Mijn negende week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn negende week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn negende week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

28 Januari 2013 | Gambia, Gunjur

Maandag 14 januari -Dag 57

Om kwart over 7 werd ik wakker gemaakt door Marga. Ik ben m'n bed uit gegaan, heb me opgefrist en heb ontbeten. Om 5 over 8 ben ik naar school gelopen. Toen ik op school aankwam, heb ik me aangemeld en ik heb m'n tas in het lokaal neergezet. Tot half 9 heb ik buiten lekker in het ochtendzonnetje gekletst met Fatou. Er waren weer veel kinderen te laat! De kinderen gingen weer in rijtjes voor de school staan en er werd door de leraressen en leraar weer een toespraak gehouden. Om 5 voor 9 was de toespraak afgelopen en toen ging iedereen de klassen in. We hebben de absentie gedaan en daarna het geld voor de lunch. Daarna stond op het programma; tekenen. Ik heb blaadjes uitgedeeld aan de kinderen met hun naam erop en Sally heeft potloden uitgedeeld. Ze mochten lekker gaan tekenen wat ze wilde. In de tussentijd heb ik ronde en vierkante gekleurde blaadjes gepakt en heb voor de komende 12 weken de namen van de kinderen op de blaadjes gezet. Dan kan Sally elke maandag de blaadjes uitdelen en ze kan ze 2 keer gebruiken. Na het tekenen hebben we de letters geoefend en dat ging best goed! We hebben er een letter bij gedaan en de meeste kinderen wisten het nog wel. Het is leuk om te zien dat ze het steeds beter onthouden en weten. Na de letters gingen we het woord van de dag doen. Ik dacht bij mezelf; het is leuk om weer met de kinderen naar buiten te gaan en dan weer bellen blazen met de bellenblaas. De kinderen vonden dat ook heel leuk! Het is zo geweldig om die kinderen te zien. Ze worden zo vrolijk van zoiets kleins. Echt heel mooi om te zien. Ondertussen was het al 5 voor half 11, dus toen zijn we weer naar binnen gegaan en toen mochten de kinderen binnen spelen. Om 10 voor 11 heb ik het geld uitgedeeld voor de lunch en daarna ben ik de koekjes uit gaan delen. Toen ik daar mee klaar was, ben ik lekker in het zonnetje gaan zitten en heb ik ook wat gegeten. Om 12 uur was de pauze over en toen heb ik een emmer met sop gemaakt zodat de kinderen hun handen konden wassen. Om kwart over 12 hebben we de absentie weer nagekeken en daarna mochten de kinderen nog even binnen spelen. Om kwart voor 1 moesten de kinderen op gaan ruimen en toen gingen we lekker dansen op muziek. Ik had m'n boxjes weer meegenomen en ik zette de muziek op z'n hardst aan. Al de kinderen begonnen gelijk te bewegen; ze vonden het heel leuk. Er was ook een meisje, Maie, die helemaal alleen stond de dansen! En lachen dat ze deed!! Echt zo leuk! Om 10 voor 1 heb ik de muziek uitgezet en toen ben ik het bord uit gaan vegen met Mariama. Mariama is de enige in de klas die 5 is en ze hoort eigenlijk niet in deze klas. Maar omdat ze te laat was, is ze in deze klas gezet. Maar je kan duidelijk zien dat ze ouder is; ze doet helemaal niet zo leuk tegen de kinderen in de klas. Dat is wel jammer! Maarja ze kan niet in een andere klas gezet worden. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en toen zijn de kinderen naar huis gegaan. Marga had een vergadering met de leraressen en de leraar en ik ging met Ansou (de schooldirecteur) de posters ophangen die Marga en ik hadden gemaakt. Ansou was hartstikke enthousiast! Op een gegeven moment keek ik even op m'n telefoon en toen zag ik dat m'n moeder 6 keer had gebeld. Ik dacht gelijk; dit klopt niet. Ik had al een vermoeden wat er aan de hand was. Ik heb m'n moeder terug gebeld en die belde mij daarna. En inderdaad, wat ik al vermoedde, was ook zo. M'n lieve opa is vanmorgen overleden. Het zat er al wel aan te komen, maar ik hoopte dat hij het nog vol zou houden totdat ik thuis zou zijn. Maar helaas, vanmorgen is mijn opa rustig gaan slapen. Hij had er vrede mee en het is ook beter voor hem. Hij is 93 geworden en dat is een onwijs mooie leeftijd. Ik vind het een heel fijn idee dat m'n oom Ton en m'n tante Ella erbij waren toen hij rustig is gaan slapen. Hij was gelukkig niet alleen. Ik heb nog even met m'n moeder gesproken en daarna ben ik Ansou weer gaan helpen. Toen we klaar waren, ben ik brood gaan kopen en daarna ben ik naar huis gelopen. Ik ben even op internet gegaan en daarna ben ik naar m'n kamer gegaan. Ik heb voor mezelf een tekst geschreven om het van me af te schrijven. Om half 7 ben ik naar buiten gegaan en toen heb ik even buiten gezeten. Op een gegeven moment belde m'n moeder me nog even; dat was heel fijn. Om 10 over half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna heb ik nog even op internet gezeten. Om 10 uur ben ik gaan slapen, ik was heel moe!

Dinsdag 15 januari -Dag 58

Toen ik vanmorgen om 5 over 7 wakker werd gemaakt door Marga, ben ik gelijk m'n bed uit gegaan. Ik moest namelijk iets op internet doen en aangezien het internet in de ochtend het best is, wilde ik het gelijk doen. Maar helaas, ik kon geen verbinding krijgen... Balen!! Ik ben me op gaan frissen en daarna heb ik nog even gekeken of de verbinding het al deed. En gelukkig; nu deed hij het wel! Ik heb m'n ding op internet gedaan en ondertussen heb ik ontbeten. Om kwart over 8 ben ik naar school gegaan. Ik was heel benieuwd hoe Sally de posters vond, dus ik vroeg het gelijk. Ze vond het echt heel leuk gelukkig! Ze was er heeeel blij mee zei ze! We hebben nog even buiten gestaan maar al snel werd de bel gerinkeld. Alle kinderen gingen hun eigen klas binnen. Ik zag de kinderen allemaal vol bewondering naar die posters kijken, ze vonden het heel mooi! Ze wilde alles aanwijzen en aanraken! Sally en ik hebben de absentie en het lunchgeld gedaan en daarna was het woord van de dag. Vandaag het woord van de dag; poster. Sally heeft wat oefeningen met de kinderen gedaan; verschillende soorten dieren aanwijzen, de letters en verschillende onderdelen van je lichaam aanwijzen. Het viel me op dat de kinderen het best goed wisten! Na het oefenen moesten de kinderen allemaal in een cirkel gaan zitten en toen gingen we weer overrollen met de bal. De kinderen begrijpen het spelletje steeds beter. Na het balspel mochten de kinderen in de klas gaan spelen. Ik ben verder gegaan met het schrijven van de namen op de vierkante, gekleurde blaadjes, want dat had ik gister niet afgekregen. Toen het kwart voor 11 was, was ik klaar. Vandaag had ik de vierkante blaadjes gedaan. Ik heb nu voor 24 weken alles al geschreven, dus Sally kan weer even vooruit! Ik heb alles aan Sally uitgelegd en laten zien. Ze was er heel blij mee. En daar doe ik het voor! Om 10 voor 11 heb ik het geld uitgedeeld en daarna ben ik weer de koekjes uit gaan delen. Toen alle kinderen koekjes hadden en juice hadden gepakt, ben ik lekker in het zonnetje gaan zitten en heb ik wat gegeten. Op een gegeven moment ben ik weer in de schaduw gaan zitten, want het was toch wel heel warm! Fatou Badjie lag op een gegeven moment naast me te slapen, die was zo moe! Om 12 uur werd de bel gerinkeld en toen heb ik Fatou wakker gemaakt. Ze zag er heel moe uit! Ik heb een emmer gepakt, heb er water en wat poeder om de handen te wassen in gedaan en daarna moesten de kinderen omstebeurt hun handen gaan wassen. Ik heb de kinderen geholpen met het afdrogen van hun handen en om kwart over 12 waren we klaar. We hebben de absentie gedaan en daarna mochten de kinderen nog even spelen in de klas. Om 5 over half 1 moesten ze al het speelgoed opruimen en daarna gingen we voorlezen. Het boekje ging over een beer; bears day out. Het was een boekje waarvan je de tekst zingend moest vertellen. Ik vertelde het in het Engels en Sally legde het uit in het Jola en daarna zong ze het voor de kinderen. De kinderen vond het echt heel leuk! Ze mochten Sally nazingen en dat vonden ze geweldig. Ze zijn echt zo gek op muziek en zingen!! Om 5 voor 1 was het boekje uit en toen ben ik het bord uit gaan vegen met Mamadou. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en toen gingen de kinderen naar huis. Ik heb een broodje gekocht en daarna ben ik naar huis gelopen. Onderweg kwamen er allemaal kinderen op me af gerend en binnen 1 minuut hadden 2 kinderen m'n ene hand vast en 2 kinderen de andere. Ook liep er een groep van ongeveer 8 kinderen achter me aan! Het was weer erg druk!! Toen ik thuis kwam, ben ik binnen even gaan lezen. Om 10 voor 2 heb ik m'n bikini aangedaan en heb ik me ingesmeerd. Daarna ben ik lekker in het zonnetje gaan zitten. Het was echt zulk lekker weer vandaag!! Heel warm, ik denk wel rond de 35 graden! Heerlijk!! Na 35 ben ik uit de zon gegaan, want het werd te warm. Ik ben naar m'n kamer gegaan en heb wat gelezen. Om 4 uur ben ik weer een half uur in het zonnetje gaan zitten; echt genieten!! Het is zo'n gek idee dat het vandaag heel erg heeft gesneeuwd in Nederland en dat het hier rond de 35 graden is! Ik heb niks te klagen!! Om half 5 ben ik weer uit de zon gegaan en toen heb ik even op internet gezeten. Daarna ben ik weer gaan lezen. Om half 7 ben ik naar m'n kamer gegaan en toen ben ik aan m'n dagboek gaan werken. Ook heb ik nog op de laptop lekker muziek geluisterd. Om half 8 gingen we eten. Na het eten heb ik wat spulletjes in m'n kamer opgeruimd en daarna ben ik gaan douchen. Na het douchen heb ik nog even gemaild en daarna ben ik gaan slapen.

Woensdag 16 januari -Dag 59

Om 10 over 7 maakte Marga me vanmorgen wakker. Ik had gevraagd of ze me optijd wakker wilde maken, want vandaag gingen we weer 3 verjaardagen vieren. De verjaardagen van de kinderen die in januari jarig zijn. Om kwart over 7 ben ik m'n bed uit gegaan, heb me opgefrist en ben wat gaan eten. Ik heb de koekjes gepakt om uit te delen voor de verjaardagen en om iets over 8 ben ik naar school gegaan. Toen ik de klas inkwam, was Sally er niet. Fatou, de hoofdlerares, zei dat ze weer naar huis was gegaan om wat te regelen. Dus ik vroeg of zij mij wilde helpen met het opblazen van ballonnen en het versieren van de klas. Dat wilde ze graag doen! We hebben samen de ballonnen opgeblazen en daarna heb ik wat op het bord geschreven. We hebben de ballonnen per 3 bij elkaar geknoopt en daarna hebben we ze opgehangen. Op een gegeven moment kwam Sally ook binnen en ze heeft nog even geholpen. Om half 9 rinkelde Sally de bel en de kinderen uit onze klas moesten in een rij gaan staan. De jarige van van deze maand waren; Musa, Ma Sereh en Alieu. Aangezien Alieu er nog niet was, hebben we nog 25 minuten gewacht, want misschien was hij laat en zou hij nog komen. Maar hij kwam niet dus toen zijn we maar begonnen. De kinderen gingen 'happy birthday' zingend de klas binnen en Musa en Ma Sereh mochten op een bankje staan. Het was echt heel leuk! Na 5 minuten gezongen en geklapt te hebben, gingen de kinderen de jarige een hand geven om ze te feliciteren. Daarna hebben we de absentie gedaan en het geld voor de lunch. De kinderen moesten in een cirkel gaan zitten en toen gingen we het woord van de dag doen. Vandaag was het woord van de dag, aangezien ik dat mee had; koekje. Ik had in 2 bakjes 25 koekjes gedaan en ieder kind mocht uit een bakje 1 koekje pakken. Toen iedereen had, mochten ze lekker gaan eten. Ik had voor Sally en mij ook nog koekjes meegenomen. Toen iedereen de koekjes op had, gingen we verder met het programma. Op het programma stond; how do I dress? Sally ging met de kinderen na wat ze moesten dragen en dat ze zich elke avond moesten wassen en zich elke ochtend moesten insmeren met lotion. Ik heb geen idee of ze zich elke dag insmeren, want ik weet niet of ze lotion hebben. Toen Sally klaar was, hebben we de tafels weer verschoven en de kinderen mochten tekenen. Ik deelde de blaadjes uit en Sally deelde de potloden uit. Na het tekenen mochten de kinderen in de klas gaan spelen. Ik ben toen gaan lezen. Om 10 voor 11 heb ik het geld voor de lunch uitgedeeld en ben ik weer de koekjes uit gaan delen. Ik heb daarna lekker wat gegeten en gezellig gekletst. Om 12 uur werd de bel weer gerinkeld en de kinderen gingen de klassen in. Ik heb een emmer water gevuld met het poeder erin en de kinderen moesten weer hun handen wassen. Toen iedereen klaar was, zijn we weer de klas in gegaan. De kinderen mochten nog even gaan spelen in de klas. Tijdens de pauze waren er Nederlandse mensen gekomen en ik had hun nog niet gesproken. Op een geveven moment kwamen die onze klas binnen en hun zoontje had voor ieder kind een lolly mee. Het stokje was een fluit. Je hoefde de kinderen niet eens uit te leggen wat ze met het stokje konden doen, want ze begonnen allemaal gelijk te fluiten toen ze de lolly kregen. Op een gegeven moment gingen die Nederlandse mensen weer weg en toen mochten de kinderen hun lolly gaan eten. Ze waren alleen erg druk met fluiten! Wat een rot geluid werd dat op een gegeven moment!! Sally zei dat de kinderen moesten stoppen. Om kwart voor 1 moesten de kinderen alles opruimen en toen heb ik m'n muziek aangezet. De kinderen mochten weer lekker gaan dansen. Om 5 voor 1 ben ik het bord uit gaan vegen samen met Musa, de jarige. Hij mocht veel uitvegen, want het hele bord stond vol! Maar dat lukte niet, dus ik heb de rest zelf uitgeveegd. Om 1 uur werd de bel gerinkeld en toen gingen de kinderen naar huis. Ik heb m'n boxjes opgeruimd en daarna ben ik broodjes gaan kopen. Onderweg naar huis waren er weer allemaal kinderen die m'n hand vast wilde houden. Maar als eenmaal iemand m'n hand vast heeft, wilt diegene mijn hand niet delen met iemand anders. Er wordt geduwd en geschreeuwd omdat iedereen alleen mijn hand wilt vasthouden. Af en toe wordt het toegelaten als er nog iemand bij komt. Wat ze allemaal wel niet over hebben om je hand vast te houden! Achter ons liep er nog een grote groep kinderen mee. Ook van de andere school liepen er kinderen mee. Die kinderen noemen me ook allemaal Miss Jarra, geweldig! Dat hebben ze natuurlijk van de kinderen van de school waar ik werk. Ze horen het hun roepen en dan zeggen ze het zelf na. Toen ik thuis kwam, heb ik wat dingen in m'n kamer gedaan en daarna heb ik m'n laptop gepakt. Ik heb foto's van m'n camera op de laptop gezet en daarna ben ik aan m'n dagboek gaan werken. Toen ik klaar was, ben ik op de andere laptop gegaan en heb ik op internet gezeten. Om half 7 kwam Lamin thuis en toen ben ik naar m'n kamer gegaan en daar heb ik lekker muziek geluisterd. Om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten heb ik gedoucht en daarna heb ik nog even tv gekeken en om 10 uur ben ik gaan slapen.

Donderdag 17 januari -Dag 60

Vanmorgen om kwart over 7 maakte Marga me wakker. Ik heb me opgefrist, aangekleed en daarna wilde ik m'n oorbellen even schoonmaken met sterilon. Toen ik druk bezig was, is helaas mijn ene oorbel door de gootsteen gevallen.... Ik was er niet zo blij mee!! Maarja, ik kon hem niet meer uit de gootsteen halen. Ik heb m'n andere oorbel op m'n kamer gelegd en daarna ben ik gaan ontbijten. Om 5 over 8 ben ik naar de school gelopen, waar ik om ongeveer kwart over 8 was. Ik heb me aangemeld en daarna hebben we nog even buiten gestaan. Maar het was fris joh! Nouja, als je de warmte gewend bent, is 16 graden best fris!! In Nederland zou ik dat veel minder fris gevonden hebben, maar ik ben ondertussen gewend aan de warmte, dus dan is het wel fris! Om half 9 werd de bel gerinkeld en toen gingen de kinderen de klas in. Sally en ik hebben de absentie gedaan en het lunchgeld. Aangezien het best fris was en de zon nog niet helemaal door was, had ik bedacht dat Sally eerst met de kinderen de cijfers en de onderdelen van je lichaam en daarna zouden we het woord van de dag doen. Toen Sally bezig was, ben ik kleurpotloden gaan slijpen. Om 10 over half 10 was Sally klaar en toen hebben Sally en ik de tafels aan de kant gezet. De kinderen moesten in een cirkel gaan zitten, want we gingen het woord van de dag doen. Vandaag was het woord van de dag; zonnebril. Ik had m'n zonnebril meegenomen en mijn idee was om naar buiten te gaan en dan mocht iedereen de zonnebril opzetten. En ik wilde dan van ieder kind een foto met zonnebril op. Sally heeft eerst wat verteld over de zonnebril en daarna zijn we naar buiten gegaan. De kinderen moesten in een rijtje gaan staan en omstebeurt mochten ze de zonnebril op doen. Ze vonden het allemaal hartstikke leuk! Bij iedereen was de zonnebril veeeeel te groot, maar dat maakte het juist grappig!! Toen iedereen de zonnebril op had gehad, gingen we weer naar binnen. De kinderen mochten lekker binnen gaan spelen. Ik ben weer verder gegaan met het slijpen van de potloden en Sally ging me helpen. Toen het 10 voor 11 was, waren we nog niet klaar! Maar we moesten wel stoppen, want ik moest het geld voor de lunch uitdelen. Toen ik het geld uit had gedeeld, ben ik naar buiten gegaan om de koekjes uit te delen. Daarna ben ik zelf lekker in de zon gaan zitten en ben ik wat gaan eten. Ik heb gezellig met Fatou en Stephany gekletst. Om 12 uur werd de bel gerinkeld en toen gingen de kinderen weer naar hun klas. Ik heb de absentie weer gedaan en daarna mochten de kinderen nog even binnen spelen. Sally en ik hebben zijn verder gegaan met het slijpen van de potloden. Toen we éindelijk klaar waren, was het half 1. Ik had helemaal een blaar op m'n duim gekregen door het slijpen!! We hebben al de kleurpotloden weer in de bak gedaan en ik heb de bak weer in de la gelegd. De kinderen moesten het speelgoed opruimen en daarna gingen we voorlezen. Het was een boekje over een kat. Ik las het voor in het Engels en daarna vertaalde Sally het in hun taal. De kinderen vonden het een leuk boekje! Helaas kregen we hem niet helemaal uit, want ondertussen was het al 5 voor 1. Ik ben het bord uit gaan vegen met Alieu en om 1 uur mochten de kinderen naar huis. Ik ben toen ook gegaan en ik heb een broodje gekocht. Daarna ben ik naar huis gelopen. Toen ik thuis kwam, heb ik het brood in de trommel gedaan en daarna heb ik m'n bikini aan gedaan en heb ik me ingesmeerd. Om 2 uur ben ik lekker in het zonnetje gaan zitten. Het was echt heerlijk! Om half 3 ben ik weer uit de zon gegaan en toen ben ik op de veranda gaan zitten en gaan gelezen. Ondertussen was Marga ook thuis en we hebben nog even gekletst. Om half 4 ben ik even op internet gegaan en daarna ben ik weer lekker in het zonnetje gaan zitten. Om kwart voor 5 ben ik weer uit de zon gegaan en toen ben ik weer gaan lezen. Om kwart voor 6 ben ik naar m'n kamer gegaan en toen heb ik m'n boek uitgelezen. Daarna ben ik aan m'n dagboek gaan werken en heb ik nog een spelletje gedaan op m'n laptop. Om 10 over half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen, heb ik nog even gemaild en om 10 uur ben ik gaan slapen.

Vrijdag 18 januari -Dag 61

Om kwart over 7 maakte Marga me wakker. Ik ben er uit gegaan, heb m'n kleren gepakt en ben me op gaan frissen. Daarna ben ik lekker gaan ontbijten. Om 10 over 8 ben ik naar school gelopen. Vandaag was de vrije dag van Marga, dus die ging niet naar school. Om half 9 werd de bel gerinkeld en de kinderen gingen allemaal in rijtjes staan voor de toespraak. Om 10 voor 9 was de toespraak afgelopen en toen gingen de kinderen de klas in. We hebben de absentie gedaan en daarna het geld voor de lunch. Aangezien vrijdag als een soort zondag is, gingen we vandaag alleen maar leuke dingen doen. Sally ging eerst liedjes zingen met de kinderen. De kinderen vonden het hartstikke leuk! Na het zingen gingen we het verstopspel spelen. We hadden het al 1 keer eerder gedaan, dus de kinderen wisten nog wel hoe het ging. Ik had 4 verschillende speelgoed spullen gepakt en eerst gingen Sally en ik die verstoppen. De kinderen mochten daarna gaan zoeken; ze rende als een speer het lokaal uit! Toen alle 4 de voorwerpen gevonden waren, moesten ze weer in de klas gaan zitten. Ik zei tegen Sally dat ze aan de kinderen moest vragen wie er samen met mij de voorwerpen wilde verstoppen. Nou, dat wilde ze allemaal!! Ik heb iemand uitgekozen en die mocht de voorwerpen verstoppen. Toen alles verstopt was, mochten de kinderen weer gaan zoeken. Daarna heb ik nog met 3 andere kinderen de voorwerpen verstopt. Om 5 voor 10 zijn we de klas in gegaan en ik heb toen het geld voor de lunch uitgedeeld. Om 10 uur was er pauze. Ik ben de koekjes uit gaan delen en daarna zijn we met z'n allen lekker in het zonnetje gaan zitten. Sally ging om half 11 weg, want die had een 'Name Ceremony'. Voor ieder kind dat hier wordt geboren, wordt er een naam ceremony gehouden, dat kan zo een hele dag duren! De kinderen krijgen dan hun naam en daarna zijn ze met z'n allen bij elkaar om het te vieren. Aangezien we de tijd niet in de gaten hadden, werd de bel pas om kwart over 11 gerinkeld in plaats van 11 uur. Maarja, dat kwartiertje maakt ook niet uit! De kinderen zijn de klas in gegaan en ik heb nog de absentie gedaan en daarna mochten de kinderen naar huis. Ik heb alles in het lokaal opgeruimd en daarna heb ik het lokaal afgesloten. Ik heb iedereen gedag gezegd en ik ben een broodje gaan halen. Daarna ben ik naar huis gelopen. Marga had al gewassen en al veel andere dingen gedaan. Ik ben even gaan mailen en daarna heb ik me even omgekleed en ben ik gaan wassen. Na het wassen heb ik m'n badkamertje en m'n kamer geveegd en gedweild. Toen ik daar mee klaar was, was het al half 4 en Marga vroeg of ik klaar was, want we gingen naar de finalewedstrijd van Berending in Brikama. Ik was alleen nog niet klaar, want ik dacht dat we pas om 4 uur heen zouden gaan! Dus ik heb snel m'n kleren van de waslijn gehaald, wat gelukkig droog was, heb me omgekleed en heb nog even snel een broodje gesmeerd die ik onderweg kon eten. Om 10 over half 4 zijn we in de auto gestapt. Oustas en Ansou gingen ook mee en Lamin zou uit z'n werk ook heen gaan. Onderweg zag ik een vrouw die een dode hond van de weg aan het tillen was. Ze pakte die hond gewoon aan de poten op alsof het niks was!! Ik zou dat echt nooit doen! Ik durf niet eens een muis op te pakken omdat ik dat vies en eng vindt, laat staan een hond! Om kwart over 4 waren we in Brikama. Het was hetzelfde veld als waar Oustas en ik waren op 31 december. We hebben een kaartje gekocht en we zijn op de tribunes gaan zitten. Om 10 over 5 begon de wedstrijd. Tijdens de eerste helft had ik juice gekocht voor iedereen en dat was echt heerlijk! Na de eerste helft stond Berending al met 2-0 achter.... Dat was wat minder leuk. Tijdens de pauze ben ik even naar Denis gegaan, want die was er ook, en toen hebben we even zitten praten. Toen de tweede helft begon, ben ik weer terug gegaan naar onze plek. In de tweede helft kreeg Berending een penalty en toen scoorde Berending een doelpunt. Het stond nu dus 2-1. Maar helaas, de wedstrijd werd al snel daarna afgefloten. Berending had de finale wedstrijd met 2-1 verloren... Heel jammer!!! Niemand was echt blij..! Marga, Ansou en ik liepen alvast naar de auto en daar stonden we op Oustas te wachten. Denis kwam ook op een gegeven moment bij ons staan, want zijn auto stond naar die van Marga. We snapte niet echt waarom Oustas nou zo lang wegbleef. Op een gegeven moment kwamen er allemaal mensen aan en die tilde een jongen uit het team van Berending. Hij werd naast de auto van Marga gelegd en wat bleek; hij was helemaal niet goed geworden. Ik had geen idee wat er allemaal gebeurde! Het was eng en spannend tegelijk! Snel daarna kwam Oustas ook en toen zijn we gegaan. Om half 8 waren we weer thuis. Ik ben naar m'n kamer gegaan en ik heb een spelletje op de laptop gedaan en muziek geluisterd. Om 8 uur kwam Lamin ook thuis en toen zijn we gaan eten. Lamin vertelde dat ze die jongen van Berending naar huis hebben gebracht en hij zei dat het wel goed zou komen. Gelukkig maar!! Na het eten ben ik gaan douchen en daarna heb ik gemaild. Om 10 uur ben ik m'n tanden gaan poetsen en daarna ben ik gaan slapen.

Zaterdag 19 januari -Dag 62

Vandaag, zaterdag 19 januari, was de crematie van mijn lieve opa. Helaas kon ik er niet bij zijn, maar in gedachte was ik er wel bij. M'n moeder vertelde dat het heel mooi was en dat vond ik heel fijn! M'n opa heeft een mooi afscheid gehad. Lieve opa, ik zal u nooit vergeten. Uit het oog, maar niet uit het hart. Ik hou van u!

Om kwart voor 8 werd ik wakker gemaakt door Marga. Vandaag gingen we naar de markt in Banjul en daarna naar de Kairaba supermarkt, waar we al eerder zijn geweest. Ik had er super veel zin in!! Het was wel een gek idee dat ik gewoon de hele dag druk bezig was en dat tegelijkertijd de crematie was van mijn opa. Maar aan de ene kant vond ik het wel heel fijn dat ik wat te doen had, want dat maakte het wat makkelijker! Om kwart voor 8 ben ik m'n bed uit gegaan en ik heb me opgefrist. Daarna heb ik m'n tas ingepakt en om kwart voor 9 zijn we in de auto gestapt. Oustas ging ook met ons mee. Onderweg naar Banjul viel het me op dat de stoplichten (die er bijna niet zijn) het niet eens doen! Er stonden een man en een vrouw van de politie die het verkeer aan het regelen waren. Wel grappig om te zien hoor! Toen we dichter bij Banjul kwamen, hingen er allemaal dode geiten langs de weg om verkocht te worden, zo vies! De kelen waren doorgesneden en de vacht was eraf, maar de rest zag je gewoon allemaal nog.. Echt heeeel vies!! Om 10 uur waren we in Banjul. Oustas zette de auto in een straatje en toen moesten we opzoek naar de vrouw op de markt waar ik elke keer ben geweest. Eerst heb ik nog geld gewisseld en daarna zijn we op zoek gegaan. Er was ook nog een andere vrouw die mij herkende; dat was wel heel leuk! Uiteindelijk had ik toch de vrouw gevonden en die herkende mij ook nog! Ze gaf me een dikke knuffel! Echt zoo lief! Ik zei dat ik wat dingetjes bij haar wilde kopen en ze heeft me geholpen. Ondertussen waren Marga en Oustas ergens gaan zitten en ze gingen wat drinken en iets eten. Toen ik klaar was bij de vrouw, ben ik er ook bij gaan zitten. Daarna hebben we nog even over de markt gelopen. Ondertussen was het al 12 uur en toen zijn we naar de Kairaba supermarkt gegaan. Daar hebben we wat boodschappen gedaan. Daarna moest Marga nog ergens inkt halen en daarna zijn we nog naar een ander winkeltje geweest. Om 2 uur zijn we naar Brikama gereden. Daar moest Marga koekjes halen voor de school. Toen Marga klaar was, zijn we naar huis gereden. Uiteindelijk waren we om kwart voor 4 thuis. We hebben alle spulletjes uit de auto gehaald en daarna zijn we de rijst gaan eten die was gebracht. Na het eten heb ik m'n boodschappen uitgepakt en in m'n kast gelegd. Daarna heb ik wat spulletjes in m'n koffer gedaan. Om half 5 heb ik m'n moeder even gebeld om te vragen hoe het met haar ging. De hele familie was bij ons thuis en ze gingen met z'n allen wat eten. Gelukkig waren ze samen! Na het bellen ben ik achter m'n laptop gaan werken aan m'n dagboek. Ik liep achter, dus ik moest nog veel typen! Daarna heb ik een spelletje gespeeld. Ondertussen was het al weer half 8 en toen zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna heb ik gemaild. Om 10 uur ben ik gaan slapen. Het was een gezellige dag vandaag!
Ohja, vandaag ben ik 2 maanden in Gambia! De tijd gaat toch best snel...!

Zondag 20 januari -Dag 63

Vanmorgen om 10 voor half 9 werd ik wakker. Ik ben eruit gegaan en heb me opgefrist. Vandaag (in plaats van gister) ging Marga weer sporten en knutselen met de leerlingen. Marga ging om half 9 weg om alles voor te bereiden. Ik ben gaan ontbijten en heb geprobeerd om wat op m'n blog te zetten, maar het internet deed het niet. Om 5 voor half 10 ben ik naar de Primary School gelopen. Toen ik daar aan kwam, waren de kinderen al bezig met het omgooien van blikken. Ik vroeg aan Marga of ze het leuk vond als ik wat actie foto's zou maken van de kinderen en dat vond ze leuk, dus tijdens de oefeningen heb ik wat foto's gemaakt. Daarna ben ik even gaan zitten en heb ik wat gelezen. Om kwart voor 11 hadden de kinderen pauze en toen dronken ze water en juice en ze kregen koekjes. Daarna gingen ze weer verder met een oefening. Maar aangezien de leerlingen vandaag helemaal niet luisterden en erg vervelend waren, is Marga om 12 uur gestopt. De kinderen vonden het niet leuk, maar ze hadden het aan zichzelf te danken! Ze hadden niet geknutseld en dat gingen ze dus ook niet meer doen. Marga heeft alles afgesloten daarna zijn we naar huis gelopen. Toen we thuis kwamen, is Marga achter de laptop gegaan maar het internet deed het nog steeds niet... Ik ben achter m'n eigen laptop gegaan en ik heb m'n foto's allemaal weer gesorteerd. Daarna ben ik aan m'n dagboek gaan werken. Om 3 uur werd het eten gebracht en toen hebben we wat gegeten. Na het eten ben ik weer verder gegaan met m'n dagboek. Toen ik klaar was met m'n dagboek, heb ik wat foto's op de laptop van Marga gezet, want ik had wat foto's voor haar gemaakt. Op een gegeven moment ben ik naar m'n kamer gegaan en toen heb ik lekker muziek geluisterd en een spelletje gespeeld. Om half 8 gingen we eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna probeerde ik of het internet het deed, maar die deed het nog steeds niet. Dus toen ben ik tv gaan kijken. Om 10 uur ben ik gaan slapen. Morgen weer heerlijk naar school!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 13960

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: