Mijn tweede week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn tweede week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn tweede week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

03 December 2012 | Gambia, Gunjur

Het internet werkte vanmiddag niet echt mee, vandaar dat ik nu het tweede gedeelte erop zet; mijn tweede week!! Foto's komen later!

Maandag 26 november -Dag 7

Precies vandaag ben ik een week in Gambia en het bevalt me echt heel goed! Ik mis iedereen wel, maar omdat er zo veel gebeurt op een dag en ik 's avonds heel moe ben, denk ik er niet zo veel aan.
Vandaag, op maandag 26 november, was de officiële opening van de Primary School Berending. Het was een warme dag met een felle zon. Ite was al vroeg in de ochtend naar Berending gegaan om Marga te helpen met de laatste voorbereidingen voor de opening. Wij zouden allemaal om 9 uur met de taxi naar Berending gaan. Dat werd half 10/ kwart voor 10.. Toen we nog maar net onderweg waren, stopte we al om te tanken. Ze doen hier altijd maar 4 à 6 (!!) liter in de tank, anders is het te duur. Tijdens onze rit naar Berending zijn we ongeveer 6 keer gestopt om allerlei soorten redenen. De ene keer tanken, de andere keer moesten we iemand oppikken en een andere reden was de politie controle. Dat is hier zo ontzettend streng. Als ze iets niet aanstaan, moet je meteen naar de kant en dan kijken ze de hele auto door om dingen te vinden. Maar dat doen ze niet omdat het niet klopt, maar ze zoeken naar dingen waar ze misschien wel wat geld voor kunnen krijgen. Ze willen graag wat geld van je hebben. Uiteindelijk hebben we er ongeveer 2 uur over gedaan, terwijl het normaal een uur rijden is.. Toen we daar aankwamen, was het rond half 12 en om 12 uur begon de officiële opening. De kinderen zaten op een rand voor de school. Er werd door allerlei soorten mensen een toespraak gehouden. Wat ik zo goed vond, was dat alle kinderen op hun plek bleven zitten, hoe lang de toespraken ook duurde. In Nederland zouden de kinderen dat nooit volhouden. Wat heel leuk was, was dat Siep en Benno werden ook nog een keer naar voren geroepen. Ze kregen een certificaat van de hoofd directeur van de school om hun te bedanken voor wat ze voor hun school hadden gedaan. Ook ging Benno nog speechen, wat hij heel leuk deed! Rond half 2 werd het rode lint doorgeknipt en was de school officieel geopend. Om 2 uur moesten Siep en Benno weg, want ze moesten op tijd op het vliegveld zijn. Rond een uur of 3 kregen we rijst met kip en gingen we lekker even wat eten. Daarna werd er door vrouwen en mannen muziek gemaakt en werd er gezongen en gedanst. Het was net als zaterdag, maar dan in het daglicht, dus dat was nog leuker! De mooie 'stro-man' kwam weer en ging dansen maar nu kwam er ook iemand die was verkleed als een aap. Dat vonden de kinderen nogal eng. Maar wat kunnen die Gambianen goed dansen zeg! Echt heel leuk om te zien. Op een gegeven moment werd het donker en toen ging Martinel van die lichtgevende armbandjes uitdelen. De kinderen vonden het geweldig! Ze stonden te dansen met hun armen, zo leuk!
Rond 6 uur/ half 7 zijn we weer terug gegaan naar het hotel. We hebben met z'n allen gezellig bij Poco Loco wat gegeten. Daarna heeft Martijn me geholpen om m'n spullen van Ite en zijn kamer te verhuizen naar de kamer waar Siep en Benno in sliepen, want daar zou ik de laatste nachten in het hotel in slapen. Lekker even een plekje voor mezelf!

P.S. Vandaag was ook de dag dat ik te horen kreeg van Marga dat ik bij haar en haar man (Lamin) in huis mag blijven de komende maanden. En daar ben ik echt zo ongelofelijk blij mee!! Echt, zo ontzettend tof van hun.


Dinsdag 27 november - Dag 8

Ah, vandaag was echt een heerlijke dag! Vandaag was het vrouwendag! Kuin, Martinel, Greet, Irene, Justa, Ite, Margreet en ik gingen heerlijk relaxen op een boot op de Gambia rivier. (Saikou en Abdoulah (vandaag onze taxichauffeur) gingen ook mee.) Het was echt zo'n mooie omgeving langs de Gambia rivier. Je vaart tussen de bomen door, waar heel veel oesters aan groeien. Echt een heel mooi gezicht om te zien. Ook zie je veel witte pelikanen. Die beesten zijn echt heel mooi! Tijdens onze tocht kregen we heerlijke kleine hapjes. Echt om te genieten! Op een gegeven moment stopte we bij een onbewoond strandje. We konden dan lekker in de rivier zwemmen en naar het strandje gaan. Het water was echt heel zout! Saikou ging met een zwemband om tóch mee zwemmen, terwijl hij het heel eng vond. Dat vond ik echt heel knap van hem. Op het strandje was het zo leuk, want als je over het strandje heen keek, zag je allemaal krabbetjes die zich aan het ingraven waren in het zand. Ze hadden allemaal maar 1 schaar, dus overal zag je gaatjes waar ze in gingen en zich verstopte. Echt heel leuk om te zien! Justa had van een van de jongens een hele mooie schelp gekregen, in ruil voor een zwemband die ze gepakt had... heel gemeen!! We gingen over het strandje lopen om naar de overkant te komen, maar het zand leek wel modder. We zakte er heel erg in! Dat vonden Irene en ik wat minder want het deed best zeer aan je voeten omdat er echt overal scherpe knoppen lagen van de mangrovenmaar we hebben het wel gedaan! Het duurde toch best lang voordat we aan de overkant waren. Aan de andere kant van het strandje waren er vrouwen bezig in het water om oesters te zoeken. Kuin en Justa gingen ook oesters zoeken, heel leuk! Toen we langs het water terug liepen, vond ik een hele mooie schelp waar we naar opzoek waren. Er zat nog een levend dier in. Ik nam hem, mee naar de boot om er mooie foto's van te maken, maar daarna heb ik hem weer in het water gegooid, zodat hij weer verder kon leven. Als je zo'n schelp in je koffer zou hebben om mee naar huis te nemen en de mensen op het vliegveld komen er achter dat jij zo'n schelp bij je hebt, moet je een boete van 1500 euro betalen. Dat is omdat de diertjes die er in leven, dood worden gemaakt door de mensen om geld te verdienen met de schelp.
Rond 6 uur waren we weer terug bij de 'haven' en toen zijn we weer terug naar het hotel gegaan. We hebben bij Poco Loco heerlijk weer wat tapas hapjes gegeten.


Woensdag 28 november -Dag 9

Half 7 in de ochtend ging ik op, want we zouden om 7 uur ontbijten en om kwart over 7 naar de markt gaan in Banjul. We gingen zo vroeg heen, omdat Justa en Irene om 12 uur naar het vliegveld zouden gaan en ze wilde nog heel graag naar die markt toe. Uiteindelijk gingen we pas kwart voor 8 weg.. Het was wel lekker om zo vroeg naar de markt te gaan, want dan was het nog niet zo warm. Onderweg zag ik een man met een dode geit achterop z'n fiets, zo ontzettend vies! Ook stond er midden op de weg een auto die stuk was gegaan. En die werd midden op de weg gemaakt. De auto werd niet even aan de kant gezet, nee hij werd gewoon midden op de weg gemaakt! Echt ongelofelijk!! Toen we bijna bij de markt waren, werden we aangehouden door de politie. Wat bleek, Justa had haar riem niet om, en als je voorin zit, moet je je riem om hebben. Als je achterin zit, hoeft dat niet. Ohh wat een gedoe! De boete die je krijgt, bedraagt 1000 dalasi voor de chauffeur, en 500 dalasi voor degene die naast de chauffeur zit. Onze taxichauffeur moest mee naar het bureau. Eerst hadden hij en Saikou ons allemaal nog afgezet bij de markt, en toen ging onze chauffeur samen met Ite naar het bureau. Uiteindelijk is eruit gekomen dat er 1000 dalasi betaalt moest worden. Alsnog balen, maar gelukkig 500 dalasi minder!
Eenmaal op de markt stonden we bij een 'kraampje' en Martinel ging daar dingetjes kopen. Opeens dacht ik bij mezelf; waar is Margreet eigenlijk? Dus ik vroeg aan Kuin en Greet; 'weten jullie waar Margeet is?' En toen ineens kwam het besef; we waren Margreet vergeten..... Zo ontzettend lullig! We hebben nog wel met z'n allen ontbeten, maar omdat Margreet nog even naar haar kamer ging en wij meteen door gingen, was zij wat later. En aangezien er nog wat gedoe was toen we bij de taxi aankwamen, zijn we daarna meteen in de auto gestapt en weg gegaan zonder na te kijken of iedereen er was.. Heel erg lullig.. Maar gelukkig is alles nog goed gekomen en is Margreet met Martijn en Annemieke naar de markt gegaan, want die zouden wat later komen. We waren al eerder naar deze markt geweest en ik had toen bij een vrouw waar Ite altijd al kwam iets gekocht en vandaag gingen we daar weer heen. Ik heb daar dit keer een hele leuke tas gekocht en 2 kleine tasjes waar je dingen zoals geld in kan bewaren, echt heel leuk!
Rond 10 uur/ half 11 zijn we weer in de taxi gestapt en naar het hotel gegaan. Rond kwart voor 12/ 12 uur zijn Justa en Irene met de taxi naar het vliegveld gegaan. Bij Poco Loco hebben we geluncht en daarna zijn we even op het strand gaan zitten. Aan het eind van de middag, rond half 4, gingen we naar een hout markt, the craft market in Brikama. Wat was dat leuk zeg!! Echt zo mooi wat ze daar allemaal maken. En dan zie je ze daar ook zitten en dat hout snijden, nou echt zo gaaf. Het was heel mooi om zoiets te zien.
Vanavond was mijn laatste avond met iedereen, want we zouden de volgende dag naar Berending gaan en ik zou daar blijven bij Marga. We zijn lekker uiteten geweest bij een restaurant en het was heel gezellig! Alleen ik was heel erg moe, dus ik viel bijna in slaap.....
Na het eten zijn we naar het hotel gegaan en heb ik de rest van mijn spulletjes ingepakt. Daarna ben ik heeerlijk gaan slapen!!


Donderdag 29 november -Dag 10

Vandaag was het dan zover; we gingen naar Berending en ik bleef vanaf vandaag bij Marga en Lamin. Spannend!! We gingen niet te laat van het hotel weg, zodat we nog even naar de school konden, want Margreet had tekeningen en Engelse verhaaltjes mee van haar klas uit Nederland en die wilde ze aan de kinderen laten lezen! Zelf ging ze ook een lesje geven. De kinderen waren allemaal heel enthousiast en dan is zo leuk om te zien. Ondertussen kent iedereen mijn naam dus je hoort steeds; Jarra Jarra Jarra. Ze noemen mij geen Yara, maar Jarra omdat ze die naam al kennen. Er is namelijk een gedeelte van Banjul dat Jarra heet. Heel grappig! Dus eigenlijk al vanaf het begin heet ik geen Yara, maar Jarra.
In de tijd dat Margreet de kinderen het lesje gaf, hebben wij even lekker buiten gezeten. Kuin en ik hebben ook nog samen met die kinderen touwtje gesprongen, dat vonden ze helemaal geweldig! Toen Margreet klaar was, zijn we naar het huis van Marga gegaan. Ik heb toen m'n spullen binnen gezet en daarna hebben we met z'n allen nog wat gedronken. We hebben met z'n allen nog even m'n kamer bekeken; echt heel gaaf! Wat een kamer zeg! En toen was het zover; ik moest iedereen gedag zeggen.. Wat vond ik dat moeilijk zeg. Ik zag er al de hele dag heel erg tegenop maar op een gegeven moment moet je wel. Het was een rot moment! Toen ze eenmaal weg waren, heb ik m'n spulletjes in de kamer gezet en heb ik even lekker rustig aan gedaan. Op een gegeven moment kwam Lamin thuis en die bracht het eten mee. We krijgen elke doordeweekse avond eten van de vrouwen uit een dorpje waar Lamin werkt. Die koken in de middag en dan na het werk neemt Lamin het mee naar huis. Heel handig! Elke avond eten we rijst en het is heel lekker. Wel wat pittiger dan ik ben gewend, maar gelukkig niet te erg! Na het eten ben ik begonnen met m'n koffer leeg te halen en m'n kamer in te richten. Dat was nog een werk! Maar het is wel lekker als je eenmaal klaar bent. Toen ik klaar was, ben ik lekker even gaan douchen en daarna hebben we nog even tv gekeken en om half 11 zijn we lekker gaan slapen!


Vrijdag 30 november -Dag 11

Om 7 uur in de ochtend gingen Marga en Lamin al de deur uit, dus ik was vandaag alleen. Ik heb tot een uur of 9 geslapen en daarna ben ik gaan douchen en ontbijten. Heb lekker rustig aan kunnen doen! Ik zou om 11 uur de tekeningen en Engelse verhaaltjes die de kinderen zouden maken voor Margreet ophalen bij de school. Toen ik lekker buiten aan het ontbijten was, zijn er een paar mensen langs gekomen voor wat dingen. Om half 11 kwam Oustaz. Hij kwam even aan tafel zitten en we hebben even wat gedronken. Aangezien ik om 11 uur op school moest zijn, vroeg ik of hij even mee wilde. Dat vond hij wel een leuk idee. Dus we zijn rond 11 uur die kant op gegaan. Het is heel dichtbij dus we waren er lopend in 5 minuten. Eenmaal op de school, bleek dat de ene klas wel klaar was met de tekeningen en Engelse verhaaltjes, maar de andere klas nog niet. De kinderen hadden net pauze, maar die klas ging het nog even klaar maken. De vrijdag is als een zondag voor de mensen hier. De kinderen zijn dan al om 12 uur uit van school en dan hebben ze lekker weekend. Heerlijk! Om 12 uur waren de kinderen klaar en zijn Oustaz en ik weer naar het huis van Marga gegaan. Aangezien ik nogal achter liep met m'n dagboek, moest ik heel wat inhalen dus ik startte de computer op, zodat ik verder kon gaan met waar ik gebleven was. Oustaz bleef zitten, dus toen heb ik wat muziek op gezet. Hij is zelf de DJ van het dorp en hij organiseert nog wel eens een feest. Ik heb hem wat muziek laten horen en hij vond het helemaal geweldig! Ik zei tegen hem; 'als je nou een keer een usb stick meeneemt, kan je daar wat muziek op zetten zodat je weer wat andere muziek hebt!' Nou dat vond hij een heel goed idee. Het was zo leuk om te zien! Op een gegeven moment wilde ik even wat eten en echt beginnen met schrijven, dus heb ik gezegd dat ik even verder wilde. Toen is hij naar huis gegaan en heb ik even wat geschreven. Rond 4 uur kwam Oustaz weer. Hij zei dat Marga hem had gebeld en had gezegd dat als we iets wilde gaan doen, dat we dan wel haar auto konden gebruiken. En hij had het idee om naar een reptielen parkje te gaan. Dat leek me wel gaaf, dus we zijn daar met de auto naar toe gegaan. En inderdaad, het was gaaf! Ik heb zelfs nog een slang om m'n nek gehad.... Eerst dacht ik bij mezelf; dat ga ik noooit doen! Maar ineens dacht ik; ach, waarom ook niet?! Haha, het was wel eng hoor, maar ik heb het wel gedaan!! Toen we het parkje hadden gezien, zijn we naar een strandje gegaan dat hij me wilde laten zien. Nou, ver kwamen we niet, want er was voor het strandje een politie stop maar die had Oustaz niet gezien. Dus die mensen werden hartstikke boos. Ik moest zelfs m'n paspoort laten zien. Het sloeg echt totaal nergens op, dus ik was er wel klaar mee. Oustaz werd nog helemaal ondervraagt, dus ik heb nog een tijdje moeten wachten. En opeens mochten het wel, nou ik dacht; doeeei! Nu hoeft het niet meer! Dus toen zijn we weer terug gegaan. Toen we aankwamen, waren Marga en Lamin al weer thuis. Oustaz is op een gegeven moment ook naar huis gegaan en wij zijn gaan eten. Na het eten ben ik lekker gaan douchen (heb tot nu toe nog geen 1 keer warm gedoucht... Maar daar wen je ook weer aan). Je wordt best moe van de warmte en alles wat er op een dag gebeurd, dus om half 11 ben ik weer lekker gaan slapen.


Zaterdag 1 december -Dag 12

Ik had Marga gevraagd of ze me om 9 uur wakker wilde maken, dus om 9 uur was ik m'n bed uit. Zaterdag is altijd de wasdag. Marga wast altijd op zaterdag alle kleding. Toen ik buiten kwam, had Marga alles al klaar gezet. Eerst ben ik even gaan ontbijten en daarna gingen we aan de slag. Het was heel grappig en leuk om met de hand te wassen. Alles moet eerst gescheiden worden en de witte was moet je goed inzepen met een bepaald soort zeep en daarna in het sopje goed schoonmaken. Daarna gaat de gekleurde was en als laatst de zwarte was. Als alles in het sopje is geweest, moet het 2 keer uitgespoeld worden in verschillende bakken met water zodat het helemaal zeep vrij is. Als je overal mee klaar bent, kan je het ophangen. Het is heel leuk om te doen! Het is weer iets anders dan een wasmachine! Om half 12 waren we klaar en toen ben ik even snel gaan douchen, want om 12 uur kwam een nichtje (Maaike) van Marga. Die is voor 8 dagen met een vriendin in Gambia. We hebben eerst nog even wat gedronken en daarna zijn we het dorp in gegaan om wat mensen gedag te zeggen, want Maaike is hier wel vaker geweest dus die kent wel wat mensen hier. Het was wel leuk om ook echt een keer het dorp in te gaan! We kwamen ook nog Oustaz tegen, dus die ging gelijk met ons mee. Toen we weer terug waren, hebben we nog even wat gedronken en daarna zijn we naar een marktje in Brikama gegaan. Onderweg was er nog een heel gedoe, want de president ging naar een stuk land waar hij koeien, schapen en nog meer beesten heeft. Dus alle auto's moesten aan de kant en er kwamen allemaal politie auto's met sirenes aan en auto's die keihard reden over de weg. En de president zat in een van de 20 auto's die langskwam, maar het ging zo snel dat ik hem niet eens gezien heb! Echt een heel gedoe was het.. Ik vond het een beetje overdreven, maarja het is de president en iedereen hier vindt hem heilig. Dus dan snap ik het wel.
Uiteindelijk zijn we na een tijdje toch aangekomen bij de markt, wat een rotzooi zeg..! Overal troep en dicht op elkaar. Maarja, daar moet je aan wennen. Nadat we daar zijn geweest, gingen we naar Senegambia, want daar is het hotel waar Maaike verblijft. Dat is ongeveer 5 minuten met de auto rijden van het hotel waar ik eerst zat. We zijn wel vaker in Senegambia geweest. We hebben Maaike afgezet bij het hotel en op de terug weg hadden we pizza's meegenomen van het restaurant Paradiso. Op de terug weg hadden we weer ontzettend geluk, want dit keer ging de president naar huis, dus we mochten weer aan de kant..... We moesten dus weer wachten!! Uiteindelijk waren we na 1,5 uur toch thuis en konden we de pizza's lekker op gaan eten.. Oustaz had aan mij gevraagd of ik mee wilde het dorp in, want er was iets speciaals te doen. Ik had eerst niet zo'n zin, maar ik ben uiteindelijk toch mee gegaan. En wat bleek, het ging niet door! De man die normaal op de djembee speelde, was er niet en die kwam ook niet meer, dus het kon niet door gaan.. Dat was wel jammer! Toen zijn we maar door het dorp gaan lopen. Het was alleen echt zo onwijs donker.. Ik had wel een lichtje mee, maar dat ga je ook niet de hele tijd aan zetten. Dus ik kon de mensen helemaal niet herkennen! Ik zag wel wat, maar niet wie het was.. Zo vervelend! Maar het was wel ontzettend leuk om te zien hoe het is op een zaterdag avond in het dorp! Alle kinderen spelen met elkaar en rennen rond. Het is echt heel gezellig. Het is zo anders hier. De mensen wonen met de hele familie bij elkaar, meestal ook in één huis. Ook als je getrouwd bent, mag je alsnog daar blijven wonen als je dat wilt. Ze wonen samen in een compound, zo noemen ze dat hier.
Op een gegeven moment zijn we weer terug gegaan naar huis en hebben we nog even wat gedronken. Daarna is Oustaz weer naar huis gegaan. Ik wilde lekker gaan douchen, maar voordat ik ging douchen had ik een pot water op gezet, zodat ik lekker warm water had voor onder de douche. Ik heb het water met koud water in een wasemmer gemengd, dus toen heb ik toch nog een beetje warm kunnen 'douchen'! Heerlijk was dat zeg! Ik heb er echt van genoten, eindelijk weer een beetje warm 'gedoucht'!! Na het douchen ben ik lekker gaan slapen, ik was erg moe!!


Zondag 2 december -Dag 13

Om 10 uur maakte Marga me wakker. Ik had echt heerlijk geslapen!! We zouden om half 12 richting het vliegveld gaan, want Margreet ging vandaag naar huis. Kuin, Martinel, Greet, Annemieke en Martijn waren vrijdag naar huis gegaan en vandaag ging Margreet. Toen ik uit bed kwam, waren er al allemaal kinderen en een vrouw buiten bij ons. Het eerste wat ze zeiden toen ze mij zagen was; Jarra Jarra! Haha echt leuk. Ik ben eerst gaan douchen en daarna ging ik ontbijten en ben ik wat gaan schrijven. Ik ben maar binnen gaan zitten, want anders staan binnen een paar seconden al die kinderen om je heen. Om half 12 zijn we in de auto gestapt en zijn we naar het vliegveld gereden. Toen we daar aankwamen om half 1, waren Margreet, Ite en de rest er nog niet. We zijn even wat gaan drinken en toen kwamen de andere er ook aan. Margreet moest nog rennen, want het bleek dat haar vliegtuig eerder was aangekomen, dus moest ze er ook eerder zijn maar dat wist ze niet. We hebben dus heel snel gedag moeten zeggen. Toen ze eenmaal de douane door was, zijn wij weer naar het plekje gegaan waar we wat aan het drinken waren en toen hebben we daar nog even gezeten. Vandaag moest ik ook afscheid nemen van Ite, want die gaat morgen naar huis. Ik ben Ite echt onwijs dankbaar voor alles wat ze voor me heeft gedaan, echt helemaal top!
Toen we weer weg gingen van het vliegveld zijn we weer naar Senegambia gegaan. Onderweg belde Marga Maaike of ze ook naar Paradiso kwamen, want daar zouden wij gaan lunchen. Toen we daar zaten, kwamen Maaike en haar vriendin Renee er ook al snel aan. Zij hadden al wat gegeten, dus zij hoefde niks meer. Ik heb zo lekker gegeten! Een omelet en een lekker broodje en wat frietjes, heel lekker! Het was een complete maaltijd! Rond half 4 zijn we weer in de auto gestapt en zijn we nog heel even naar een hotel gegaan, waarvan ik wist dat ik daar wifi had op m'n mobiel. Aangezien ik dat niet in Berending heb, had ik even gevraagd of we even daar naartoe konden gaan, zodat ik even kon whatsappen. We zijn daar even gebleven en daarna zijn we weer in de auto gestapt. Onderweg zijn we nog gestopt om even naar een voetbalwedstrijd te kijken. Dat was echt heel leuk om te zien! Daarna zijn we weer naar huis gegaan. Toen we thuis waren, ben ik weer verder gegaan met m'n dagboek en nu ben ik eindelijk weer bij!! Vanavond viel de elektriciteit uit dus we hadden geen licht meer! Ook wel een ervaring om alles zonder licht te doen! Gelukkig had ik wel een lampje mee en hadden Marga en Lamin ook wat licht. Ik heb lekker even gedoucht en daarna ben ik lekker gaan slapen! Morgen ga ik voor het eerst met Marga naar de school. Ik ben echt heel benieuwd!!

  • 06 December 2012 - 17:44

    Gerda:

    hee yaartje!!
    het is weer heerlijk om de verhalen te lezen!!!! heel leuk hoor!!!!!
    nu de foto's nog..... ik weet dat het veel tijd kost lieverd en dat je lang niet altijd bereik/contact hebt.
    maar ik ben razend nieuwsgierig naar de foto's!!!!
    ik las in een eerder berichtje van Kuin dat hij mij foto's zou sturen..... nou ik heb nog niets gezien hoor!!!!
    ik zou het echt heel leuk vinden om die te ontvangen, dus KUIN: foto's graag zsm sturen!! (haha).
    meisje,
    we mailen weer!!
    dikke lieve knuffel!!
    mamaxxxx

  • 07 December 2012 - 00:22

    Roel:

    Jezus wat een lange verhalen hahaha!
    Zo te zien heb je het er heel erg naar je zin!

    Veel plezier nog

  • 08 December 2012 - 19:19

    Cees Schouwenaar:

    lieve YARA
    het is echt te gek voor jou dat je dit allemaal kan en mag beleven.wat een ervaringen.
    ik ben echt jaloers op je hoor.
    wie maakt dit mee in z'n jonge leven. het is goed voor jou dit allemaal te beleven.
    heel leerzaam en het je vormt je karakter
    nog heel veel leuke dingen staan je te wachten geniet ervan.
    liefs , papa. ik hou van jou!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1057
Totaal aantal bezoekers 13969

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: