Mijn vijfde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn vijfde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

31 December 2012 | Gambia, Gunjur

Hoi lieve allemaal,
nu ik dit verslag toevoeg, is het de laatste dag van 2012. Het is voor mij een heel gek idee! Hier hoor je niet de hele dag die muziek of vuurwerk. Ik vind het een raar idee dat het morgen 1 januari 2013 is. Maar het is toch wel echt zo!!
Lieve mensen, veel plezier met het lezen van mijn verslagen over mijn vijfde en zesde week in Gambia!


Maandag 17 december -Dag 29

Vandaag was de laatste maandag lesdag van dit jaar. Na deze week hebben al de kinderen 2 weken kerstvakantie. Om kwart over 7 werd ik wakker gemaakt door Marga. Ik ben me om gaan kleden en daarna heb ik ontbeten. Om kwart over 8 ben ik naar de school gelopen. Aangezien het maandag was, werd er weer een toespraak gehouden. Om 10 voor 9 konden we in de klas beginnen. Eerst werd de absentie bekeken. Dit keer moest ik alle namen opnoemen, wat best moeilijk is, want ze hebben moeilijke namen om uit te spreken! In de tijd dat ik in die klas ben, zijn er steeds 3 kinderen ziek. Die heb ik nog geen een keer gezien. Sally zegt dat ze heel erg ziek zijn. Verder waren nog 2 andere kinderen ziek. Daarna moesten de kinderen het geld voor de lunch inleveren. Op het programma stond dat de kinderen mochten tekenen. Ik had 5 verschillende soorten kleuren blaadjes en de kinderen mochten weer een kleur uitkiezen. Daarna zijn ze lekker gaan kleuren. Sally ging daarna met de kinderen de letters A B C oefenen. Daarna gingen we het woord van de dag doen. Vandaag was het woord van de dag; appel. Ik had zaterdag 6 appels gekocht, zodat ik die kon schillen en zodat de kinderen allemaal een stukje appel mochten eten. Ik had eerst 3 appels geschild en dat was al genoeg. Zo hadden we ook nog een appel als voorbeeld. En de kinderen vonden het echt heel leuk! Ze mochten allemaal 2 stukjes appel uit het schaaltje pakken waarmee ik rond ging. Heel leuk! Toen iedereen had, mochten ze gaan eten. De kinderen vonden het allemaal wel interessant! Heel leuk om te zien. Na het woord van de dag, mochten de kinderen om 10 over 10 gaan spelen in de klas. Om 10 voor 11 moesten ze al het speelgoed aan de zijkant leggen en ging ik het geld voor de lunch uitdelen aan de kinderen die geld mee hadden genomen. Daarna ben ik buiten gaan zitten met de schaal met kleine koekjes. Klas voor klas kwamen de kinderen 5 koekjes halen. Daarna ben ik zelf ook lekker gaan eten. Tijdens de pauze heb ik hele leuke foto's en filmpjes gemaakt van de spelende kinderen! Om 12 uur was het weer tijd en gingen al de kinderen weer de klas in. De absentie werd weer gedaan en daarna moest iedereen weer naar buiten, want ze gingen 'the national anthem' zingen en voorlezen. Ook gingen ze nog andere liedjes zingen. Om 1 uur mocht iedereen naar huis. Ik ben eerst nog even brood gaan halen en daarna ben ik samen met Marga, die ook op de Nursery School was, naar huis gelopen. Onderweg liepen er allemaal kinderen met ons mee die gelijk onze handen vast pakte! De hele terugweg zijn de kinderen meegelopen. Eenmaal thuis zijn we samen gaan lunchen. Na de lunch ben ik achter m'n eigen laptop gegaan en heb ik wat dingetjes met de foto's gedaan en m'n dagboek van de derde en vierde week. Daarna ben ik achter de andere laptop gegaan en toen heb ik weer 2 reisverslagen op m'n blog gezet met foto's erbij. Zo was ik weer helemaal bij! Aangezien dat nogal veel tijd kost, was ik pas laat klaar. Toen ben ik lekker even naar m'n kamer gegaan en heb ik muziek geluisterd en teksten geschreven voor mezelf. Ik was even toe aan wat tijd voor mezelf! Om 10 over 7 ben ik weer naar de woonkamer gegaan en Lamin was ondertussen thuis gekomen en Marga had al gedoucht. Om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen. Daarna heb ik nog even tv gekeken en om 10 uur ben ik gaan slapen.

Dinsdag 18 december -Dag 30

Aangezien Marga vandaag weer met Lamin mee ging, maakte ze me om 7 uur wakker. Zij zijn toen weg gegaan en ik ben me op gaan frissen en lekker gaan ontbijten. Om kwart over 8 ben ik naar de school gegaan. Onderweg kwam ik een meisje van de Nursery School tegen en ik zag dat ze het heel koud had. In de ochtend is het ook best fris, maar ik vind het niet echt heel koud! Af en toe heb ik wel een vestje aan en ik heb wel een dunne lange broek aan, maar echt koud is het niet. Maar de mensen die hier wonen, vinden het heel snel koud. Als het hier een paar graden kouder is, vinden zij het meteen onwijs koud en dragen ze 3 vesten over elkaar heen! Ook op school vraagt Fatou wel eens aan mij; heb jij het niet koud?! Dan heeft zij 2 vesten aan en ik sta daar in m'n shirtje. Dan zeg ik altijd; neehoor! Ik heb het niet koud! En ik ben een hele erge koudkleum, dus ik heb het snel koud. Maar dan heb ik het niet koud! Het meisje dat ik tegenkwam, pakte gelijk m'n hand en die voelde ook echt heel koud! De hele weg heeft ze stevig m'n hand vast gehouden en ondertussen was er een ander jongetje die m'n andere hand vast had gepakt. Ik vind die kinderen echt zo lief! Toen we op school aankwamen, ging zij lekker spelen en ik ging m'n tas in het lokaal leggen en met Fatou en Sally praten. Om half 9 werd de bel gerinkeld en moest iedereen de klassen in gaan. Aangezien veel kinderen wat later waren, wachtte ik even met de absentie nakijken. Om 10 voor 9 uur we het woord van de dag gaan doen; slipper. Sally legde alles uit en daarna gingen we de cijfers oefenen. Ondertussen hoorde ik allemaal kinderen die buiten aan het spelen waren. Wat bleek; alle kinderen uit de andere klassen waren buiten aan het spelen. Toen dacht ik; het is wel heel lullig om die kinderen hier in de klas te laten zitten terwijl verder iedereen buiten aan het spelen is. Dus de kinderen mochten om kwart over 9 lekker buiten gaan spelen. Tot 10 voor 11 hebben ze buiten gespeeld en toen moesten ze de klas in en daar kregen ze het geld voor de lunch. Om 11 uur was het pauze en toen ging ik weer de koekjes uitdelen. Daarna ben ik zelf ook gaan eten. Om 12 uur was de pauze voorbij en moesten de kinderen weer naar binnen. De absentie werd weer nagekeken en daarna mochten ze nog even binnen spelen. De school zou een half uur eerder sluiten, dus om half 1 werd de bel gerinkeld en mocht iedereen naar huis. Ik ben weer brood gaan halen en daarna ben ik naar huis gelopen. Steeds meer kinderen lopen met me mee, nu was het een groep van 10 kinderen ongeveer. En allemaal willen ze je hand vastpakken. Een kind had zelfs m'n tas vast, aangezien ik al wat in m'n hand had. En als de ene los laat omdat die een andere kant op moet, heeft de volgende je hand al weer te pakken! Eenmaal thuis ben ik lekker gaan lunchen. Ik heb nog even met m'n moeder gemaild en toen ik wilde gaan afwassen, merkte ik dat het water op was. Dus ik belde Oustas of hij wilde komen om de generator aan te zetten voor het water. Daarna hebben we nog even gezellig buiten gezeten en op een gegeven moment kwam Marga thuis. Ze kwam er ook even bij zitten. Op een gegeven moment ben ik naar binnen gegaan en heb ik afgewassen en daarna ben ik even op de laptop m'n dagboek bij gaan werken. Daarna ben ik naar m'n kamer gegaan en heb ik nog even gelezen. Om kwart voor 7 kwam Lamin thuis. Marga ging even douchen en om half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna heb ik tot kwart voor 10 tv gekeken en toen ben ik lekker gaan slapen.

Woensdag 19 december -Dag 31

Vandaag, 19 december, ben ik precies 1 maand in Gambia. Een maand geleden moest ik afscheid nemen van allemaal lieve mensen die ik in het nieuwe jaar pas weer zou zien. Dat was een moeilijk moment! Maar ik heb een hele leuke tijd tot nu toe in Gambia. Wat kan er onwijs veel gebeuren in één maand zeg! Ik heb deze maand echt zo veel meegemaakt. En eerlijk gezegd zijn het allemaal leuke dingen! Alleen de heimwee was wat minder, maar dat hoort er nou eenmaal bij! En het gaat al weer een stuk beter gelukkig. Ik geniet van elke dag op de school met de leuke kinderen en de leuke leraressen. Ook geniet ik van het zijn bij Marga. Het is echt heel gezellig. En daar ben ik heel blij mee!!
Vanmorgen om kwart over 7 maakte Marga me wakker. Ik ben me op gaan frissen en daarna lekker gaan ontbijten. Om 10 over 8 ben ik naar de school gelopen. Om half 9 werd de bel gerinkeld en moest iedereen naar de klas. De absentie werd gedaan en het geld voor de lunch. Daarna mochten de kinderen net zoals gister weer buiten gaan spelen. Van 9 tot 10 voor 11 heb ik lekker buiten gezeten en gezellig met Fatou (zo heet een andere lerares ook) zitten kletsen. Fatou is echt een hele leuke vrouw! Ze heeft een onwijs lief zoontje, Bubacarr. Echt lief!!! Daar heb ik ook leuke en mooie foto's en filmpjes van gemaakt. Echt een heel leuk jongetje. Ik zou hem zo mee willen nemen naar Nederland!! Om 10 voor 11 heb ik in de klas het geld voor de lunch uitgedeeld en daarna ben ik de koekjes weer uit gaan delen. Daarna ben ik zelf lekker een broodje gaan eten en nog een appel. Om 12 uur zou de school sluiten, dus om 12 uur mochten de kinderen allemaal naar huis. Ik ben gelijk een broodje gaan halen en daarna ben ik naar huis gelopen. Marga was nog niet thuis, die was nog op de Primary School. Ik ben lekker buiten in m'n boek gaan lezen die ik ondertussen al bijna uit heb! Om 10 voor 2 kwam Marga thuis en toen zijn we samen gaan lunchen. Daarna zijn we weer druk bezig geweest met plakken en nog andere dingen! Het zijn posters die we in de klassen op gaan hangen. In de vakantie ga ik nog veel meer knippen en plakken! Heb er wel zin in, is namelijk heel leuk om te doen. Toen we bezig waren, kwamen er 8 kinderen naar binnen. Ze vonden alles natuurlijk wel interessant wat we aan het doen waren en ze raakte dan ook alles aan. Marga stuurde de meeste naar buiten, maar 2 meisjes mochten er binnen blijven. Die gingen Marga helpen met wat dingen. Ik ging zelf verder met de letters waar ik mee bezig was. Toen we klaar waren, ben ik even gaan kijken of het internet het al deed. Het internet deed het namelijk niet. Maar gelukkig deed hij het weer toen ik ging kijken. Ik heb even gemaild en daarna ben ik nog even buiten gaan zitten. Op een gegeven moment ben ik naar m'n kamer gegaan om wat dingetjes te doen en daarna heb ik een spelletje m'n laptop gedaan, wat echt een uitvinding was! Op mijn laptop werkt het internet niet, maar gelukkig staan er ook leuke spelletjes op die je kunt doen zonder internet! En daar was ik stiekem heel blij mee. Even m'n verstand op nul en lekker even een spelletje doen. Ondertussen was Lamin thuis gekomen en had Marga al weer gedoucht. Zonder dat ik het door had, was het al weer half 8 en gingen we eten. Na het eten heb ik de laptop opgeruimd en ben ik gaan douchen. Na het douchen heb ik nog even tv gekeken en gemaild. Om 10 uur ben ik gaan slapen.

Donderdag 20 december -Dag 32

Ik heb echt een hele leuke ochtend gehad op school. Vandaag gingen we de verjaardag vieren van 3 kinderen uit mijn klas. Één was er vandaag echt jarig en de 2 andere zijn in de vakantie jarig. Ik ben wat eerder naar school gegaan, zodat Sally en ik nog genoeg tijd hadden om de ballonnen op te blazen, het lokaal te versieren en wat leuks op het bord te schrijven. Om 10 voor 8 was ik op school. Toen zijn Sally en ik gelijk aan de gang gegaan. Het was echt zo leuk om te doen! We hingen de ballonnen op leuke plekjes en ik schreef wat op het bord en toen was het al weer half 9. De kinderen mochten nog niet het lokaal in, want ik moest nog de 'doeken' weghalen, zodat ik het kon filmen als de kinderen binnen kwamen. De jarige, Musa, Maie en Zakariya mochten als eerste naar binnen. Ze kwamen 'happy birthday'-zingend binnen. Het was echt heel leuk om te zien. De kinderen vonden het allemaal prachtig om te zien. De kinderen gingen op een bankje staan en iedereen ging voor hun zingen. Het was echt zo ontzettend leuk!! Daarna moesten de kinderen in een cirkel gaan zitten. Ik had spekjes en andere snoepjes meegenomen en ieder mocht 1 spekje en 1 snoepje pakken. Ze waren zo gelukkig!! Ze mochten met de snoepjes naar buiten. Buiten moesten de kinderen weer in rijtjes voor de school gaan staan, omdat er weer een toespraak werd gehouden. Het was vandaag namelijk de laatste dag voor de vakantie. De examens van de kinderen (niet van de daycare) waren vorige week en de resultaten waren bekend. De eerste, tweede en derde kinderen met de hoogste score kregen allemaal een klein cadeautje. Daarna kregen al de leraressen en de leraar een shirt van de dam tot dam. En ik vond het zo leuk, want ik kreeg ook een shirt!! Echt heel leuk. Na de toespraak mochten de kinderen lekker gaan spelen. Om 11 uur werd de bel gerinkeld en was de vakantie voor de kinderen begonnen. Ik ben nog even op de school gebleven, want de leraressen en de leraar moesten allemaal hun eigen lokaal schoonmaken. Ik heb even geholpen en daarna gingen we met z'n allen een broodje eten. Daarna ben ik brood gaan halen. Fatou liep met me mee en ik heb voor haar ook 2 broodjes gekocht. Ze was er heel blij mee! Ze had mij haar nummer gegeven en ik heb haar mijn nummer gegeven. Ze wil graag wat doen samen met Bubacarr in de vakantie. En dat lijkt me hartstikke leuk! Ik ben naar huis gegaan en ik heb lekker buiten gelezen. Om half 2 kwam Marga thuis en toen hebben we nog gezellig op de veranda gezeten en gekletst. Op een gegeven moment ging Marga de plantjes in de tuin water geven en toen heb ik nog wat dingetjes in m'n kamer opgeruimd. Op een gegeven moment kwam Lamin thuis en toen ben ik op m'n kamer gaan zitten en heb ik lekker muziek geluisterd en een spelletje gespeeld. De tijd vloog voorbij, want op een gegeven moment gingen we eten en toen was het al 10 voor 8! Na het eten ben ik lekker gaan douchen en daarna heb ik tv gekeken. Ik had voor Marga en voor mezelf warme chocolade melk gemaakt! De mannen van de Dakar Challange hadden dat aan mij gegeven! Was echt onwijs lekker!! Het internet deed het niet, dus mailen zat er niet in. Om half 11 zijn we naar bed gegaan.

Vrijdag 21 december -Dag 33

Om kwart voor 9 werd ik wakker en toen ben ik rustig aan gaan ontbijten en me op gaan frissen. Marga ging even naar de Nursery School om wat dingen te regelen, maar die kwam om kwart over 10 al weer terug. Ze had 3 meisjes meegenomen. Ze had wat brood voor hun en zichzelf gemaakt en ze zijn toen wat gaan eten (ik had net ontbeten). Marga wilde nog naar de Primary School om een lokaal in te richten als knutsel lokaal waar Marga na de vakantie gaat knutselen met de kinderen uit Grade 4. Om 11 uur zijn we daar heen gegaan en de meisjes gingen ook mee. We hebben tafels verschoven, geveegd en de meisjes gingen een beetje dweilen. Daarna was het nog een zoektocht naar de dozen met alle spulletjes, maar uiteindelijk hadden we ze toch gevonden! Het waren heel veel dozen met allemaal onwijs leuke spulletjes die Marga ging gebruiken om te knutselen. We hebben de dozen uitgezocht en gesorteerd. Het was nog best een werk! Ondertussen was er ook een ander meisje bij gekomen die ook had geholpen. De meisjes gingen om 1 uur 3 broden halen voor ons bij een shopje dicht bij de school. Marga en ik hebben toen de laatste dingetjes opgeruimd en toen de meisjes terug waren, zijn we weer terug naar huis gegaan. Eenmaal thuis gaf Marga de meisjes een lolly en daarna moesten ze weer gaan. Marga en ik hebben lekker even geluncht; wat had ik een trek! Na de lunch ging Marga even achter de laptop en ik ging toen achter mijn eigen laptop om de foto's van m'n camera erop te zetten. Ik heb echt al zo veel foto's en filmpjes gemaakt! Echt heel leuk. Helaas kan ik de foto's niet uploaden of versturen, want dat lukt niet... Heel jammer!! Maarja, het is niet anders.
Toen Marga klaar was op de laptop is ze haar spulletjes gaan wassen. Ik zat heel erg te twijfelen of ik vandaag of morgen m'n spullen zou gaan wassen. Uiteindelijk heb ik de laptop afgesloten en ben ik ook mijn spulletjes gaan wassen. Ik had net zoals de vorige keer niet zoveel was. Tijdens het wassen kwamen er weer allemaal kinderen. Ze gingen op de veranda zitten en zaten met elkaar te praten. Geen idee waarover! Af en toe hoorde ik een bekende naam, maar verder had ik geen idee wat ze zeiden. Op een gegeven moment was Marga klaar en die is toen naar binnen gegaan. Ik ben nog even verder gegaan met wassen en daarna heb ik alles aan de lijn gehangen. Omdat ik naar de waslijn was gelopen, waren de kinderen naar binnen gegaan omdat er niemand meer bij hun was. Toen ik om half 5 klaar was met het ophangen, heb ik de emmers schoon gemaakt en weer in mijn badkamertje gezet. De kinderen waren allemaal om Marga heen gaat staan, die op de laptop zat. Dat vinden ze helemaal geweldig om te zien. Ik heb al de kinderen een koekje gegeven die ik had gekocht. Ik vind die koekjes namelijk niet zo lekker en die kinderen vinden alles lekker. Dus af en toe als die kinderen komen, geef ik ze een koekje. Toen Marga klaar was, is ze nog even naar de Primary School gegaan om de deuren met de sloten dicht te maken. Ik heb op m'n kamer nog even wat op de laptop gedaan. Lamin kwam pas om half 9 thuis, want hij was naar een voetbal wedstrijd geweest. Daardoor gingen we pas om kwart voor 9 eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna heb ik nog even op de laptop gemaild. Daarna heb ik nog tv gekeken en om kwart voor 11 ben ik naar bed gegaan.

Zaterdag 22 december -Dag 34

Vandaag was een rustige dag. Ik had niet zo goed het idee wat ik kon doen. Om 9 uur ben ik m'n bed uit gegaan en heb ik m'n was die gister nog niet droog was naar binnen gehaald. Gelukkig was het nu wel droog. Ik heb de was opgevouwen en weer in de kast gelegd. Om 10 uur ben ik gaan ontbijten en daarna heb ik me opgefrist en aangekleed. Daarna heb ik m'n badkamertje, m'n eigen kamer en de woonkamer geveegd. Toen ik daar klaar mee was, heb ik nog wat dingen in m'n kamer opgeruimd. Ik heb m'n collage spulletjes gepakt en heb teksten uitgezocht voor collage's die ik wil gaan maken. Eenmaal toen ik alles uitgezocht had, ben ik gaan knippen. Ik was nog niet begonnen met het maken van de collage, want dat ga ik later doen. Ik ben eventjes naar m'n kamer gegaan en heb m'n kast een beetje opgeruimd. Ook heb ik nog wat op de laptop getyptd. Om kwart over 2 wilde ik lekker een broodje maken om te gaan lunchen. Maar wat ik helemaal vergeten was, was dat ze in het weekend altijd rijst brengen voor de lunch! Gelukkig zei Marga het optijd en was ik nog niet gaan eten. Dat zou zonde zijn! Drie kwartier later kwam de rijst en toen zijn we lekker gaan eten. De dochter van Lamin at ook mee. Die was er al de hele dag. Na het eten ben ik buiten lekker even gaan lezen. Maar ik heb niet te lang gelezen, want ik moet nog tot volgende week vrijdag met het boek doen, aangezien dan pas de e-reader komt!! Ik ben echt onwijs blij dat die komt!! Dan kan ik lekker heel veel lezen! Op een gegeven moment belde m'n moeder en toen hebben we lekker gekletst over van alles. Het was heel fijn om haar stem weer te horen! Aangezien het nogal duur is om te bellen naar Gambia, hebben we na een half uur maar opgehangen. Altijd weer jammer!! Maarja, ook heel logisch! Ik ben buiten bij Marga gaan zitten en had wat M&M's in een bakje gedaan. Heerlijk was dat even! Marga en ik hebben even gezeten en gekletst. Er kwamen een soort van witte vlokjes naar beneden, dus het leek net alsof het sneeuwde! Was wel grappig! Op een gegeven moment ging Marga douchen en ik heb toen nog even buiten gezeten. Daarna ben ik naar binnen gegaan en heb ik spelletjes op de nintendo gedaan. Ik was alweer helemaal vergeten dat ik die ook mee had. En ik ben heel blij dat ik die mee heb genomen! Marga en Lamin zaten tv te kijken en ik ben even gaan douchen. Ondertussen was Marga aan het koken, dus toen ik klaar was met douchen konden we al snel eten. Het was ondertussen kwart voor 8. We hebben heerlijk aardappelpuree met sperziebonen gegeten en een hamburgertje erbij. Ook hadden we lekker komkommer erbij. Ik heb heerlijk gegeten! Na het eten ben ik nog even gaan mailen en daarna hebben we tv gekeken. Om kwart voor 11 ben ik naar bed gegaan.

Zondag 23 december -Dag 35

Vannacht kon ik helemaal niet in slaap komen, wat heel vervelend was! Ik sliep uiteindelijk pas om half 2. Om half 9 werd ik al weer wakker en ben ik eruit gegaan. Vandaag zouden Marga en ik weer naar een supermarkt gaan. We moesten wel heen voor de kerst. We gingen spulletjes kopen voor 1e kerstdag. Dan komen er wat mensen hier en dan gaan we gezellig met z'n allen eten. Om kwart voor 10 zijn we in de auto gestapt. Oustas reed met ons mee, want die wilde wat muziek op z'n laptop zetten die hij gebruikt als hij moet draaien. We hadden hem onderweg bij Farato afgezet. In Busumbala is de garage waar Lamin werkt (die is ook van Marga en Lamin) en daar moest Marga wat dingen regelen, dus daar zijn we eerst nog naartoe gegaan. We waren er om 10 voor half 11 en ik ben even buiten gaan zitten terwijl Marga bezig was. Om 11 uur zijn we weer in de auto gestapt en zijn we naar het bakkertje gegaan waar we de vorige keer ook wat hadden gegeten. We gingen daar weer ontbijten. Aangezien ik wist dat ik daar wifi zou hebben, had ik m'n laptop meegenomen zodat ik kon skypen met m'n moeder en Joris. En dat lukte! Ik was er echt zoooooo blij mee!! Eindelijk zag ik m'n moeder weer!!! En Joris ook!! Het was onwijs leuk om hun weer even te zien. Helaas konden we elkaar niet verstaan, maar we waren al blij dat we elkaar na zo'n lange tijd eindelijk weer even zagen! Natuurlijk is het anders dan in het echt, maar ik was hier al heel blij mee!! Op een gegeven moment hing ik op, want ik vond het een beetje vervelend voor Marga. We hebben ons drinken opgedronken en hebben nog wat lekkers gekocht. Dat zouden we dan op de terugweg op komen halen. Daarna zijn we naar Maroun's (de supermarkt) gegaan in Kololi. Dat was ongeveer 10 minuten rijden. We hebben de boodschappen gedaan, alleen het vlees dat we nodig hadden, was er niet.. En wat hadden we juist nodig? Vlees! Dat was echt even balen.. Wat nu? Marga zei dat ze dan Oustas de volgende dag naar Brikama zou laten gaan om vlees te halen. Het was niet anders.. We hebben de spulletjes bij het bakkertje opgehaald en onderweg ging Marga nog wat groente kopen langs de weg. En wat hadden we mazzel; ze hadden daar in de buurt ook vlees!! Dus Marga heeft dat gelijk gekocht. Ik bleef in de auto zitten en ik had het echt zooo onwijs warm! Het was kwart over 1, het heetst van de dag en ik zat in de auto die vol in de zon stond. Jeetje, dat was warm! Op een gegeven moment kwam er een vrouw de groente brengen die Marga had gekocht. Daarna kwam ze nog een keer terug met eieren. Ze vroeg of ik de dochter van Marga was (dat vraagt echt iedereen; 'is dat je dochter? Is dat je moeder? Jullie lijken op elkaar!') en ik zei ja dat is mijn moeder. Dat kan je het beste zeggen, want anders blijven ze doorvragen. Ze vroeg ook nog waar ik vandaan kwam en wat m'n naam was. Zij heet Lili. Het was een heel aardig meisje/vrouw! Ik ging een foto maken van iets wat ik zag staan en toen wilde zij ook gelijk op de foto. Dus ik nam een foto van haar en die wilde ze gelijk zien. Ze zei; 'als je dan terug komt in Nederland, kan je deze aan iedereen laten zien en dan heb je een aandenken!' Ik dacht echt; okeee! Maarja, wel schattig. Op een gegeven moment kwam Marga weer en toen zijn we weer naar de garage Busumbala gegaan. Daar zouden we het vlees en andere spulletjes in de vriezer leggen, zodat dat goed zou blijven. Lamin zou het dan maandag weer meenemen naar huis. Toen alles in de vriezer zat, zijn we naar Brikama gegaan. Ik wilde nog wat koekjes kopen bij een shopje waar ik al eerder koekjes had gekocht en Marga had ook nog wat spulletjes nodig. Daarna zijn we terug naar huis gegaan. Om 3 uur waren we weer terug en hebben we alles opgeruimd. Lamin had sinasappels en die gingen we eten. Nouja, hier eten ze de sinasappels niet, maar ze snijden de groene (ja groene!) schil eraf, zodat je alleen nog een witte schil hebt. Dan snijden ze een stuk van het topje zover dat hij bijna los zit. En dan persen ze eerst het sap uit het topje en daarna halen ze het topje eraf en knijpen ze in de sinasappel en dat sap zuigen ze dan op. Ze drinken dus eigenlijk alleen de sap. En dat is zoet! Echt heel lekker. Daarna, om kwart voor 4, zijn we gaan lunchen. Na de lunch heb ik nog lekker even buiten gezeten en op een gegeven moment heb ik weer spelletjes gedaan op de nintendo. Verder heb ik niks bijzonders gedaan. Om 10 over 7 ging Marga koken en ik ging de tafel dekken. Om half 8 gingen we eten en daarna ben ik gaan douchen. Na het douchen heb ik nog even gemaild en daarna heb ik tv gekeken. Om half 11 ben ik gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 13960

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: