Mijn eerste week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

03 December 2012 | Gambia, Gunjur

Hoi lieve allemaal!

Aangezien ik niet altijd wifi heb en omdat ik niet zo vaak de tijd heb om iets op internet te zetten, heb ik er voor gekozen om elke dag iets te typen over de dag zelf en dan uiteindelijk zet ik alles in een keer erop aan het eind van de week. Dus dat heb ik gedaan! Ik zet nu alles van mijn eerste week in Gambia erop en zometeen gelijk van m'n tweede week. Bereid je alvast voor; het is heel veel!! Dus je moet er echt voor gaan zitten als je alles wilt lezen!

Donderdag 22 november –Dag 3

Vandaag zijn we vroeg opgegaan en hebben we lekker ontbeten bij het hotel. Vandaag was het plan om weer naar Berending te gaan, maar dan ook met Martinel, Kuin en Ineke (de drie vrouwen die ook maandag waren aangekomen). Zij waren dinsdag niet mee geweest. Om 10 uur vertrokken we naar Berending en om 11 uur waren we bij de school. Marga was daar ook. Dit keer hadden we snoepjes mee die Ineke en ik uit gingen delen. In elke klas waar we kwamen, keken alle kinderen in eerste instantie alleen maar naar het snoep! Ze zijn gek op snoepjes. Het was ook zo leuk om die klassen rond te gaan, de kinderen zijn heel bescheiden hoe graag ze ook iets willen. En het allermooiste vind ik, is dat de kinderen alles delen. Als bijvoorbeeld een meisje iets heeft, en een ander meisje heeft niks, dan deelt dat meisje met het andere meisje. Het is echt zo ontzettend mooi om dat te zien. In Nederland is dat zo anders. In Nederland is het meer: ikke ikke ikke. En dat is zo jammer.
Rond een uur of 3 gingen we naar het strand, the Sayang Beach. Echt een heel mooi strand! Het is zo grappig, want als je op een strandbedje ligt, staan er naast je gewoon in het zand kleine boompjes. En als je in de zee zwemt en je kijkt naar het strand en verder, dan is dat zo anders dan in Nederland. In Nederland zie je duinen maar hier zie je allerlei soorten bomen. En dan vooral palmbomen. Echt zo’n mooi gezicht! Wat me ook is opgevallen, is dat bijna geen een Gambiaan kan zwemmen. Wij kunnen ons dat niet voorstellen, maar hier kunnen ze gewoon niet zwemmen. Het is hun nooit geleerd. Daarom hebben Ite, Moo en ik Saikou (Saikou (spreekt het uit als zeekoe!!) is onze taxichauffeur. Hij rijdt ons bijna elke dag overal heen) een beetje leren zwemmen!! Toen we lekker aan het zonnen waren, zagen we ineens allemaal paraglyders in de lucht die gingen landen op het strand. Echt onwijs gaaf was dat! Ohja, Saikou heeft op een markt een zonnebril gekocht. Waar het bij ons Ray Ban heet, heet het hier Riy Don. Ik moest zo lachen toen ik dat zag!!
Eenmaal op de terugweg liep er ineens een leguaan over de weg, groot joh!! Echt mooi om zo’n beest een keer in het wild te zien.
Rond een uur of 6 zijn we weer richting het hotel gegaan en heb ik lekker even gedoucht. Daarna hebben we gezellig wat gegeten met z'n allen bij een Italiaans restaurant, Paradiso in Senegambia. Heel lekker!!


Vrijdag 23 november -Dag 4

Vandaag was het zover; we gingen de mannen van de Amsterdam Dakar Challange ophalen. En wat was dat leuk! Martinel, Kuin, Moo en ik (Ite bleef bij het hotel want die moest tante Greet en Annemieke van het vliegveld halen) gingen met de taxi naar Banjul en daar gingen we op een bootje naar de overkant. Het bootje waar we in gingen, is een bootje die goederen en mensen naar de overkant van het water brengt en zo weer goederen en mensen mee terug neemt. Maar voordat we eenmaal in het bootje zaten, moesten we eerst op iemands nek die ons naar het bootje bracht... Heel eng! Maar gelukkig ging het goed. Eenmaal in het bootje moesten we allemaal een reddingsvest aan, heerlijk schoon..! Tijdens de tocht naar de overkant is de motor ongeveer 12 keer uitgevallen, erg vervelend want zo duurde het heel lang om naar de overkant te gaan. De tocht naar de overkant kostte 15 dalasi, dat is ongeveer 0.35 cent... Toen we uiteindelijk aan waren gekomen aan de overkant, ging het fout. Er kwamen een stuk of 10/12 jongen op het bootje af die ons allemaal van het bootje wilde tillen. Ze doen dat allemaal om wat geld te verdienen. Maar het was één drama! Van alle kanten werd er aan de boot gehangen en klommen er jongens op het bootje om je over te halen om op zijn nek te gaan. En om het nog erger te maken, ramde een boot met z'n achterkant nog tegen onze boot aan en de punt van de achterkant knalde bijna tegen het hoofd van Martinel aan.... Gelukkig was Moo er bij, die wist wie te vertrouwen was dus daar moesten we even op wachten. Maar echt, ik stond te trillen op m'n benen, het was zo eng! Toen Moo eenmaal het signaal had gegeven dat we naar de voorkant van het bootje moesten gaan, zijn we daar rustig aan naar toe gegaan (voor zover dat kon). Eerst ging Martinel van het bootje af, dus ik moest nog even wachten. Er werd van alle kanten naar me geroepen en een jongen begon aan m'n arm te trekken. Nou, als ik ergens niet van hou, is dat het wel. Dus ik werd boos en trok m'n arm weg. Ik zei; Ophouden nou!! Maar daar luisteren ze echt niet naar. Dus toen ben ik maar een stap achteruit gegaan, voordat ik nog het water in werd getrokken. Gelukkig was de jongen die ons hielp er daarna snel bij, dus kon ik op z'n nek. Wat nogal een kunst was, aangezien iedereen stond te duwen. Daarna kwamen Kuin en Moo. Hèhè, eindelijk aan de overkant! We zeiden allemaal tegen elkaar; wel een enorme ervaring, maar dit doen we nooit meer!! Daarna zijn we met de taxi naar de grens gegaan, waar de mannen zouden zijn. Eenmaal daar aan gekomen, stonden er allemaal Dakar auto's, maar niet die van Siep- Klaas en Benno.. En nu..? Martinel heeft toen de mannen opgebeld, en wat bleek; ze waren al bij de pont waarmee we weer terug naar de overkant zouden gaan. Shit! Dus wij zijn zo snel mogelijk naar de pont gegaan met de taxi zodat we op dezelfde pont zouden zitten. Gelukkig waren ze er nog! En ze zaten heerlijk aan de erwtensoep!! Toen de pont was, werd de auto op de pont gereden en daarna konden we lekker zitten. Het was heel relaxed, veel beter dan in het bootje!! Na ongeveer een uur waren we weer terug aan de overkant. Toen zijn we weer met de taxi naar het hotel gegaan, en de mannen met hun auto. We hebben daarna heerlijk op het strand gezeten met z'n allen en lekkere tapas hapjes gegeten! Heel gezellig!!


Zaterdag 24 november -Dag 5

Het was echt een onwijs leuke dag vandaag!! Vandaag was het Islamitisch nieuwjaar, dus alle kinderen en volwassenen zagen er heel mooi uit.
Op het programma stond de sportdag in Berending. Met z'n allen zijn we in de ochtend richting Berending gegaan. Siep en Benno met de Dakar auto en wij met een taxi busje. In Berending was een heel groot zand veld met twee doelen. Ook was er een overkapping waar wij onder mochten zitten. Aan de zijkant van het veld stond Oustaz met z'n DJ set. Er was al een meisjes team aan het voetballen, wat heel leuk was! Op een gegeven moment waren wij aan de beurt! We hadden hele mooie shirts gekregen die we allemaal aan deden. Ik had ook nog hele gave voetbalschoenen aan die ik van Ite heb gekregen! Het was eigenlijk de Hollanders tegen de Gambianen, maar Moo en Yaya deden met ons mee. Het was heel warm om te sporten, maar we hadden nog mazzel, want er waren wolken. Eerst stonden we 1-0 achter door het onwijs mooie eigen doelpunt van Kuin!!! Maar uiteindelijk was het 1-1. Na onze fanatieke voetbalwedstrijd gingen we volleyballen. Wat was dat leuk! We hadden mazzel met Siep en Benno, want die konden heel goed volleyballen! We hebben dan ook de twee sets dik gewonnen!! Toen alle wedstrijden waren afgelopen, gingen we eten. We gingen rijst eten op de Afrikaanse manier; met je rechter hand! We hadden eerst allemaal onze handen goed wassen en daarna eten maar! Moo ging uitleggen hoe je het het best kon doen. Wat hebben we gelachen zeg. Het ging natuurlijk voor geen meter! Maar het was wel heel leuk om zoiets te doen. Na het eten zijn we naar het huis van Marga gegaan. Daar hebben we thee en koffie gedronken. Om een uur of 10 zijn we naar een plek gegaan waar er muziek werd gemaakt en waar werd gezongen en gedanst. Wat was dat gaaf zeg. Op een gegeven moment kwam er iemand aan die helemaal was bedekt met allemaal stro. Het zag er zo gaaf uit. En wat deed die gave dingen zeg! Als het lukt, zet ik wat filmpjes bij m'n blog. Er kwam een heel lief meisje op m'n schoot zitten, wat was dat een schat! Ze zat echt vol bewondering te kijken naar wat er allemaal gebeurde, zo lief! Ik wilde haar graag herkennen als ik haar weer zou zien en omdat er zoveel gezichten zijn en ik de meeste kinderen nog niet echt herken, zocht ik iets waaraan ik haar zou kunnen herkennen. Dat waren haar zwarte schoentjes waarvan één met een glitterroos erop (de andere was stuk) en de gekleurde armbandjes die ze om had. En nu nog afwachten of ik haar echt zou herkennen!
Aangezien alles nog lang door zou kunnen gaan, zijn we op een gegeven moment naar het hotel terug gegaan. Bijna iedereen ging nog even wat drinken bij Poco Loco, het restaurant waar we heel vaak komen, maar ik ben lekker naar m'n bed gegaan want ik was zoo moe van alles! Er gebeurt zo veel op een dag!


Zondag 25 november -Dag 6

Zondag, de dag van de veiling van de auto's van Amsterdam Dakar Challange. Rond kwart over 10/half 11 gingen Siep, Benno, Annemieke en ik met de Dakar auto naar het stadion van Gambia (Ite en Greet bleven bij het hotel, want vandaag kwamen Martijn, Justa, Irene en Margreet aan). Daar werden de auto's geveild. Toen we aankwamen bij het stadion, stonden er al heel veel auto's. Op een gegeven moment kwamen Martinel en Kuin er ook aan. Tot 11 uur konden de mensen in en om de auto's kijken en zo bepalen of ze interesse hadden of niet. Om 11 uur begon de veiling (niet in het stadion, maar er voor). Het was echt heel apart om te zien hoe het er hier aan toe ging tijdens zo'n veiling. Er was een trap waar de mensen zaten die zouden gaan bieden. Martinel, Kuin en ik zaten aan de zijkant van de trap. Er stonden aan alle zijkanten mensen te kijken. Toen er eenmaal een paar auto's waren geveild, werd het steeds meer een chaos. Alle mensen die aan de zijkant stonden, gingen steeds meer naar voren en op een gegeven moment stonden ze zelfs zo erg naar voren dat wij helemaal niks meer konden zien. Echt ongelofelijk! En ze gingen ook niet meer opzij. Dus toen zijn wij maar daar weg gegaan en zijn we lekker even in de schaduw gaan staan. Toen de auto van Siep en Benno aan de beurt was, zijn we weer naar de drukte gegaan. De veiling van hun auto ging heel snel. Het begon bij 10000 dalasi en het liep op tot ongeveer 24000 dalasi en toen ineens riep iemand; 50000 dalasi! En toen was de auto verkocht. 50000 dalasi is ongeveer 1165 euro. Dus dat was een mooie prijs! Het geld dat de auto oplevert, gaat naar het doel waar de mensen voor hebben gereden. We zijn nog heel even gebleven en daarna kwam Saikou ons ophalen met een mooie open auto. Dat is zo lekker om in te zitten, dan is er lekker veel wind!
In de middag hebben we heerlijk op het strand gelegen bij het hotel. Heerlijk even kunnen zonnen! Alleen was ik iets te laat met insmeren, dus ik was een klein beetje verbrand.... Maar gelukkig viel het mee!
'S avonds gingen we met z'n allen uiteten bij Jojo's, een restaurant in Senegambia. Het was echt heel erg mooi daar. En het eten was ook heel lekker!! Het was echt een onwijs gezellige avond zo met z'n allen. Wat mij opviel, was dat de bediening hier met 6 borden lopen! Echt zo gaaf. In Nederland is het al moeilijk om met 3 borden te lopen, maar hier lopen ze gewoon met 6 borden! Ohja, ik heb nog wat leuks geleerd. Als je proost, zeg je in het Jolas (een soort taal in Gambia) Kindong, Kondong, Idia. Geen idee hoe je het schrijft maar je zegt het wel zo! Al met al was het echt een heel gezellige en geslaagde dag!

  • 03 December 2012 - 17:15

    Mariette:

    Jeetje lieve Yaar wat een geweldige verhalen! En dat allemaal in een week tijd!!! Je hebt niets te veel gezegd gister toen je vertelde aan de telefoon dat je elke dag zo veel meemaakt!
    Heel handig om het eerst voor jezelf op te schrijven zodat je het later allemaal in 1 keer op je blog kunt zetten...ik heb alles nu doorgelezen,maar het is zo veel en zooooo leuk dat ik het vanavond nog eens tig keer ga lezen hoor!! Ik ben heel blij dat je geniet en vooral dat je lekker bij marga in huis bent en je je daar prettig voelt!
    Heb je vandaag een leuke eerste "werkdag" gehad op school?? De kindjes die bij jou in de klas zitten boffen maar met zo'n lieve meid als jij haha!!!
    Ik ga er vanavond nog eens rustig voor zitten om je belevenissen en verhalen van de eerste week te lezen en kijk nu al uit naar je 2e week...
    Lekker doorgaan met genieten lieverd!!!! Dikke kus van je grote zus!! Xxxx

  • 03 December 2012 - 18:10

    Roos:

    hooooooi aapie !
    wat leuk!
    kusssie xxx

  • 03 December 2012 - 18:10

    Roos:

    hooooooi aapie !
    wat leuk!
    kusssie xxx

  • 03 December 2012 - 18:10

    Roos:

    hooooooi aapie !
    wat leuk!
    kusssie xxx

  • 03 December 2012 - 18:10

    Roos:

    hooooooi aapie !
    wat leuk!
    kusssie xxx

  • 03 December 2012 - 18:10

    Roos:

    hooooooi aapie !
    wat leuk!
    kusssie xxx

  • 03 December 2012 - 19:57

    Gerda:

    yaartje,
    wat een heerlijke verhalen weer. maar wat hebben we er lang op moeten wachten!@!!! haha
    wat heerlijk om te lezen allemaal en wat zalig dat je bij Marga terecht kan, wat een opluchting voor jou!! en wat ontzettend lief van haar!
    wat heb je een heerlijke tijd gehad met Ite!! wat heeft ze je veel laten zien zeg, en op deze manier kon je lekker wennen aan alles! Fijn hoor!!
    Ite is vandaag volgens mij weer weg gegaan toch? zal wel erg vreemd zijn!
    maar heerlijk dat je vandaag bent begonnen in de school!! ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat lieverd!!!!
    wacht niet te lang met je verhalen, want ik ben razend beneiuwd!!
    lieverd, heel veel succes met alles!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 13971

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: