Mijn eerste dagen in Gambia! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Gambia! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Gambia!

Blijf op de hoogte en volg Yara

21 November 2012 | Gambia, Kololi

Hoi allemaal!!

Mijn eerste berichtje vanuit Gambia! Het is heel moeilijk om hier goede verbinding te hebben, dus ik zit nu in een hotel waar je een computer kan gebruiken. Nu kan dat nog, maar zometeen als ik in Berending zit, zal dat wel wat moeilijker worden. Daarom moet ik er nu nog even goed gebruik van maken!!
Maandag om iets over half 6 kwam ik aan in Gambia. De reis was goed gegaan, maar we hadden een beetje vertraging. Toen ik het vliegtuig uit kwam, voelde ik de heerlijke warmte en ik dacht meteen; hier hou ik het wel 3 maanden vol!! Zo lekker! De bagage was er heel snel, dus ik kon snel naar Ite (Ite is een vrouw die bij de stichting werkt waar ik voor ga werken) toe die me op stond te wachten samen met Moo en Yaya, 2 jongens uit Gambia. Ik was heel blij toen ik Ite zag! Onderweg naar het hotel waar ik nu nog verblijf, hebben we meteen wat geld gewisseld en een Afrikaanse simkaart gekocht. (Voor de gene die het willen weten, mijn Afrikaanse nummer is: (00220) 7418829) Daarna zijn we naar het hotel gegaan. Daar hebben we die avond gegeten (pizza!!) en we hebben rond 10 uur nog 3 andere vrouwen opgehaald van het vliegveld die ook in hetzelfde hotel verblijven. We hebben nog even wat gedronken en daarna zijn we lekker gaan slapen. Ik was onwijs moe na zo'n lange dag! Dinsdag (gister) zijn Ite, Yaya en ik gelijk naar Berending geweest, het dorpje waar ik de komende maanden ga wonen. We zijn naar de kleuterschool geweest en naar de basisschool, echt zo ontzettend leuk! De kindjes uit de klas waren zo enthousiast! Ze kijken je met grote ogen aan! Ze gingen per klas waar we naar toe gingen allemaal zingen en sommige ook dansen, zo leuk om te zien! Daarna zijn we naar Marga gegaan, de Nederlandse vrouw die in Berending woont samen met haar Gambiaanse man. Ook zijn we naar Denis geweest, een Nederlandse man die in ook in Berending woont. Ik kan altijd naar Marga en Denis toe en dat is een heel fijn idee. We zijn die dag ook naar de plek geweest waar ik verblijf. Het was allemaal heel veel wat we hebben gezien en gedaan in een dag, dus toen we weer naar huis gingen was ik best moe en vond ik het wel moeilijk. In de avond hebben we met de 3 andere vrouwen ergens gegeten, wat heel gezellig was!
Vandaag zijn we met z'n allen naar een markt in Banjul geweest. Dat was zoo indrukwekkend. Je kijkt je ogen uit daar, je weet niet wat je ziet! Het is daar heel groot en allemaal heel dicht bij elkaar, je kunt je niet voorstellen hoe ze dat volhouden. Het is er ook zo'n puinhoop. Er zijn ook wel hele leuke "kraampjes" waar je ook wel leuke dingen kan kopen, dus dat heb ik ook gelijk gedaan!! En het leuke is, het kost echt zo weinig! Ook het eten hier is zo goedkoop. Maandag hebben we bijvoorbeeld met z'n 4en gegeten en gedronken voor maar 20 euro. Nou, dat is echt zo goedkoop! Op de markt kun je echt van alles kopen; kleding, doeken, touw, sieraden en allerlei soorten groenten en fruit. Nadat we naar de markt zijn geweest, zijn we terug gegaan naar het hotel en daar zijn we lekker op het strand gaan liggen, heerlijk! Op het strand kijk je ook echt je ogen uit, er is zo veel te zien! Steeds als ik m'n camera weg had gelegd, gebeurde er weer iets waar ik heel graag een foto van wilde dus dan kwam de camera weer tevoorschijn!! Ik heb dan ook heel veel foto's gemaakt! Maar je moet wel altijd vragen aan mensen of je een foto van ze mag maken, want anders kunnen ze nogal boos worden! Maar dat is ook logisch, ik zou het zelf ook niet prettig vinden als iemand foto's van mij zou maken zonder het te vragen.
Wat me heel erg opvalt, is dat je vooral veel Gambiaanse mannen/ jongens op straat ziet. De vrouwen zie je niet veel, waardoor het lijkt alsof er veel meer mannen/ jongens zijn! Het is nogal moeilijk om sommige Gambiaanse mensen te herkennen, want ze lijken allemaal best veel op elkaar! Het gaat wel steeds beter, maar dat heeft tijd nodig!
Verder hebben we vanavond gezellig met z'n allen bij een Italiaans (Jaa, echt Italiaans in Gambia!!) restaurant gegeten, heel lekker! Vanavond heb ik 5,60 euro betaald voor m'n eten en drinken...

Ik begin me steeds meer op m'n gemak te voelen hier. Het is nog steeds wel wennen, maar de mensen hier zijn zo ontzettend aardig en gezellig en dat helpt me wel! En wat ik vooral heel fijn vindt, is dat ik deze dagen nog met Ite ben. Zij laat me heel veel dingen zien die handig zijn. En het is gewoon heel fijn dat ik met haar al die dingen kan doen!

Nou lieve mensen, ik maak een eind aan m'n verhaal want ik wil ook nog wat foto's en filmpjes uploaden en dat kost ook tijd! En ik heb niet meer zoveel tijd om te internetten.

Heel veel liefs van mij uit het warme Gambia!

  • 22 November 2012 - 08:30

    Gerda:

    Ha lieve Yaar!
    Wat een leuk verhaal!!!!
    Wat fijn dat het zo gezellig is en dat de mensen zo aardig zijn!
    Heb nog geen foto's gezien, maar zal ze gauw gaan bekijken!!!!
    dikke knuffel!
    mama

  • 22 November 2012 - 08:46

    Britt :

    Hey Yara!

    Wat een leuk verslag!! :-)
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin! Gelukkig maar en wat fijn dat je nu iemand hebt die je alles laat zien en uitlegt :-D Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker om het land en de cultuur te leren kennen! Nou geniet ervan en ik hoop dat je nog heel veel foto's upload, heel leuk om te zien!!

    Veel liefs en een dikke kus!

  • 22 November 2012 - 09:07

    Mariette:

    Hey lief zussie!!!
    Wat heerlijk om zo'n uitgebreidt verslag van je te lezen! Fijn om te lezen wat je allemaal meemaakt! En wat een super mooie foto's! Ik moet zeggen dat toen ik de eerste foto aanklikte het een heel vreemd gezicht was om jou zo tussen al die gambiaanse kindjes te zien....tis zo gek om jou daar in die omgeving te zien!!! Maar je past er prachtig tussen hoor,ik zie dat je geniet bij al die lieve kindjes!!! Veel plezier nog de komende dagen met Ite,fijn dat ze je daar zo lekker wegwijs maakt.
    Dikke kus xxxx

  • 22 November 2012 - 09:20

    Jeanne :

    Hee Yaar,
    Wat kan jij leuk schrijven!
    Wat fijn dat je zo geniet van de dingen, mensen en kinderen om je heen!
    Fijn dat het zo goedkoop is en dat je naar het strand bent geweest, ben een beetje jaloers!
    Meissie, blijven genieten.

    Liefs, en dikke knuffel

  • 22 November 2012 - 18:24

    Eline:

    Lieve Yara,

    Wat fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat de eerste indrukken indrukwekkend en goed zijn! We blijven je volgen. Doe de lieve groeten ook aan Ite. Morgen komt mijn moeder ook, wat zal het raar zijn om elkaar daar te ontmoeten. Geniet van deze bijzondere ervaring.

    Liefs van ons 4, eline

  • 23 November 2012 - 19:10

    Corry:

    Lieve Yara,
    Wat een ontzettend leuk reisverslag!! Heb nog niet alle foto's kunnen bekijken, het is hier een zooitje ivm de verbouwing en internet doet het ook al niet

  • 23 November 2012 - 19:31

    Corry:

    Nou, daar ben ik dan weer, de helft van mijn bericht is verdwenen, lekker dan, Gambiaanse grappen zeker

  • 23 November 2012 - 19:46

    Corry:

    3x is scheepsrecht! Ik kan zeker niet op "return" drukken ofzo, snap er niets van ! Of hoj vindt mijn verstuurde plaatjes niet leuk, jammer! Wat zal je genieten van het weer en de kinderen! In ieder geval nu nog 3 nachtjes slapen en dan wordt de school geopend, dat wordt een groot feest! Lekker dat Ite je heeft rondgeleid, dat moet je veel vertrouwen hebben gegeven. Lieve Yara, laat snel weer van je horen! Dikke knuffel en liefs, Corry

  • 24 November 2012 - 14:25

    Ton:

    Hoi Yara,

    Goed begin is het halve werk.
    Blijf lekker genieten van het alles wat je meemaakt.
    Pas vooral goed op jezelf.

    Groeten uit koog aan de Zaan.

  • 26 November 2012 - 18:32

    Annemieke:

    Hallo Yara,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Ik heb zulke leuke herinneringen aan Gambia. Toen we 25 jaar getrouwd waren zijn we er met ons vieren geweest. Ik had ook zo veel moeite om mannen uit elkaar te houden. Had ik aan 1 beloofd om geld te wisselen, had ik ht vervolgens met een andere gedaan.
    Wat wel heel leuk is aan Gambia is het feit dat iedereen Engels spreekt. Met alle kinderen kun je praten.

    Hebben er ook al vrouwen die je benaderd om je haren te vlechten? Bij Dafna hebben we dat laten doen, ze zeiden dat het een uur zou duren en het werden er 4.

    Het is hier in Nederland wat regenachtig en kil, dus geniet maar lekker van die heerlijke zon en geweldige zee met golven. Ik vind het een geweldig land en de mensen zijn zo arm. Ik weet zeker dat je, ondanks dat je er maar drie maanden bent, veel kunt bereiken.

    Groetjes,

    Annemieke




  • 26 November 2012 - 18:44

    Ella:

    Hoi Yara,

    Wat leuk dat je een reisverslag bij houdt!! Wat zullen er veel indrukken op je af komen, maar wat ik van Marion Groffen al heb begrepen, wordt door jou bevestigd; de mensen daar zijn ontzettend vrolijk. Heerlijk om daar 3 maanden tussen te mogen leven!! Geniet er lekker van Yara en ik blijf je verslagen lezen!! Dikke kus, Ella

  • 26 November 2012 - 19:41

    Marsha Spaans:

    hee yaar!
    ontzettend leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien! zo wordt k nog meer jaloers op je haha! Geniet ervan! Ik blijf je zeker volgen!
    kus marsha

  • 28 November 2012 - 18:52

    Joris:

    hoi liefe yaraa ik heb alle foto,s gezien het zal daar wel lekker warm zijn
    en het zijn wel lieve kinderen denk ik
    ik hoop dat je nog veel plezier maakt
    xxxxjoris

  • 02 December 2012 - 21:34

    Kuin Heringa:

    Lieve Yara, even van mij een berichtje, ben bang dat mijn smsjes niet zijn doorgekomen, of toch wel? De terugreis is goed verlopen. In de nacht van vrijdag op zaterdag thuis aangekomen. Het is moeilijk wennen in mijn huis na al die mooie dagen die we met z'n allen doorbrachten in Gambia. Afkicken heet zoiets. En bovendien is het hier 4 graden onder nul. Hoe is het in Berending? En bij Marga? Kan je leuke dingen met de kinderen doen? Als je dit leest wil je me dan het e-mailadres van je moeder sturen? Dan kan ik haar een paar leuke foto's van je mailen. Lieve Yara, het ga je goed! Mis je wel een beetje! Liefs,Kuin

  • 02 December 2012 - 22:53

    Yara:

    Wat leuk om al die lieve reacties te lezen! Echt heel leuk!! Heel erg bedankt iedereen!

    En lieve Kuin, ik heb 1 smsje van jou gehad gisteravond, waar ik op heb gereageerd, maar ik denk dat jij mijn smsje niet hebt ontvangen... Gelukkig is alles goed gegaan! Ja, ik snap heel goed dat je moet afkicken.. Het was ook echt een hele leuke tijd!! Hier is het goed, nog steeds lekker warm! Bij Marga is het heerlijk. Ik ben echt onwijs blij dat ik nu hier ben. Geeft me een goed gevoel. Met de kinderen is het ook leuk! Ik ga morgen voor het eerst naar de school... ben heel benieuwd!!
    Het emailadres van mijn moeder is: gerda.damen@gmail.com
    Leuk dat je haar gaat mailen! Wat is jou email? Dan kunnen wij ook emailen!!
    Dankjewel lieve Kuin! Ik mis jou ook!!! Als ik terug ben, kom ik zeker een keer naar Groningen toe!!
    Liefs, Yara

  • 03 December 2012 - 20:33

    Mariska:

    wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. ben zo trots op je. zo ver weg en alleen. succes verder en als je terugkomt gaan we zeker even afspreken.
    dikke kus. mariska

  • 05 December 2012 - 22:18

    Kuin Heringa:

    Lieve Yara, Wat heb je hard gewerkt aan je verslagen! Ik vind ze erg leuk, las zo ook wat terug van mijn eigen belevenissen! Ik zal je moeder wat foto's mailen. Wel dubbel van het verhuizen. Ik verhuisde indertijd ook alleen van mijn oude huis naar waar ik nu woon, was goed voor mijn traject zonder de vier kids. Mijn e-mailadres is:kuing@heringa.net. Kunnen we ook een keertje mailen! Doe je iedereen die ik ken een knuffel van me?
    Liefs,Kuin

  • 18 Februari 2013 - 13:08

    Marion Groffen:

    Hoi Yara,
    Heel toevallig kom ik op je weblog terecht. Gambia is een heerlijke plek om een tijd te vertoeven.
    Wij gaan begin maart weer terug, waarschijnlijk ben jij dan al weer in Nederland.
    Ik ga weer bepakt heen, want we hebben 5 gezinnetjes die we "aankleden".
    Het klimaat is heerlijk en de mensen zijn vrolijk, gewoon een plekje om even lekker heen te gaan!
    Succes verder met alles!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1339
Totaal aantal bezoekers 13967

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: