala om wat dingen te regelen en om de administratie te doen. Om 9 uur in de ochtend belde ik Fatou, aangezien ze niet had gereageerd op m'n smsje, en ik vroeg of ze m'n smsje had gelezen en of ze het leuk vond om met Bubacarr mee te gaan naar Boboi Beach Lodge. Dat leek haar heel leuk! Dus ik was heel blij!! Ik vroeg of ze om half 11 hier wilde zijn. Dan konden we nog even wat drinken en daarna zouden we dan naar de hoofdweg lopen. In de ochtend heb ik verder rustig aan gedaan en om half 11 kwamen Fatou en Bubacarr. Ik vroeg of ze al had gegeten en dat had ze niet, dus ik gaf haar een broodje. En aangezien ik zelf ook nog niet had ontbeten, aten we samen wat. Om 11 uur heb ik alles afgesloten en toen zijn we gegaan. Eerst moest Fatou nog even een doek halen zodat ze Bubacarr op haar rug kon dragen. Dan zouden we wat sneller kunnen lopen en het was minder zwaar. Daarna zijn we weer verder gegaan. We waren nog maar net een kwartiertje onderweg toen we ineens een auto hoorden aankomen. Het was een taxi! Wat hadden wij een mazzel zeg!! Fatou vroeg of hij ons naar de Boboi Beach Lodge kon brengen en dat vond hij goed, dus dat was heel fijn! Anders hadden we nog zeker een uur moeten lopen naar de hoofdweg en dan hadden we daar nog moeten wachten op een bustaxi. Dus we hadden hartstikke geluk!! Binnen 20 minuten waren we bij de Lodge. Het zag er heel leuk uit! We zijn gelijk naar het strand gegaan en hebben een lekker plekje uitgezocht waar we konden zitten. Het was helemaal niet druk op het strand (misschien nog 3 andere mensen) dus dat was wel lekker! Er stond een soort bankje en ik had een handdoek mee zodat we daar op konden zitten. Fatou ging zich verkleden (ze deed een lange broek aan...) en ik ben lekker in m'n bikini gaan zitten. En toen ineens bedacht ik me iets wat ik was vergeten.. Zonnebrand! Je gaat naar het strand en wat vergeet je? Iets wat je juist niet kan en mag vergeten!!! Zooo stom!! De zon scheen niet heel fel, het was namelijk best bewolkt, maar er was toch een grote kans dat ik zou verbranden. Dus ik baaaalde! Ik moest dus in m'n shirtje gaan zitten.. Veel te warm!! Maarja het was niet anders... Ineens bedacht ik bij mezelf; ik kan ook aan die mensen vragen die daar wat verderop liggen of ik wat van hun zonnebrand kon gebruiken. Iets verderop lagen een man en een vrouw die ook blank waren. Ik had het idee dat ze Engels waren. Als dat zou mogen, had ik in ieder geval iets!! Ik ben toen naar ze toe gelopen en ik heb het gevraagd. Ze waren super aardig en gaven me hun flesje zonnebrand. Die vrouw zei dat ik hem wel mocht houden; hij was toch bijna leeg en ze gingen de volgende dag weer naar huis. Ik was er echt zo blij mee! Heel lief van hun. Ik heb ze heel erg bedankt en daarna ben ik weer terug gegaan. Ik heb me toen gelijk ingesmeerd!! We hebben lekker op ons plekje gezeten en gekletst en toen Fatou haar ogen dichtdeed, ben ik even gaan lezen. Rond kwart over 2 begonnen we toch best trek te krijgen. We zijn naar het restaurantje gegaan en hebben wat eten besteld. Het duurde echt heel lang voordat het eindelijk klaar was, terwijl het eigenlijk heel simpel was! Ik had een omelet met wat friet besteld en Fatou had een sandwich met een omelet besteld. Bubacarr zou met ons mee eten. Maarja, het was wel onwijs lekker!!! In de tussentijd dat we moesten wachten, ben ik foto's gaan maken van de plek daar, heel leuk! Na het eten zijn we weer naar ons plekje op het strand gegaan. Gelukkig was die nog vrij. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf; ik wil lekker even een stukje lopen. Dus ik vroeg aan Fatou of ze dat goed vond en toen ben ik lekker over het strand gaan lopen. Ondertussen ben ik gaan zoeken naar schelpen. Ze hebben hier hele grote en mooie schelpen! Op een gegeven moment dacht ik; ik ga maar weer terug, want als ik te ver zou lopen, was het niet meer veilig. Er kwam al een jongen naar me toe gelopen en ik was benieuwd wat hij zou zeggen/doen. Hij vroeg of alles goed was en of ik naar schelpen aan het zoeken was. Daarna vroeg hij mij naam. Ik zei; maakt dat uit dan? En toen liep hij weer weg, gelukkig!! Ik ben toen nog heel even doorgelopen en daarna ben ik lekker met m'n blote voeten door het water terug gelopen, echt heerlijk!! Ondertussen was het al weer een uur verder, de tijd ging snel voorbij! Ik vroeg of Bubacarr het leuk zou vinden om met z'n voeten in het water te gaan. Fatou zei dat hij dat wel leuk zou vinden, dus we zijn met Bubacarr naar het water gelopen. Hij wilde eerst niet, maar daarna is hij toch gegaan. Toen het water eenmaal op hem afkwam en z'n voeten raakte, begon hij onwijs te gillen en te huilen; hij vond het toch niet zo leuk... Hij was hartstikke bang!! Ik heb hem toen gelijk opgetild en al snel was hij weer stil. Hij zat met grote ogen naar het water te kijken. Het was echt heel grappig om te zien. Hij snapte er helemaal niks van! We hebben daar nog een tijdje gestaan en hij bleef maar kijken naar het water en hij zei niks en hij reageerde ook niet. Hij was zo onder de indruk van het water en de golven. Op een gegeven moment zijn we weer terug gelopen en toen was hij weer aanspreekbaar! We hebben nog lekker even gezeten en om half 6 belde ik de taxichauffeur of hij ons om 6 uur op kon halen. Dat was helemaal prima. We hebben rustig aan alles weer ingepakt en ons om/aangekleed. Ik heb nog even de lunch betaald en daarna zijn we op het bankje gaan zitten om te wachten op de taxi. Om 10 over 6 was hij er nog niet. En 10 voor half 7 was hij er nog niet. Ondertussen was Bubacarr in slaap gevallen, hij was helemaal kapot! Uiteindelijk kwam de taxi om 5 over half 7 aanrijden. Ik zei; ´je bent veel te laat!!´ Toen we eenmaal in de auto zaten, zei ik; ´nu moet je wel een speciale prijs maken omdat je 25 minuten te laat was.´ Nou dat was hij niet van plan. Voor dat kleine stukje, ongeveer 15 minuten rijden, moesten we 150 dalasi betalen en dat was heel duur! Dus ik dacht; wat minder mag ook! Hij had ons afgezet bij de compound van Fatou. Ik wilde namelijk nog een broodje kopen en het shopje was tegenover het huis van Fatou. Ik zei tegen die jongen; 'en wat is de prijs? Wel minder he!' Nou dat was dus mooi niet zo. Hij zei; 'je zou me 200 moeten betalen omdat ik je helemaal thuis heb gebracht.' Ik zei; 'hier woon ik niet hoor, ik woon een stukje verderop.' Ik vond het zooooo stom!!!! Wat een sukkel zeg. Ik betaalde hem 150 dalasi en ineens vroeg hij; 'wat is je naam? Je bent een mooi meisje' Ik dacht echt; rot op!! Hij is weer weg gegaan en Fatou en ik gingen naar het shopje. Helaas was het brood al op en was er bij de andere shopjes ook niks meer. Nouja, dan maar niet! Fatou is nog even met me meegelopen naar het huis van Marga en toen is ze weer terug gegaan. Het was echt een hele leuke dag!! Marga en Lamin waren ondertussen ook al thuis. Ik heb m´n tas uitgepakt en om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik lekker gaan douchen! Daarna heb ik nog even gemaild en tv gekeken. Om 10 uur ben ik lekker gaan slapen; ik was best moe!! Ik heb echt heel erg genoten van deze dag!

Vrijdag 4 januari -Dag 47

Vandaag was Marga weer met Lamin mee naar Busumbala. Om 9 uur ben ik m'n bed uit gegaan en toen heb ik even achter de laptop gezeten. Daarna ben ik buiten lekker wat gaan eten. Ondertussen heb ik wat gelezen. Om 10 uur belde Nikki me; het was echt heel erg leuk om haar weer een keer te spreken!! Het was super gezellig! Toen we weer ophingen, was het ondertussen 11 uur. Ik ben me op gaan frissen en daarna ben ik weer verder gegaan met het maken van de posters voor in de klas. Het was nogal een gedoe, maar het was wel leuk! Om een uur of 1 belde ik Denis (de Nederlandse dokter die in Berending woont die woensdag weer terug was gekomen van 5 weken Nederland) of hij het goed vond of ik even langs kon komen. Gelukkig vond hij het goed en ik zei dat ik eerst nog even brood ging halen. Dus ik ben weer naar het shopje gegaan om brood te kopen en daarna ben ik naar Denis gelopen. Het was leuk om hem weer te zien! We hebben samen lekker wat gegeten en gezellig gekletst. Het was heel fijn om even met hem te praten. Op een gegeven moment kwam Yvonne (de vrouw die op de Primary School bijles lezen geeft) er ook bij zitten. En even later kwam Suley (de man van Fatou) er ook bij zitten. Hij had sinasappels gepakt uit de tuin en hij gaf ons allemaal een sinasappel. Suley weet dat Denis de sinasappel ook echt op wilt eten en niet alleen het sap eruit wilt halen, dus we kregen een sinasappel die je gewoon op kon eten. Dat was heel lekker! Aangezien die sinasappels best groot zijn, zat ik op een gegeven moment (na 2 sinasappels) wel goed vol! We hebben nog even met z'n allen zitten praten. Op een gegeven moment was het al weer half 5 en toen ben ik weer naar huis gegaan. Yvonne ging ook weer naar huis. Het was een gezellige middag! Eenmaal thuis ben ik weer lekker gaan lezen. Rond 6 uur heb ik water opgezet voor Marga en Lamin. Altijd als Lamin thuis komt van z'n werk (en nu dan ook samen met Marga) drinken Marga en hij altijd een kopje koffie. Dus ik dacht; ik zet het water alvast voor ze op. Al snel kwamen ze thuis. Ik ben toen naar m'n kamer gegaan en ik ben lekker muziek gaan luisteren. Om half 8 gingen we eten. Na het eten ben ik gaan douchen, heb ik weer even gemaild en daarna ben ik nog even tv gaan kijken. Om 10 uur ben ik lekker gaan slapen, want ik voelde me niet zo lekker.

Zaterdag 5 januari -Dag 48

Toen ik vanmorgen om half 10 m'n bed uit kwam, was Marga al bezig met wassen. Ik heb m'n spulletjes er ook bij gelegd, maar ik kon nog niet beginnen omdat Marga nog bezig was. Toen ben ik m'n badkamertje gaan vegen, dweilen en schoonmaken en daarna heb ik m'n slaapkamer geveegd en schoon gemaakt. Daarna heb ik eventjes wat spulletjes opgeruimd. Ondertussen was Marga bijna klaar en toen kon ik beginnen met wassen. Ansou en een andere jongen waren al de hele ochtend in de tuin bezig geweest en op een gegeven moment had Marga brood gemaakt. Toen zijn we even lekker gaan ontbijten. Na het ontbijt ben ik weer verder gegaan met wassen. Uiteindelijk was ik pas om kwart voor 12 klaar. Ik ben toen even achter de laptop gegaan en ik heb wat dingetjes op internet gedaan. Toen ik daar klaar mee was, heb ik een emmertje met een laagje water gevuld en toen ben ik de schelpen schoon gaan maken die ik donderdag op het strand had gevonden. Het waren er nogal veel! Ik heb er ook een aantal weggegooid. Die waren stuk of waren toch niet zo mooi. Daarna heb ik ze in de zon (voor zover er zon was) gelegd zodat ze konden drogen. Daarna ben ik op een stoel gaan zitten en ben ik gaan lezen. Op een gegeven moment vroeg Marga of ik het leuk vind om mee te gaan naar een voetbalwedstrijd. Dat leek me wel leuk! Om 3 uur werd het eten gebracht en toen zijn we gaan eten. Aangezien we om 4 uur weg zouden gaan naar de voetbalwedstrijd heb ik snel m'n spulletjes van de lijn gehaald en ben ik die op gaan vouwen. Daarna ben ik me op gaan frissen en rond 4 uur gingen we weg. Oustas, Ansou en nog een andere jongen gingen mee. Lamin was al wat eerder weg gegaan omdat die nog wat vrienden op ging halen. Om kwart over 4 zagen we de grote truck met alle spelers en toeschouwers erin voor ons rijden. Ze waren dus weer erg laat..! Om kwart voor 5 kwamen we bij het veld aan. De entree was 10 dalasi. Het was zo grappig, want toen de eenmaal 'binnen' waren, zag ik een man zitten die de kaartjes nog aan het knippen was! Zo leuk om te zien! We hebben een plekje gezocht waar we konden zitten en dat werd uiteindelijk een stenen randje. Even later zagen we Lamin en z'n vrienden ook aankomen. Zij gingen ergens anders staan. De wedstrijd begon om 10 over 5 en na de eerste helft stond het 1-0 voor Berending. Ik vind het zo knap van die voetballers, want het is hartstikke zwaar om te voetballen in het zand! Om 10 voor 6 begon de tweede helft. Ik vond het zo grappig; er liep op een gegeven moment een jongen langs met knal oranje crocs aan, hoezo Hollands?! Echt leuk! In de tweede helft scoorde de tegenpartij en aan het eind van de wedstrijd stond het nog steeds 1-1. En blijkbaar moest er een winnaar zijn, want ze gingen penalty's doen... Zo spannend! Ieder team moest 5 keer een penalty nemen. De tegenpartij moest beginnen. Eerste penalty; raak... Daarna was Berending aan de beurt. Eerste penalty van Berending; raak! De tweede penalty van de tegenpartij was mis. De tweede penalty van Berending was raak. We stonden 2-1 voor. De derde penalty van de tegenpartij was raak en die van Berending ook. De vierde penalty van de tegenpartij was raak en die van Berending was mis...!! Het stond nu 3-3...... Als de tegenpartij nu de penalty miste, móest Berending scoren. De vijfde penalty van de tegenpartij.. Wat een spanning!!! De bal was mis!! De bal ging over het doel heen. Iedereen was aan het juichen, maar Berending moest nu wel hun laatste penalty scoren. En wat deden ze? Ze scoorde!! Al de toeschouwers van Berending werd helemaal gek en iedereen rende het veld op! Het was echt geweldig om te zien! Iedereen was zoo blij!! Heel leuk! Om 10 voor 7 zijn we weer in de auto gestapt en zijn we terug gereden. Om half 8 waren we weer thuis. Marga is op een gegeven moment begonnen met koken en Oustas en Ansou zijn tv gaan kijken. Lamin was nog niet thuis. Ik ben even op bed gaan liggen, want ik had echt ongelofelijke pijn in m'n buik. Ik snap er helemaal niks van! De laatste tijd heb ik bijna elke avond heel erg last van m'n buik... Heel gek en heel vervelend! Om 10 over 8 zijn we gaan eten. Oustas en Ansou aten mee. Toen we klaar waren met eten, ben ik lekker gaan douchen; daar had ik erg de behoefte aan. Na het douchen wilde ik m'n moeder bellen, maar m'n mobiel was bijna leeg dus die heb ik even in de oplader gedaan en ik ben toen even tv gaan kijken. Om kwart voor 10 ben ik m'n moeder gaan bellen, maar die nam niet op. Toen ben ik weer naar binnen gegaan en al snel werd ik gebeld. Ik nam op en toen had ik ineens Roosmarijn aan de lijn! Ik vond het zooo ontzettend leuk om haar weer even te spreken na zo'n lange tijd! Echt heel leuk!! Daarna kreeg ik m'n moeder aan de lijn en we hebben even gekletst. Na het gesprek ben ik nog even tv gaan kijken en daarna heb ik een aspirine ingenomen en ben ik naar bed gegaan. Ik hoopte heel erg dat ik kon slapen, want ik voelde me helemaal niet lekker...

Zondag 6 januari -Dag 49

Vanmorgen om 8 uur werd ik wakker. Ik had gelukkig niet meer zo'n last van m'n buik, maar ik voelde me nog niet helemaal goed. Ik voelde me erg slap en een beetje ziekjes. Ik ben nog in m'n bed blijven liggen tot half 10 en daarna ben ik eruit gegaan. Ik heb een kopje thee gezet en ben even binnen aan de tafel gaan zitten. Marga zat achter de laptop. Op een gegeven moment heb ik m’n e-reader gepakt en toen ben ik gaan lezen. Om 11 uur zou Denis koffie komen drinken. Om 5 voor half 11 ben ik me even op gaan frissen want ik wilde even brood gaan halen. Maar Denis kwam al om half 11! Toen ben ik met Marga en Denis even buiten gaan zitten. We hebben een tijdje zitten kletsen en uiteindelijk ben ik om 1 uur brood gaan halen. Toen ik terug kwam, ging Denis net weg. Ik heb even achter de laptop m'n moeder gemaild en daarna heb ik een broodje voor mezelf gemaakt en toen ben ik buiten lekker gaan eten. Ondertussen ben ik gaan lezen. Op een gegeven moment heb ik m'n eigen laptop gepakt en toen ben ik aan m'n dagboek gaan werken; ik liep 2 dagen achter! Ik ben gaan typen en ondertussen ben ik lekker muziek gaan luisteren. Om 3 uur werd het eten gebracht en toen heb ik m'n spullen weggelegd en toen zijn we gaan eten. Daarna ben ik weer verder gegaan met typen. Toen ik klaar was met m'n dagboek, heb ik de foto's op m'n laptop gezet van deze week. Het waren er redelijk veel!! Het is echt leuk om die foto's terug te zien. Ik heb alles weer gesorteerd en daarna ben ik een spelletje gaan spelen. Uiteindelijk ben ik om 6 uur naar binnen gegaan. Ik heb binnen nog even gelezen en daarna ben ik naar m'n kamer gegaan en daar heb ik wat muziek geluisterd. Om half 8 gingen we eten. Na het eten ben ik lekker gaan douchen en om half 9 ben ik achter de laptop gegaan en heb ik gemaild. Om kwart over 10 ben ik naar bed gegaan. Morgen begint school weer!! Ik heb er zin in!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 13960

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: