Mijn achtste week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn achtste week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn achtste week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

28 Januari 2013 | Gambia, Gunjur

Maandag 7 januari -Dag 50

Wat was vandaag een heerlijke dag!! Na een week bewolking met af en toe zon te hebben gehad, scheen het zonnetje vandaag weer heeerlijk! In de ochtend was het alleen nog best koud!!
Om kwart over 7 maakte Marga me wakker maar ik kon niet gelijk m'n bed uit komen; ik lag net zo lekker!! Uiteindelijk ben ik er om 5 voor half 8 uit gegaan en ik ben me op gaan frissen. Daarna heb ik een ontbijtje gemaakt en heb ik thee gezet. Ik ben lekker wat gaan eten en om 5 over 8 ben ik naar de school gegaan. Ik had er echt weer zin in!! Onderweg naar school was het echt heel erg rustig; dat viel me echt op. Op maandag zijn sommige kinderen altijd wat later, maar aangezien het nu vakantie is geweest, was het wel heel erg!! Om 10 over 8 was ik op school en het was heel leuk om iedereen weer te zien! Ik heb m'n tas in het lokaal gezet en daarna ben ik weer naar buiten gegaan. Ik heb gezellig gekletst met de leraressen en om 9 uur waren bijna alle kinderen er. Een half uur te laat, maarja! Ensa, een jongen van de Daycare, was er voor het weer na een lange tijd ziek te zijn geweest. Ik had hem nog niet in de klas gezien. Maar tijdens de toespraak moest hij ineens overgeven en daarna nog twee keer, dus hij was nog helemaal niet beter! Ik vond het zo zielig voor hem. Hij woont ver weg van de school en hij is helemaal lopend naar de school toe gekomen. Echt zo raar! Ik vind het echt gek dat die moeder hem naar school heeft gestuurd; hij was nog hartstikke ziek! Marga heeft hem op een gegeven moment met de auto naar huis gebracht. Om half 10 was de toespraak afgelopen en toen gingen we de klas in. We hebben de absentie gedaan en het geld voor de lunch. Ik heb daarna blaadjes uitgedeeld waarop voorbeelden stonden hoe je iets moest tekenen; die had Marga aan mij gegeven. De kinderen moesten het de lijntjes volgen, maar dat konden ze niet echt! Ze hebben gewoon getekend en ik zag bij sommige kinderen dat ze cirkels aan het tekenen waren, dat deden ze dus wel! Ze herinnerde het zich wel van voor de vakantie! Na het tekenen gingen we woord van de dag doen. Ik had een bellenblaas meegenomen en ik wist zeker dat ze dat leuk zouden vinden! Toen ze de bellenblaas zagen, zag je ze al helemaal glunderen! Ze wisten natuurlijk heel goed wat dat was. We zijn naar buiten gegaan en de kinderen mochten allemaal bellen blazen. Ze vonden het helemaal geweldig!! Bij elk belletje dat werd geblazen werden ze helemaal gek! Gillend, lachend en juichend rende ze achter de bellen aan; echt geweldig!! Het was heel leuk om te zien!! Ik werd er helemaal vrolijk van. Die kinderen zijn zo leuk! Op een gegeven moment zijn we weer naar binnen gegaan en toen mochten de kinderen binnen spelen. Om 10 voor 11 hebben we het geld uitgedeeld en om 11 uur ben ik de koekjes uit gaan delen. Daarna ben ik zelf een broodje gaan eten en heb ik lekker wat gedronken. We zijn lekker in de zon gaan zitten op het schoolplein, heerlijk! Het was heel gezellig om de leraressen weer te spreken! Om 12 uur was de pauze afgelopen en toen hebben we de absentie weer gedaan. Daarna mochten de kinderen weer lekker binnen gaan spelen. Om 5 voor 1 moesten de kinderen op gaan ruimen en toen mocht Malang het bord uitvegen. Ik gaf hem de wisser en tilde hem op zodat hij het bord uit kon vegen. Hij was heel serieus bezig en toen hij klaar was, zag ik dat hij heel blij was! Zo leuk! Al die kinderen vinden het heel leuk om dat te doen! Om 1 uur waren de kinderen uit en ik ben toen een broodje gaan halen. Daarna ben ik naar huis gegaan. Aangezien ik nog geen trek had, ben ik lekker buiten op de veranda gaan lezen. Op een gegeven moment kwam Marga ook thuis en toen hebben we gezellig zitten kletsen. Om kwart voor 3 is Marga achter de laptop gegaan en ik heb toen een broodje gesmeerd en ik ben buiten gaan eten en verder gaan lezen. Om half 7 kwam Lamin thuis. Marga en Lamin zijn buiten koffie gaan drinken en ik ben naar m'n kamer gegaan om aan m'n dagboek te werken. Ik heb ook nog lekker muziek geluisterd! Om half 8 gingen we eten en daarna ben ik gaan douchen. Ik heb nog even gemaild en tv gekeken en om kwart voor 10 ben ik naar bed gegaan.

Dinsdag 8 januari -Dag 51

Om kwart over 7 werd ik wakker gemaakt door Marga. Ik ben er uit gegaan en ik heb me opgefrist. Ik heb wat ontbeten en om 5 over 8 ben ik naar de school gegaan. Onderweg kwam ik Fernando, een leraar van de Nursery School tegen en we zijn samen verder naar school gelopen. Op school stond ik gezellig te kletsen met de leraressen. Aangezien er veel leerlingen weer te laat waren, werd de bel pas om 10 voor 9 gerinkeld. En toen was nog niet eens iedereen er! Fatou (de hoofdlerares) legde me uit dat de kinderen later zijn door de kou. Het is in de ochtend namelijk best koud. Gelukkig was het deze ochtend minder koud dan gisteren! In de klas hebben we de absentie gedaan en daarna het woord van de dag. Vandaag was dat; geit. Sally vroeg wat dingetjes over de geit en op een gegeven moment deden de kinderen het gemekker na van een geit en toen wist ik wel wat ze gevraagd had! Ik stelde voor om naar buiten te gaan om naar geiten te zoeken. Niet dat dat zo moeilijk is, want ze lopen hier overal rond! We zijn een stukje gaan lopen en telkens als de kinderen een geit zagen, was het; 'Look, look teacher!!' Zo lief! Na een half uur zijn we weer naar de klas gegaan. Ondertussen was het kwart voor 10. De kinderen waren allemaal hartstikke opgewekt en vrolijk!! We gingen de nummers oefenen, maar helaas wisten de kinderen het niet goed. Dat was wel jammer!! Na het oefenen mochten de kinderen in de klas gaan spelen. Ik heb in de tussen tijd lekker gelezen! Om 10 voor 11 gingen we het geld voor de lunch uitdelen en daarna was het pauze. Ik heb de koekjes weer uitgedeeld en daarna ben ik zelf gaan eten. Ik ben lekker in het zonnetje gaan zitten en Fatou kwam bij me zitten. Het was heerlijk om daar te zitten! Om 12 uur was de pauze voorbij en toen hebben we weer de absentie gedaan. Daara mochten de kinderen weer lekker binnen spelen. Om 10 voor 1 moesten ze alles opruimen en toen ben ik het bord uit gaan vegen met Malang. Het was zo schattig! Af en toe keek hij me aan of hij het wel goed deed en toen hij weer ging zitten, glunderde hij van trots! Zo lief!! Om 1 uur was de school uit. Sally had aan mij gevraagd of ik met haar mee wilde naar haar compound zodat ze wat sinasappels aan me kon geven. Eerst dacht ik van; nee dat wil ik niet, want ik vind dat best gemeen. Ik kan die sinasappels gewoon kopen en bovendien staan er in onze tuin ook sinasappelbomen. Maar ze wilde persee dat ik met haar meeging dus toen ben ik toch met haar mee gegaan. Toen we bij haar 'huisje' aankwamen, zei ze; 'dit is nou mijn lelijke huis.' Dus ik zei; 'nouja zeg!' Ze moest lachen en zei; 'we zijn arm en we kunnen niet veel kopen.' Ik dacht toen bij mezelf; dat weet ik helaas heel goed... Haar huis zag er inderdaad niet heel mooi uit, maar zo leven al die mensen hier. Dit is hun manier van leven; ze weten niet beter. Ze had de opdracht aan haar dochter gegeven om wat sinasappels uit de boom te halen (met een stok) en later ging ze zelf ook helpen. Al snel had ze een hele emmer vol. Ik dacht gelijk al; dit ga ik zeker niet allemaal meenemen, dat kan ik niet maken! We gingen weer naar binnen en ze deed wat sinasappels in een tasje. Al snel zei ik; 'het is genoeg zo hoor!!' Toen stopte ze en gaf me het tasje. Ik heb haar heel erg bedankt en ze was heel blij. We zijn nog even naar het 'huisje' van haar schoonvader gegaan en dat zag er wat beter uit. Hij is de man die de school kleding maakt. Ik begroette hem en daarna gingen we weer weg. Sally en haar kleine dochtertje van 2 zijn nog een stukje mee gelopen en op een gegeven moment zijn ze weer terug gegaan. Ik ben toen naar huis gelopen, want ik had voordat we naar Sally gingen al 2 stokbroodjes gekocht. Om kwart voor 2 was ik thuis en ik ben toen weer lekker buiten op de veranda gaan zitten lezen. Om 3 uur heb ik een broodje voor Marga en voor mezelf gesmeerd en die hebben we buiten opgegeten. Na een week bewolking te hebben gehad, scheen het zonnetje eindelijk weer dus het was heerlijk weer! Na het eten ben ik weer verder gaan lezen. Om half 7 kwam Lamin thuis en Marga en Lamin gingen buiten koffie drinken. Ik ben toen naar binnen gegaan en ik ben even gaan mailen. Daarna ben ik naar m'n kamer gegaan en daar heb ik aan m'n dagboek gewerkt op de laptop en ondertussen muziek geluisterd. Om 10 over half 8 gingen we eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna heb ik nog even gemaild en tv gekeken. Om kwart voor 10 ben ik naar bed gegaan.

Woensdag 9 januari -Dag 52

Vanmorgen om werd ik wakker van een heel hard geluid op het dak. Het leek net alsof er iemand over het dak loopt. Ondanks dat ik weet dat er heel veel vogels op het dak zitten, werd ik toch een beetje bang. Maar al snel bedacht ik; dat is vast gewoon een aasgier! Ik keek op m'n klokje en ik zag dat het 6 uur was. Ik hoorde in de kamer van Marga en Lamin iemand die met water bezig was en ik besefte me dat Lamin al weer z'n bed uit was omdat hij om 7 uur weg moest. Ik voelde me meteen niet meer bang en ik wilde nog graag even slapen en gelukkig viel ik weer in slaap! Om kwart over 7 maakte Marga me wakker, maar ik kon echt m'n bed niet uitkomen! Toch ben ik er na 5 minuten uit gekomen en heb ik me opgefrist en aangekleed. Daarna ben ik een broodje gaan smeren en heb ik lekker ontbeten met thee. Om 10 over 8 ben ik richting school gegaan. Het was weer erg rustig onderweg. Toen ik bijna bij school was, zag ik een meisje uit mijn klas, Maie, huilend ergens staan. Ik ben naar haar toegelopen en ik heb haar hand gepakt en samen zijn we rustig naar de school gelopen. Ondertussen was ze gestopt met huilen. Ik vroeg aan Sally en Fatou of zij wilde vragen wat er aan de hand was, want mij kon ze niet verstaan omdat ik haar taal niet sprak. Ze had blijkbaar een tik gekregen van een jongen die ook bij haar compound woont. Ik wilde me aanmelden op papier, maar ze liet m'n vingers niet los! Fatou zei toen dat ze me los moest laten en toen kon ik weg. Ik heb me aangemeld op het papier, heb m'n tas weggezet in de klas en heb op het schoolplein met Fatou staan kletsen. Al waren nog niet al de kinderen op school, de bel werd om half 9 gerinkeld. Er waren nog heel weinig kinderen in onze klas. Ze kwamen één voor één binnen. We hebben de absentie en het lunchgeld gedaan en daarna mochten de kinderen nog even buitenspelen omdat het nogal koud was. Om half 10 gingen we weer naa binnen en toen gingen de kinderen tekenen. Ik had op verschillende gekleurde blaadjes de namen van de kinderen gezet en daarna mochten ze gaan tekenen. Het dochtertje van Sally was ineens in de klas en het bleek dat ze alleen thuis was en naar de school was gelopen om ook echt naar school te gaan. Hartstikke schattig! Op een gegeven moment wilde Sally haar naar huis brengen en ik vond het goed, als er maar iemand bij mij kwam zitten. En Sally zei dat Fatou (de hoofdlerares) zou komen. Maar die kwam niet. Dus ik ben naar buiten gegaan en het bleek dat Fatou druk in gesprek zat met Marga en dat wilde ik niet storen, dus ik ben naar Stephany (een andere lerares) gegaan en vroeg of zij even in de klas wilde komen. Dat wilde ze en ze liep met me mee. Maar op een gegeven moment moest zij ook weer terug naar haar klas en toen kwam Fatou (niet de hoofdlerares, maar de andere!) Na een half uur kwam Sally terug. Ze had vast gehoord van Ansou (de directeur) dat ik het niet leuk vond dat Sally steeds weg ging. Ze kwam namelijk niet vrolijk de klas binnen en vroeg meteen waarom ik niet alleen kon en wilde zijn en bla bla bla. Ik heb het haar uitgelegd, zoals ik wel 10 keer eerder heb gedaan maar ze wilde er niks van horen. Ze was blijkbaar boos. Ik was eigenlijk ook heel boos op haar; ik had het wel gehad. Ik heb het zo vaak tegen haar gezegd maar ze luistert gewoon niet. Tot de pauze hebben we niks tegen elkaar gezegd en na de pauze zei ik tegen haar; 'Sally, ik ben hier alleen maar om jou te helpen. En ik kan ook naar een andere klas gaan als je dat wilt.' Toen zei ze; 'als ík dat wil?' Dus ik zei; 'ja als jij dat wilt. Kijk nou hoe je tegen mij doet. Jij wordt boos op mij, terwijl ik niks fout heb gedaan.' Op een gegeven moment kwam Fatou (de hoofdlerares) binnen en die ging zich er ook mee bemoeien. Toen zei Sally tegen haar; 'als ze zo graag naar een andere klas gaat, dan gaat ze toch. En Marga heeft haar hier naartoe gestuurd dus als ze wilt, gaat ze maar.' Ik geloofde niet wat ik hoorde. Ik werd eigenlijk nog bozer maar tegelijkertijd ook verdrietig; hoe kon ze dat zomaar zeggen? Ik ben hier gekomen om haar te helpen en blijkbaar waardeert ze dat totaal niet. Dat bleek wel uit wat ze zei. We hebben verder niks meer tegen elkaar gezegd. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en toen ben ik brood gaan kopen en naar huis gaan lopen. Eenmaal thuis heb ik er met Marga over gepraat; ik vond het namelijk echt niet leuk. Ik vond het fijn om er met haar over te praten en ze heeft me goed advies gegeven. Na het gesprek ben ik buiten op de veranda gaan zitten en heb gelezen. Om 3 uur ben ik een broodje voor mezelf en Marga gaan smeren en daarna heb ik buiten gegeten en ben ik verder gaan lezen. Om 4 uur heb ik m'n laptop gepakt en ik ben toen aan m'n dagboek gaan werken. Daarna ben ik een spelletje op de laptop gaan doen. Om half 7 kwam Lamin thuis en toen ben ik naar m'n kamer gegaan om verder gaan m'n dagboek te werken en lekker muziek te luisteren. Om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten heb ik m'n spulletjes opgeruimd en ik ben gaan douchen. Na het douchen heb ik nog even gemaild, tv gekeken en om kwart voor 10 ben ik gaan slapen.

Donderdag 10 januari -Dag 53

Vanmorgen maakte Marga me om 7 uur wakker. Ze ging vandaag weer met Lamin mee om de administratie te doen. Ze moet sinds vorige week 1 keer in de week mee om het bij te houden. Ik ben er gelijk uit gegaan en ik ben me op gaan frissen en aan gaan kleden. Daarna heb ik water opgezet, thee ingeschonken en een broodje gesmeerd. Ik ben aan de tafel gaan zitten en ik heb lekker ontbeten. Om 5 over 8 ben ik naar school gelopen. Om 10 over 8 was ik op school. Ik deed gewoon heel normaal en ik heb aangemeld dat ik er was, heb m'n tas in het lokaal gezet en ik ben bij Sally en Fatou gaan zitten. Ze waren druk in discussie over iets, al had ik geen idee waarover. Soms is het best lastig dat ik niet weet wat ze zeggen. Ze praten namelijk nogal vaak in hun eigen taal, wat ik heel goed begrijp want dat zou ik zelf ook doen, maar dat is wel moeilijk voor mij. Ik kan niet meepraten en ik heb geen idee waar het over gaat. Meestal laat ik het maar gewoon gaan. Op een gegeven moment kwam Fatou Badjie (de moeder van Bubacarr) er ook aan en die ging naast mij zitten. Ik noem haar even Fatou Badjie, want dat is haar hele naam en het is nogal lastig omdat er 2 Fatou's zijn!! We hebben samen zitten kletsen en om 10 over half 9 werd de bel gerinkeld. We zijn de klas in gegaan en we deden gewoon wat we altijd deden. Ik deed gewoon normaal tegen Sally en zij tegen mij. De absentie werd gedaan en daarna het geld voor de lunch. Daarna zei Sally sorry tegen me over gister. Ze zei dat ze het nooit had mogen zeggen en dat ze het niet meende. Ik was er heel blij mee dat ze dat zei en ik zei dat het goed was. Na het gesprek zijn we het woord van de dag gaan doen. Vandaag was het; bel. Ik had bedacht om de schoolbel te gebruiken en om dan naar buiten te gaan en alle kinderen mochten dan met de bel rinkelen. Eerst vroeg Sally aan de kinderen wat het was en dat wisten ze natuurlijk maar al te goed. Toen zijn we naar buiten gegaan en de kinderen gingen in een cirkeltje staan en iedereen mocht omstebeurt met de bel rinkelen. De kinderen vonden het helemaal geweldig. Normaal deden de leraressen dat altijd, maar nu mochten ze het zelf doen en dat vonden ze onwijs leuk! Het was zo leuk om te zien hoe blij ze werden als ze de bel in hun handen kregen. Toen iedereen 2 keer was geweest zijn we weer naar binnen gegaan. We gingen de cijfers oefenen. Ze moesten allemaal omstebeurt naar het bord komen en de cijfers aanwijzen en zo tot 5 tellen. De kinderen wisten het al wat beter!! Niet helemaal, maar dat geeft niet. Daarvoor moet je oefenen!! Na de cijfers gingen we doen; wat is je lichaam? Sally wees haar neus, oren, ogen en mond aan en de kinderen wisten allemaal wat het was en wat ze ermee konden doen. Sally vertelde hun wat het in het Engels was en dat herhaalde ze een paar keer. Toen ik zag dat de kinderen niet meer de aandacht hadden, zijn we het balspel gaan doen. We gingen weer overrollen met de bal naar elkaar. Eerst moesten de kinderen de naam zeggen van het kind waar ze de bal naartoe wilden rollen en daarna mochten ze pas de bal rollen. In het begin toen we dit spel net deden, snapte ze er niet zo veel van, maar het gaat steeds beter. Na het spelletje mochten de kinderen binnen gaan spelen. Ik ben toen lekker gaan lezen. Om 10 voor 11 moesten de kinderen het speelgoed aan de kant leggen en gaan zitten. Ik heb het geld voor de lunch uitgedeeld en daarna buiten de koekjes. Daarna ben ik lekker in de zon gaan zitten en later zaten we met z'n allen in een kringetje op het schoolplein. Sally had pinda's gekocht en dat was heerlijk! Het was heel gezellig. En we zaten heerlijk in het zonnetje! Om 12 uur was de pauze voorbij en toen zijn we weer de klas in gegaan. We hebben de absentie weer gedaan en daarna mochten de kinderen nog even binnen spelen. Om 5 over half 1 moesten ze alles opruimen en daarna ging Sally voorlezen. Ze had zelf een boekje met Engelse liedjes erin. Ze vertelde het eerst in het Engels en daarna legde ze het uit in hun eigen taal. Het was geweldig om te zien hoe aandachtig de kinderen met grote ogen en hun mond open zaten te luisteren. Na het uitleggen, ging Sally het liedje zingen. En dat vonden de kinderen heel erg leuk! Na 2 liedjes was het 5 voor 1 en toen was het bijna tijd. We hebben alles weggelegd en ik ben het bord uit gaan vegen met m'n grote kleine vriend Sulayman. Hij was echt zo geconcentreerd bezig en hij duwde heel hard tegen het bord aan om het uit te vegen. Het was echt zo grappig. Ik moest echt lachen! Hij kijkt altijd zo ontzettend serieus!! Uiteindelijk was hij er toch wel trots op. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en toen was de school uit. Ik ben brood gaan halen en daarna ben ik naar huis gegaan. Ik heb even m'n moeder gemaild en daarna ben ik lekker buiten op de veranda gaan lezen. Toen ik even in m'n kamer keek, zag ik tot grote schrik een dode muis liggen. Ik had al een paar dagen geleden aan Marga gevraagd of het kon dat er een muis was en ze zei dat het wel zou kunnen. Nou dat er een muis zat, was een feit. Maar die lag nu dood op m'n kamer. Ik vond het echt vies!!! Ik dacht bij mezelf; ik bel Oustas zo wel, haha!! Om 3 uur ben ik gaan lunchen en daarna heb ik Oustas gebeld. Hij kwam en ik liet hem de muis zien. Hij heeft een papiertje gepakt en hem buiten weggegooid. Gadverdamme!! Daarna hebben we nog even buiten gezeten en gepraat en op een gegeven moment is hij weer weg gegaan. Ik ben toen verder gaan lezen. Om half 7 kwamen Marga en Lamin thuis. Ik ben toen naar m'n kamer gegaan en ik ben aan m'n dagboek gaan werken. Om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen. Aangezien het internet het niet deed, zat mailen er niet in vanavond. Ik heb nog eventjes tv gekeken en om kwart voor 10 ben ik gaan slapen.

Vrijdag 11 januari -Dag 54

Toen ik vanmorgen wakker werd, dacht ik dat ik nog wel even lekker kon slapen. Ik keek op m'n horloge en ik zag dat het al 10 over 7 was... Ik kon dus helemaal niet nog even lekker slapen!! Ik baalde best wel! Maarja, ik moest er wel uit. Voordat Marga me wakker zou maken, ben ik naar m'n badkamertje gelopen en heb ik me opgefrist. Daarna heb ik lekker ontbeten en om 10 over 8 ben ik naar de school gelopen. Onderweg zag ik dat m'n loopmaatje Muhammed op me stond te wachten. Ik had hem deze week nog niet gezien! Het was gelukkig niet zo koud zoals de andere ochtenden. We zijn samen naar school gelopen en we waren er om 10 voor half 9. Ik heb m'n tas in het lokaal gelegd en daarna ging ik met Fatou op de kinderen wachten. Veel kinderen waren weer wat later. Om kwart voor 9 werd de bel gerinkeld en de kinderen gingen in rijtjes staan voor de school. Er werd weer een toespraak gehouden. Ik stond lekker in het zonnetje te luisteren! Op een gegeven moment werd er een jongetje naar voren geroepen en ik wist niet waarom. Soms praten ze namelijk ook in hun eigen taal en soms in het Engels. Op een gegeven moment zag ik dat Sally een stok pakte en ze begon heel hard met die stok te slaan. Ik dacht echt; wat gebeurt hier nou?! Ik snapte er helemaal niks van. Ze sloeg het jongetje keihard tegen z'n handen, z'n billen en z'n benen. Het was echt vreselijk om te zien. Ik schrok er zo erg van. Het jongetje was hartstikke hard aan het huilen; het was echt niet leuk. Ik wist echt niet wat ik moest doen! Hij keek zo bang naar de stok die Sally in haar hand had. En ik werd zelfs ook een beetje bang. Ik vond het zo zielig voor hem! Toen Sally stopte, moest hij weer terug in de rij gaan staan. Ik stond nog steeds echt heel verbaasd en tegelijkertijd geschokt te kijken. Waarom gebeurde dat? Waarom deed Sally dat? Ik snapte het echt niet. Er werd nog wat gezegd en daarna was de toespraak over. Iedereen ging de klassen binnen en ik wilde eigenlijk gelijk vragen aan Sally waarom ze hem had geslagen. Maar ik merkte dat ze op de een of andere manier nog steeds boos was ofzo, dus ik dacht; ik vraag het later wel! We hebben de absentie gedaan en het geld voor de lunch. Vandaag gingen we weer naar het ziekenhuisje. De kaartjes van de kinderen werden verzameld en de meeste kinderen gingen mee maar niet allemaal. Sommige waren al oud genoeg en die hoefde niet meer en sommige zouden met hun eigen moeder heen gaan. Samen met nursery 1 zijn we naar het ziekenhuisje gelopen. Nouja, de kinderen waren heel enthousiast aan het rennen! Eenmaal bij het ziekenhuisje aangekomen, was het half 10. Denis was al bezig met nummertjes uit te delen aan de vrouwen met kleine baby's en kinderen. De doktoren uit Gunjur waren er nog steeds niet, dus ze konden nog niet beginnen. Toen die om 5 voor 10 eindelijk aankwamen, moesten de kinderen allemaal in een rij gaan staan en werd 1 voor 1 de naam geroepen en toen moesten ze op een weegschaal staan. De meeste kinderen wegen rond de 15 kilo. Toen iedereen was geweest, kreeg Bubacarr nog een inenting en daarna konden we weer terug naar de school. Om kwart voor 11 waren we weer op school. Ik heb met Fatou Badjie het geld aan de kinderen uitgedeeld en daarna zijn we lekker gaan eten. Ik vroeg ook nog aan Fatou waarom Sally dat jongetje nou zo had geslagen. En het bleek dat hij elke ochtend tegen z'n moeder zei dat hij niet naar school wilde en ook niet ging. En z'n moeder was dat zo zat, dat ze had gevraagd om hem aan te pakken. Nou, dat is goed gelukt... Om kwart over 11 waren de kinderen uit en gingen ze naar huis. Ik ben brood gaan halen en daarna ben ik naar huis gelopen. Ik liep samen terug met Fernando. Ook denk ik dat ik een nieuw loopmaatje heb, want sinds deze week wacht er elke dag een meisje op me die met me mee loopt. Ze zit ook op de Nursery School, maar ik weet niet welke klas. Maar het is wel een schattig meisje!! Ze pakt steeds aarzelend m'n hand vast, heel lief! Toen ik thuis was, heb ik het brood in de trommel gelegd en al snel kwam Marga thuis. Ik heb even gemaild en daarna ben ik buiten gaan lezen. Op een gegeven moment ging Marga wassen. Ik vroeg waarom ze vandaag al ging wassen en ze zei dat er morgen gym was op school. Dat was ik allang weer vergeten!! Ik wilde ook graag mee, dus toen Marga klaar was, ben ik zelf ook gaan wassen. Toen ik eenmaal klaar was, was het alweer kwart over 3. Marga had voor ons witte kadetten gesmeerd; heerlijk!! We hebben samen gegeten en daarna zijn we de posters voor in de klas af gaan maken. Toen we daar klaar mee waren, ben ik buiten gaan lezen. Om 5 voor half 7 kwam Lamin thuis en toen heb ik even m'n mail gecheckd en daarna ben ik naar m'n kamer gegaan. Ik ben weer aan m'n dagboek gaan werken. Om kwart voor 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen. Aangezien het internet het weer niet deed, ging mailen niet lukken. Ik heb nog even tv gekeken en om 10 uur ben ik gaan slapen.

Zaterdag 12 januari -Dag 55

Toen ik om kwart over 8 wakker werd, ben ik gelijk m'n bed uit gegaan. Vandaag ging Marga gym les geven aan een klas van de Primary School. Ik heb me opgefrist en ben gaan ontbijten. Marga was om half 9 al naar de school gegaan om alles voor te bereiden. Om kwart over 9 ben ik ook naar de school gegaan. Toen ik aankwam, waren ze al bezig. Ze waren blikken aan het omver gooien. Het was de jongens tegen de meisjes. Ik heb m'n tas weg gezet en ik heb gekeken naar de kinderen. Aangezien ze het nogal moeilijk vonden om de blikken te raken, mochten ze steeds verder naar voren. Ze waren niet echt geconcentreerd, want het lukte maar heel af en toe. Om 10 uur was er een kleine pauze en de kinderen mochten wat drinken en 1 koekje nemen. Daarna gingen ze weer verder met het spel. Op een gegeven moment zei Marga dat wie niet de blikken omgooide, die moest aan de kant zitten. En toen ineens ging het een stuk beter. Na het blikken omgooien, gingen ze een ander spel doen. Ze gingen met ballen overgooien. Op een gegeven moment moest er iemand steeds tussendoor gaan rennen en de kinderen met de ballen mochten de bal niet tegen degene gooien die aan het rennen was. Om half 12 was er een tweede pauze. De kinderen mochten weer wat drinken en mochten 4 koekjes hebben. Na de pauze werd alles opgeruimd en daarna gingen we naar een lokaal die Marga en ik in de vakantie als knutsellokaal hadden gemaakt. De kinderen mochten gaan kleuren. Marga had wat tekeningen en de kinderen gingen de tekeningen zo kleurrijk mogelijk inkleuren, want de tekeningen zouden in de klas te komen hangen. Het was heel leuk! Ik heb ondertussen even wat gelezen. Om 1 uur was alles weer opgeruimd en Marga wilde eigenlijk stoppen, maar de kinderen wilde nog helemaal niet stoppen! Dus toen heeft Marga iedereen een leeg blaadje gegeven en ze moesten allemaal een vierkant tekenen van 19,5 bij 19,5. Sommige kinderen vroegen zelfs nog wat een vierkant was!!! Daarna moesten ze in dat vierkant steeds kleinere vierkanten maken. Om kwart voor 2 moest alles weer opgeruimd worden en toen ging Marga tandenborstels uitdelen aan de kinderen. Aangezien er niet genoeg tandpasta voor iedereen was, werden die verloot. Het waren 16 tubes, dus het duurde nog best lang! Uiteindelijk waren Marga en ik om 10 voor half 3 thuis. Ik ben toen even gaan mailen en Marga is gaan douchen. Om 3 uur werd het eten gebracht. Lamin kwam om kwart over 3 thuis en die is gaan douchen. Daarna zijn we gaan lunchen. Na de lunch ben ik me om gaan kleden, want we zouden om 4 uur naar een voetbalwedstrijd gaan. Oustas was er om kwart voor 4 en die ging rijden. Toen we net weg wilde rijden, kwam Ansou aan en die ging ook mee. Om 10 over half 5 waren we bij het voetbalveld waar we vorige week ook waren. Dit keer waren de spelers wel optijd!! Om 5 uur begon de wedstrijd. Na de eerste helft stond Berending 1-0 achter.. Balen!! In de tweede helft scoorde Berending en toen stond het 1-1. Toen de wedstrijd werd afgefloten, stond het nog steeds 1-1. Er moesten wéér penalty's genomen worden. De tegenpartij nam de eerste penalty. De eerste, tweede en derde van de tegenpartij en Berending zaten er allemaal in. De vierde van de tegenpartij was naast. Yes! De vierde van Berending zat erin. Als de tegenpartij nou zou missen, had Berending al gewonnen. Maar helaas, de vijfde penalty van de tegenpartij ging erin. Nu Berending; de vijfde ging mis....!!! Ze moesten dus nog meer penalty's nemen; het stond nu 4-4. De tegenpartij nam de zesde penalty en die zat erin. De zesde van Berending ook. De zevende van de tegenpartij zat erin. En de zevende van Berending was recht tegen de keeper en die hield hem tegen.... Shit!! Berending had verloren!!! Het was erg jammer, maar niks aan te doen! Op de terug weg en nog even bij Marga thuis werd er de hele tijd gediscusieerd!!!!!!!!! over de laatste penalty. Uiteindelijk zijn ze er maar mee gestopt, want Berending had nou eenmaal verloren... Heel jammer!! Toen we thuis kwamen, hebben we nog even lekker buiten gezeten. Daarna ben ik naar m'n kamer gegaan en heb ik even aan m'n dagboek gewerkt. Om kwart over 8 kwam Lamin thuis en toen zijn we gaan eten. Na het eten heb ik even m'n moeder gebeld, maar die zou me later terug bellen. Toen ben ik gaan douchen. Op een gegeven moment belde m'n moeder terug en toen hebben we even gekletst. Ik vind het altijd zo fijn om haar te spreken! Na het gesprek heb ik nog even tv gekeken en om 10 uur ben ik naar bed gegaan.

Zondag 13 januari -Dag 56

Vanmorgen werd ik om half 9 wakker. Ik heb m'n ipod gepakt en ben lekker muziek gaan luisteren. Ik ben tot half 10 blijven liggen en toen ben ik eruit gegaan. Ik heb lekker even ontbeten en daarna ben ik achter m'n laptop gegaan om aan m'n dagboek te werken en om de foto's erop te zetten. Om half 11 kwam Denis en toen heb ik m'n laptop uit gezet. Ik heb me opgefrist en daarna heb ik even op internet gezeten. Om 11 uur ben ik lekker gaan lezen. Marga en Denis hebben buiten gezeten. Om half 1 ging Denis weer weg en toen vroeg Marga of ik zin had om ergens naartoe te gaan. Daar had ik wel zin in ja! Ze wilde eerst naar de houtsnijmarkt in Brikama en daarna naar 'My Farm'. Om 1 uur zijn we in de auto gestapt en Oustas en Ansou gingen ook mee. Eerst stopte we nog ergens langs de weg, want er moest een band verwisseld worden van de auto van Marga. We stonden te wachten in de zon en het was echt zo warm vandaag!! Maar gelukkig stond er wel een lekker windje. Na drie kwartier was het klaar en daarna zijn we naar de houtsnijmarkt gegaan. Oustas en Ansou waren druk op zoek naar mooie djembé's, want die wilde nieuwe kopen. Ik heb nog even rondgekeken en ik heb nog wat leuke dingetjes gekocht. Om kwart over 3 zijn we weer verder gereden naar 'My Farm'. Dat was een plek waar mensen bomen planten en ook verbouwen. Er werken en spelen heel veel kinderen op dat gebied. Er was een Nederlandse vrouw die ons van alles uit heeft gelegd over de farm. Marga wilde graag wat meer weten over een bepaalde boom en die vrouw heeft veel verteld. Op een gegeven moment zijn we weer gegaan. Het was ondertussen kwart over 4 en Marga stelde voor wat om te gaan eten. Dat vond ik wel een goed idee, want ik had na half 10 niks meer gegeten!! We zijn naar een restaurantje gereden en daar hebben we lekker wat gegeten. Ik had een heeerlijke pizza!! Om half 6 zijn we weer in de auto gestapt en toen zijn we weer naar de houtsnijmarkt gereden. Ansou kon niet kiezen welke djembé hij wilde, dus we gingen nog een keer terug en nu moest hij wel een keuze maken. Uiteindelijk heeft Marga 5 djembé's betaald. Die hebben ze in de auto geladen en daarna zijn we terug naar huis gereden. Om half 8 waren we weer thuis. We hebben nog even buiten met z'n 4en wat gedronken en daarna hebben Oustas en Ansou de djembé's naar hun 'huisje' gebracht. Ik ben toen naar m'n kamer gegaan om even wat aan m'n dagboek te doen. Daarna ben ik lekker even gaan douchen. Om 10 voor 9 gingen we nog wat rijst eten van de middag, maar ik zat nog vol van de pizza dus ik at niet veel! Na het eten ben ik even gaan mailen en daarna ben ik naar bed gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 13960

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: