Mijn zesde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu Mijn zesde week in Gambia - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Yara - WaarBenJij.nu

Mijn zesde week in Gambia

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

31 December 2012 | Gambia, Gunjur

Maandag 24 december -Dag 36

Toen ik vanmorgen wakker werd, hoorde ik allemaal kerstmuziek. Ik dacht; huh?! Het was de eerste keer dit jaar dat ik kerstmuziek hoorde. Het was heel raar! Ik heb de luiken in m'n kamer geopend en daarna ben ik naar de woonkamer gegaan. Marga was bezig met het downloaden van kerstmuziek voor de 1e kerstdag. Ik ben even aan de tafel gaan zitten en daarna heb ik me opgefrist en aangekleed. Ik pakte wat cornflakes met melk en ik ben lekker even wat gaan eten. Op een gegeven moment vroeg Marga of ik ook wilde helpen in het tuinhuisje. We gaan daar morgen, 1e kerstdag, barbequen. Er komen nog een paar mensen bij ons barbequen. Lijkt me heel gezellig! We gingen het tuinhuisje versieren met allemaal kerstversiering en alles inrichten. Het ziet er leuk uit! Vandaag was het een bewolkte dag. Het was wel warm, maar de zon scheen niet. Toen we klaar waren, heb ik voor Marga de muziek op een usb stick gezet waar ook al andere muziek op stond. Ik heb ook nog even gemaild. Daarna heb ik op m'n eigen laptop de foto's van de camera gezet en weer alles gesorteerd. Ook ben ik weer gaan werken aan m'n dagboek en daarna heb ik een spelletje gedaan op de laptop. Marga was ondertussen naar het ziekenhuisje gegaan om wat dingen te regelen. Ze gaan het ziekenhuisje deze vakantie helemaal schoonmaken. Om 2 uur kwam ze weer terug. Er waren nog 2 andere jongens meegekomen en ze zijn buiten gaan zitten. Aangezien ik hun even met rust wilde laten, ben ik naar binnen gegaan en ben ik m'n kleding voor de kerstdagen en oud en nieuw uit gaan zoeken. Ik heb alles gepast en daarna heb ik het klaar gelegd zodat ik het zo aan kan trekken! Ik ben heel benieuwd hoe het hier is met kerst. Het is sowieso een heel gek idee dat het kerst is. Ik heb echt niet het idee dat het nu al het einde van het jaar is aangezien het hier zo warm is. Het lijkt net juli! En opzich ben ik daar wel blij mee, want dan is het minder erg! Alleen als ik de kerstmuziek hoor, vind ik het moeilijk. Dus dat ontloop ik liever!! Toen ik al m'n kleding klaar had gelegd, heb ik m'n nintendo gepakt en ben ik buiten spelletjes gaan spelen. De jongens waren ondertussen weer weg gegaan. Marga is in de tuin bladeren gaan vegen. Ik kreeg ineens heel veel zin in de chocolade koekjes die ik had gekocht, dus die had ik er even bij gepakt! Die vond Marga ook wel erg lekker. Marga en ik vinden koekjes erg lekker.... Er zijn daarom altijd veel koekjes in huis..! Om half 7 kwam Lamin thuis en die had het vlees en het gebak meegenomen vanaf z'n werk die Marga en ik zondag hadden gekocht voor kerst. Hij had voor Marga wat gekocht en hij had voor mij een shirtje gekocht! Zooooo lief!!! Ik bedacht gelijk al; die doe ik morgen aan! Echt heel schattig. Om half 8 zijn we gaan eten en daarna ben ik gaan douchen. Na het douchen heb ik nog even gemaild en tv gekeken. We gingen al wat eten van het gebak; heeeerlijk!! Om kwart over 10 ben ik naar m'n bed gegaan.

Dinsdag 25 december -Dag 37

1e kerstdag.
Toen ik vanmorgen om 9 uur wakker werd, hoorde ik dat Marga al bezig was in de keuken met het voorbereiden van het eten voor bij de barbeque. Ik ben eruit gegaan en heb gelijk gevraagd of ik haar kon helpen. Maar ze zei dat ik haar nog niet kon helpen. Toen ben ik me op gaan frissen en heb ik me aangekleed. Daarna heb ik Marga geholpen met wat dingetjes en heb ik veel dingen naar het tuinhuisje gebracht. In het tuinhuisje heb ik een beetje alles ingericht. Daarna heb ik nog wat dingetjes in de keuken gedaan en om 12 uur was alles klaar en toen zijn we naar het tuinhuisje gegaan. Er waren 4 meisjes, waaronder de dochter van Lamin, en Taffa (hij heet eigenlijk Moustafa maar ze noemen hem Taffa) en Ansou (de schooldirecteur) waren er. Taffa is druk bezig geweest met de barbeque en het was heerlijk! Ansou (familie van Lamin en Marga) kwam later ook. We hadden macaroni salade, komkommer, tomaatjes en nog een andere lekkere salade. En dan natuurlijk het vlees! Het was heel lekker en gezellig. Ik had ook nog even met m'n moeder gebeld, wat heel fijn was! Op zulke momenten mis haar nog meer!! De meisjes waren al weer weg en op een gegeven moment zat iedereen wel redelijk vol en toen kwamen de toetjes op tafel. Marga had pudding gemaakt, nog een andere soort pudding en fruitsalade. Dat was ook echt heerlijk!! Om 3 uur kwam Oustas ook nog en die heeft nog wat gegeten. Om half 4 zijn Marga en ik alles op gaan ruimen en hebben we alles afgewassen. Het was alweer het einde van de dag.... Wat was het snel voorbij gegaan zeg! Om kwart voor 5 ben ik even op m'n laptop aan m'n dagboek gaan werken. Om half 6 werd ik door Oustas gebeld. Hij vroeg of ik mee wilde naar het voetbalveld, want daar waren ze een wedstrijd aan het spelen. Dat leek me wel leuk dus hij kwam we om kwart voor 6 ophalen en onderweg liepen we langs het huis van het lieve meisje die ik wilde herkennen. Haar moeder had tegen Oustas gezegd dat zij ook naar het voetbalveld zouden komen. Toen we bij het voetbalveld aankwamen, was de eerste helft al afgelopen en hadden ze pauze. Aangezien het geen serieuze wedstrijd was maar gewoon voor de lol, was het echt heel leuk om naar te kijken toen ze eenmaal weer begonnen waren. Het was echt heel grappig om te zien! Ze spelen zo'n wedstrijd altijd met kerst. Het zijn de mensen die christelijk zijn die de wedstrijd spelen. Aangezien zij wel mogen drinken en de mensen die moslims zijn niet vanwege hun geloof, zie je echt wie christelijk is. Er viel een man voor mijn neus op de grond omdat hij zoo veel gedronken had! Als ze hier eenmaal beginnen met drinken, dan drinken ze ook meteen heel veel. Dus Oustas zei al dat er allemaal dronken mensen zouden zijn. Oustas mag zelf geen alcohol drinken. Tijdens de tweede helft kwam dat onwijs lieve meisje naar mij toe om bij ons te komen zitten. Ik weet eindelijk haar naam!! Ze heet Yasin. Haar tweede naam is Jarra, dus als je het in het Gambiaans bekijkt, hebben wij dezelfde naam! Echt heel leuk. Het is echt zo'n lieverd! Om half 7 was de wedstrijd al weer afgelopen. Na de wedstrijd gaan ze altijd naar een plein waar al de christelijke mensen wonen en waar ook de christelijke kerk is. Op die plek was ik nog nooit geweest dus ik wilde er wel heen. Samen met Yasin gingen we daar naartoe. Er kwamen al weer allemaal kinderen die naar m'n hand grepen en die mij herkende en dus allemaal Jarra Jarra Jarra riepen! Ik vind het zo leuk dat ik nu ook veel kinderen herken. Natuurlijk niet al die kinderen, want er zijn echt heeeel veel kinderen!! Er waren allemaal vrouwen die aan het dansen waren en er waren mannen die op de djembé gingen spelen. Het was echt heel leuk! Al die kinderen die ook gingen dansen, echt zo leuk. Je ziet echt dat het dansen gewoon in hun bloed zit. Echt iedereen kan dansen, echt ongelofelijk! Van jongs af aan dansen ze al. Zelfs de allerkleinste die net kunnen lopen zie je heen en weer bewegen en stappen op de muziek. Zo schattig!!! Dan word ik toch wel een beetje jaloers..! Op een gegeven moment zijn we op een randje ergens gaan zitten en ik zat daar echt te genieten. Wat ook zo leuk was; er waren 2 jongetjes van een jaar of twee, ik weet niet wie het waren want het was ondertussen al donker en dan kan ik het gezicht van de mensen niet meer duidelijk zien, maar ik ging een spelletje met hun spelen. Ze kwamen steeds dichter bij en dan deed ik net alsof ik ze greep met m'n hand en dan rende ze als een gek gillend en lachend weg! Echt zooo lief! En op een gegeven moment deed ik net alsof ik achter ze aan ging rennen, nou geweldig vonden ze het!! En ik vond het ook echt zo leuk. Ik geniet echt van die kinderen! Toen de mensen allemaal gingen eten, zijn Oustas en ik met Yasin naar haar compound gegaan. Een compound is de plek waar de mensen wonen. Ze wonen meestal met de hele familie op een compound. Het verschilt per compound hoeveel huisjes er staan, soms 1, soms 2 en soms 3. Waar Yasin woont, staan er 2 huisjes. Ze woont daar met haar hele familie. Dat zie je echt overal in het dorp en het is zo'n mooi gezicht. Het is zo anders dan in Nederland. Het is hier echt een typisch dorpje. Iedereen kent elkaar en ze leven allemaal samen. Alle kinderen en mensen lopen overal bij elkaar naar binnen en dat is ook heel normaal. Alle kinderen spelen samen en niemand wordt buiten gesloten. En ze hebben echt lol met z'n allen. Je ziet veel kinderen die met een fietsband spelen en waar de kinderen heel gek op zijn, is voetballen. Als ze eenmaal een bal hebben, kunnen ze zo de hele dag voetballen. Het is wel heel bijzonder om te zien dat ze allemaal zo met elkaar zijn. Het geeft een veilig gevoel.
Bij de compound van Yasin waren ze aan het koken. We hebben daar nog even rond het vuurtje gezeten en op een gegeven moment zijn we weg gegaan. Ik vond het een beetje associaal om daar te blijven zitten als ze gingen eten. Maar de moeder van Yasin zei tegen Oustas dat we moesten wachten tot het eten klaar was zodat wij mee konden eten. Toen zei ik; nee joh! Zij moeten lekker gaan eten. Ik vond het een beetje raar als ik daar bij ging zitten om te eten, dus Oustas en ik zijn weer naar het huis van Marga gegaan. Toen we aankwamen, zette Marga gelijk wat rijst voor ons op tafel die we in de middag hadden gekregen. We zijn om kwart over 8 even wat gaan eten en daarna is Oustas weer naar huis gegaan. Ik ben daarna lekker even gaan douchen en ik heb nog even tv gekeken. Om half 11 ben ik lekker gaan slapen.

Woensdag 26 december -Dag 38

2e kerstdag.
Vanmorgen was ik om half 8 al wakker. Ik ben even naar de wc gegaan en daarna ben ik weer lekker m'n bed in gekropen. Ik wilde namelijk nog heeeel even slapen!! Uiteindelijk ben ik toch nog even in slaap gevallen en ik werd pas om kwart voor 10 wakker! Ik schrok zelfs toen ik op m'n horloge keek!! Ik ben uit bed gegaan en heb me even opgefrist en aangekleed. Daarna heb ik lekker even ontbeten. Na het ontbijt heb ik nog even op de laptop gezeten en even gemaild.
Vandaag was het plan om naar een soort pretpark te gaan in Senegambia. Het pretpark was heel dicht bij het hotel waar ik de eerste 1.5 week ben geweest, dus ik wist wel welk park het was. Maar ik had geen idee hoe het er achter de muren uitzag! Lamin had gezegd dat er allemaal dingen waren te doen in het pretpark. Ik was heel benieuwd! Ik had er wel zin in! We zouden om 12 uur naar het pretpark gaan, maar aangezien Lamin pas om 1 uur thuis kwam van het werken op het land, stapte we om 10 voor half 2 in de auto. Oustas, Ansou en Jomma gingen ook mee. Onderweg pikte we nog een ander meisje, Maie, op die ook met ons mee ging. Om kwart over 2 waren we aangekomen bij het park. Het park was opzich nog redelijk groot voor hier. En de ingang zag er leuk uit. Sommige mensen hadden een kerstpak aan en ik zag veel mensen met een Fanta shirt! In het park stonden wat attracties, maar die stonden allemaal niet aan. Verder was er een plek gemaakt waar mensen gingen optreden en aan het eind van het pretpark was er een podiumpje waar muziek werd gedraaid. In het begin was het ook nog heel erg rustig, dus wij hadden zoiets van; is dit het? Balen zeg! Maar gelukkig gingen er 3 attracties aan en werd het steeds drukker. We hebben eerst even op stoelen gezeten in het gras en wat gegeten en gedronken. Daarna wilde Jomma en Maie wel in een attractie. Ze gingen in de draaimolen. Het was voor de meisjes heel leuk! Daarna hebben we lekker even een ijsje gegeten en Jomma en Maie gingen nog in de botsauto's. Jomma samen met Marga en Maie samen met Ansou. Helaas werkte de auto's niet zo goed... Daarna zijn we weer naar Lamin gegaan, die op onze plek was blijven zitten en we hebben daar nog even gezeten. Ondertussen kwam er weer iemand die verkleed was met allemaal stro om zich heen en de man verkleed als aap! Om half 6 zijn we in de auto gestapt en zijn we naar het Italiaanse restaurant Paradiso gegaan. We hebben daar lekker wat gegeten en om half 7 zijn we weer in de auto gestapt om naar huis te gaan. Onderweg was het onwijs druk langs de weg. Berending had een voetbal wedstrijd gespeeld en die was blijkbaar net afgelopen, want er liepen allemaal mensen langs de weg om naar huis te gaan. De weg is hier anders dan in Nederland. Er is überhaupt heel weinig weg geasfalteert en de wegen die wel zijn geasfalteert, zijn niet altijd even goed. Dat komt ook door de regen die in het regen seizoen valt. En door de warmte. In Nederland noemen wij het een snelweg, maar hier is het de hoofdweg. Bijna alle wegen zijn met 2 rijbanen. Er fietsen en lopen mensen gewoon langs de weg. Ook zie je veel geiten en koeien langs (en op) de weg! Je moet echt heel goed opletten, anders rij je zo een mens of dier aan. Je kunt hier ook echt niet zonder toeter rijden!! Als je geen toeter hebt, kun je niet de weg op! Ze waarschuwen de mensen met de toeter als je er langs wilt met de auto. Vaak gaan ze aan de kant, maar soms ook niet helemaal en dan moet je er breed omheen rijden. Ook bijvoorbeeld de taxi's rijden heel apart. Als ze iemand oppikken of afzetten ergens dan gaan ze ineens heel rustig rijden en gaan ze half de weg af en half blijven ze met de auto op de weg staan. Echt heel praktisch!! Alle andere auto's moeten er dan helemaal omheen rijden of wachten als dat niet kan! Echt heel onhandig. Maarja.. Zo gaat dat hier! Tijdens de rit naar huis bedacht ik bij mezelf; na al de weken dat ik hier ben, kijk ik nog steeds m'n ogen uit als ik in de auto zit. Er gebeurt zo ontzettend veel op de straat. Het leven hier is zo anders. En ik kan het wel uit gaan leggen of foto's laten zien, maar je moet het zelf meemaken als je wilt weten hoe het echt is. Het is echt heel anders, maar zo bijzonder. Ik verbaas me elke keer weer als ik het zie!
Toen we eenmaal om half 8 thuis waren, zijn Oustas, Ansou, Jomma en Maie weer naar huis gegaan. Ik heb m'n laptop gepakt en ben gaan typen over mijn kerstdagen in Gambia. Het was heel bijzonder om kerst hier mee te maken. Al heb ik niet echt het idee gehad dat het kerst was, het was wel leuk!
Lamin ging even kijken bij de schapen en wat bleek; de schaap die zwanger was, was bevallen van een klein schaapje!! Echt zooo lief!! Het is een heel mooi bruin schaapje! Heel bijzonder om zo iets mee te maken van zo dichtbij!
In de avond heb ik aan m'n dagboek gewerkt en ben ik om 9 uur gaan douchen. Om half 11 ben ik gaan slapen.

Donderdag 27 december -Dag 39

Om half 10 werd ik wakker en ik ben toen m'n bed uit gegaan. Lamin was vandaag weer aan het werk. Hij zou eigenlijk vrij zijn vandaag en morgen, maar hij moet allebei de dagen werken omdat er iets afgerond moet worden... Toen ik de woonkamer in liep, zag ik Marga nergens. Ze was blijkbaar al weg. Haar auto stond er nog wel, dus ze was of bij de school of bij het ziekenhuisje. Ik ben me op gaan frissen en daarna heb ik buiten gezeten en heb ik even wat gelezen. Ansou kwam rond kwart over 10 en ik vroeg aan hem of hij 2 stokbroodjes wilde halen. Ik gaf hem geld en hij ging weer weg. Ik heb nog even verder gelezen en op een gegeven moment kwam Ansou weer terug met de stokbroodjes. Hij had zelf ook een broodje gekocht. Hij smeerde een broodje en pakte wat koffie en hij kwam bij mij aan de tafel zitten op de veranda. Maar aangezien ik net bezig was met iets schrijven, wilde ik dat even afmaken. Op een gegeven moment hebben we even gekletst en daarna is hij naar het ziekenhuisje gegaan. Ik heb toen voor mezelf een broodje gesmeerd en ben om 11 uur gaan ontbijten. Daarna heb ik even m'n laptop gepakt en ben ik gaan typen en heb ik een spelletje gespeeld. Op een gegeven moment kwam Marga weer terug en ze kwam even bij me zitten. Daarna is ze de plantjes water gaan geven. Er kwamen ineens allemaal jongens voor koffie. Dus Marga had koffie voor hun gezet en wat lekkers voor hun gepakt. Ik was er eerlijk gezegd niet zo mee bezig, ik zat zo in m'n spelletje!! Toen ze de koffie op hadden, is Marga nog even met hun naar het ziekenhuisje gegaan om nog wat te regelen. Ik heb op een gegeven moment even m'n moeder gebeld. Ik had namelijk even een moeilijk momentje! Op momenten dat ik me verveel en niet goed weet wat ik moet doen, ga ik erover nadenken hoeveel ik iedereen mis, en dat is niet goed!! Maarja, die momenten heb ik wel soms. En dat had ik vanmiddag dus ook. Ik vond het heel fijn om er even met m'n moeder over te praten! Ik vind het sowieso heel fijn als ik haar weer spreek! Aangezien we niet zo vaak bellen, omdat het gewoon veel te duur is. Dus als ik haar wel spreek, ben ik altijd heel blij! Nadat ik haar gesproken had, voelde ik me weer wat beter. Ik ben m'n boek uit gaan lezen en daarna kwam Marga al weer terug. We hebben nog even buiten gezeten en om half 7 kwam Lamin thuis uit z'n werk. Ik ben toen naar m'n kamer gegaan en heb lekker muziek geluisterd en weer een spelletje gespeeld op de laptop. Om 10 over half 8 zijn we gaan eten. Na het eten ben ik gaan douchen en daarna ben ik nog even gaan mailen. Ik heb nog even tv gekeken en om 10 uur ben ik naar bed gegaan.

Vrijdag 28 december -Dag 40

Vanmorgen om kwart voor 8 maakte Marga me wakker. Ik ben me op gaan frissen en heb lekker even ontbeten. Marga en ik zouden om half 9/ kwart voor 9 naar de Primary School gaan. Vandaag kwamen er Nederlandse mensen om te kijken hoe het op de school ging. Die mensen hadden ook wat spulletjes voor mij mee, dus ik was heel benieuwd! Aangezien het vakantie is, zijn de kinderen natuurlijk allemaal vrij, maar Marga had geregeld dat er één klas zou komen, grade 4. Toen we bij de school aankwamen, waren er nog maar 5 kinderen. Marga ging het afval verbranden en aangezien ze het koud had, ging ze in de warmte staan van de vlammen. Dat was inderdaad lekker warm! Maar op een gegeven moment werd het té warm! Toen alles eenmaal in brand stond, zijn de kinderen de sinasappelboompjes die onder de 'overkapping' stonden uit gaan graven. Die moesten daar namelijk weg, want anders stonden ze in de weg voor de kinderen om te spelen. Toen eenmaal de eerste eruit was, zei Bojang (hoofdleraar van de school) dat ik die moest planten in de tuin achter de school. Maar dat was ondertussen al gedaan! Toen zei hij dat ik de tweede moest planten. Het tweede boompje werd uitgegraven daarna naar de tuin achter de school gebracht. Bojang zei dat er wel foto's van gemaakt moesten worden als ik die boom zou planten, dus ik gaf hem mijn camera en hij had wat foto's gemaakt. Hij zei; 'nu staat er een boom van Yara in de tuin en als je hier dan weer een keer komt, kan je zien hoe veel hij al gegroeid is!' Heel erg leuk. De kinderen en Bojang wilde ook nog op de foto met het boompje dus ik heb van hun nog een foto gemaakt. Na het planten van het boompje, gingen we even wat drinken en een koekje eten, Daarna zijn we een spelletje gaan doen. De kinderen stonden in een cirkel en Marga stond in het midden met een bal. Marga gooide de bal willekeurig naar de kinderen en de kinderen moesten de bal vangen en weer terug gooien. Op een gegeven moment was het oefenen afgelopen en toen ging ik in het midden staan. Marga legde de kinderen uit dat de eerste die de bal ving 1 moest zeggen en de tweede die de bal ving, moest 2 zeggen enzovoort. En wie verkeerd telde, was af. Ook wie de bal niet ving, was af. We zijn begonnen met het spel en de kinderen vonden het heel leuk! Tijdens het spel kwamen de Nederlandse mensen. Het was ondertussen kwart voor 11. Ook waren Saikou, Yayha en Abdoulah mee. Ik vond het echt heel leuk om hun weer te zien!! We hebben de mensen begroet en daarna is Bojang van alles uit gaan leggen. Op een gegeven moment zijn ze naar het lokaal gegaan van de klas en daar hebben ze het volkslied gezongen en nog meer liedjes. Ook ging er een meisje een klein stukje voorlezen. Het was echt heel leuk! Daarna gingen de kinderen samen met Lucas en Sophie (2 Nederlandse kinderen) voetballen en wedstrijdjes rennen doen. Op een gegeven moment gingen we wat drinken en weer een koekje eten. Aangezien de mensen allemaal spulletjes mee hadden voor de school, gingen ze die uitpakken en laten zien. Het waren onwijs leuke dingen! Ook gaven ze mij het tasje met wat spulletjes die voor mij waren. Ik was heel blij toen ik het zag!! Eindelijk had ik de e-reader!!!! Na het uitpakken enzo zijn we naar het ziekenhuisje gegaan. Daar hadden ze ook nog wat spulletjes voor. Om half 2 zijn de mensen weer verder gegaan met hun trip en toen zijn Marga en ik naar huis gegaan. We hebben even lekker wat gegeten en om half 3 zijn we weer verder gegaan met het maken van de posters. We zijn daar tot half 6 mee bezig geweest, maar toen was de lijm op! We zijn toen maar gestopt. Gelukkig waren we al een heel stuk verder! Het ziet er allemaal zo leuk uit he!! Volgende week gaan we de posters in de klassen ophangen. Ik ben zo benieuwd hoe erop gereageerd wordt na de vakantie! Marga en ik hebben nog even gekletst en daarna ben ik op m'n laptop verder gegaan met m'n dagboek. Om half 7 ben ik naar m'n kamer gegaan en daar heb ik lekker muziek geluisterd en een spelletje gespeeld (patience....). Om kwart voor 8 zijn we gaan eten. In de avond had ik een beetje last van m'n buik, dus om 10 voor 10 ben ik lekker naar bed gegaan.

Zaterdag 29 december -Dag 41

Toen ik om kwart over 9 wakker werd, heb ik m'n luiken opgemaakt en ben ik naar de woonkamer gegaan. Marga was op de laptop bezig. Ik ben me op gaan frissen en daarna heb ik ontbeten. Ik had gister al een beetje gekeken hoe de e-reader werkte, maar ik tijdens het ontbijt ging ik echt alles uitzoeken. Ik ben er zoo blij mee!!! Heerlijk! Er staan 193 boeken op..! Dus ik heb genoeg om te lezen!! Ik ben gelijk begonnen met het lezen van een boek. Wat ik ook zo lekker vindt, is als je een boek bijvoorbeeld niet leuk vindt, dan kan je zo een ander boek uitkiezen! Dat is zo handig. Op een gegeven moment ging ik een kopje thee zetten en ik vroeg aan Marga of ze nog naar het ziekenhuisje zou gaan. Dat was ze alweer helemaal vergeten! Ze wilde eigenlijk samen met mij naar Brikama gaan. Ze had om 10 uur afgesproken met die jongens, maar om 10 uur was er niemand en om 11 uur nog steeds niemand. Dus zij dacht ook; het is goed zo! Marga is zich ook op gaan frissen en wat dingetjes gaan doen. Om 12 uur kreeg Marga onverwachts bezoek. Het was een Engelse vriendin die ze al heel lang kent. Ze kwam met 3 andere mensen, dat waren bezoekers. Die vrouw zelf woont ook hier in Gambia. Ze zijn buiten gaan zitten en hebben koffie gedronken en gekletst. Ik ben toen achter de laptop wat dingetjes gaan doen op het internet. Om 1 uur gingen ze weer weg. Ik vroeg toen aan Marga of zij nog zin had om naar Brikama te gaan en daar had ze nog wel zin in. We hebben een broodje gegeten en daarna zijn we in de auto gestapt. Eerst hebben we wat dingetjes bij de markt gedaan en daarna zijn we naar de houtsnijmarkt geweest. Ik was daar al een keer eerder geweest. We hebben even rondgekeken en ik heb wat kleine dingetjes gekocht. De houtsnijmarkt is echt heel leuk! Het ziet er zo mooi uit wat ze allemaal maken daar, echt ontzettend gaaf. Toen we klaar waren bij de houtsnijmarkt, zijn we weer richting de markt gegaan en we hebben nog wat boodschappen gedaan. Ik moest ook weer wat geld wisselen. Ook hebben we op de markt nog leuke slippers gekocht!! Ik wilde al een tijdje van die simpele slippers die ik gewoon lekker makkelijk aan kan trekken en nu hebben we ze eindelijk gekocht! Marga wilde zelf ook nog een paar slippers. Ik had hele leuke gezien, maar die hadden ze helaas niet in mijn maat. Misschien de volgende keer wel! Ik heb toen andere gekocht die ik ook heel leuk vindt! De prijs per paar slippers verschilt per 'kraampje'. Bij de eerste kostte één paar 150 dalasi! Dat is ongeveer 3,40 euro. Dat is best wel heel duur aangezien het allemaal nep is en van minder goede kwaliteit!! Maar bij het kraampje waar wij onze slippers hadden gekocht, kostte één paar slippers 35 dalasi. Dat is ongeveer 0.80 cent! Dat scheelt wel even! Dan kan je nog wel meer slippers kopen!! Na het kopen van de slippers, moest Marga nog ergens het horloge van Lamin laten maken. Toen we bij die man aankwamen die het horloge kon maken, keek ik even op m'n mobiel hoe laat het was. Ik zag dat ik 3 gemiste oproepen had van m'n moeder. Ik wist gelijk al waar het over ging; de malaria pillen. Er was namelijk nog een heel gedoe met die pillen. De Nederlandse man van die mensen die hier gister kwamen, had het over de malaria pillen. Hij zei dat hij in de bijsluiter had gelezen dat je die pillen nooit langer dan 37 dagen achter elkaar mag slikken. En wat doe ik? Ik slik die pillen nu al 40 dagen achter elkaar. Die man van Meditel, waar ik al m'n prikken heb gehaald en die mij de malariapillen heeft voorgeschreven, heeft dat helemaal niet tegen mij verteld. Ik vond het echt onwijs raar. En ik had juist expres die bijsluiter niet gelezen, anders zou ik mezelf helemaal gek maken. Maar ik was wel blij dat die man dat zei. Thuis heeft Marga die bijsluiter gelezen aangezien ik dat niet wilde en er stond inderdaad in; slik de malarone pillen nooit langer van 37 dagen achter elkaar... En nu? Ik wist het echt niet! Ik vond het zo raar dat het wel in die bijsluiter stond, maar dat die man van Meditel mij dat niet verteld had. Ik heb toen mijn moeder gemaild en gevraagd of zij even de huisarts wilde bellen om te vragen hoe dat nou zit. Ze zou het vragen en mij bellen. Op de markt kreeg ik dus het belletje met het antwoord. De huisarts had het uitgezocht op internet en het was inderdaad zo dat je het niet langer mocht slikken. Ik moet nu 2 weken stoppen met het slikken van de pillen, en daarna moet ik weer beginnen en dan moet ik doorslikken tot 7 dagen nadat ik weer thuis ben. Verder moet ik me in de avond goed insmeren met deet als ik buiten ben. Ik ben heel blij dat ik nu weet wat het beste is wat ik kan doen. Als die Nederlandse man het niet had gezegd, had ik gewoon 97 dagen lang die pillen achter elkaar geslikt! Ik weet niet wat er dan zou gebeuren, maar daar ga ik ook niet over nadenken! Ik stop nu gewoon 2 weken en daarna ga ik weer verder met slikken. Ik heb nu toch al 40 dagen die pillen geslikt, dus er zit nog wel genoeg van dat spul in m'n lijf. Wel ga ik wat extra opletten in de avond, aangezien de malaria mug meestal 's avonds en 's nachts prikt. Maar ik vind het nog steeds echt heel raar!! Maarja, ik weet nu wat ik moet doen!!
Na het maken van het horloge, zijn we weer in de auto gestapt en zijn we naar huis gegaan. Om half 4 waren we weer thuis. We hebben toen de rijst gegeten die was gebracht en daarna ben ik weer lekker gaan lezen. De tijd vloog voorbij en op een gegeven moment was het 5 voor 7. Marga ging beginnen met het koken van het eten en aangezien ze zei dat ik haar niet kon helpen, ben ik naar m'n kamer gegaan en ben ik weer lekker muziek gaan luisteren. Ineens kreeg ik onwijs last van m'n buik. Ik had geen idee hoe het kwam, maar het was heel vervelend! Om half 8 gingen we eten, maar ik at niet zo veel omdat ik zo'n buikpijn had. Ik ben na het eten gaan douchen en daarna heb ik nog even gemaild. Ik heb nog even gekeken en aangezien ik me niet zo lekker voelde, ben ik om half 10 naar bed gegaan.

Zondag 30 december -Dag 42

Om 9 uur werd ik wakker en toen ik m'n bed uit kwam, zag ik dat Marga al bezig was met wassen. Ik heb mijn was ook gepakt en dat heb ik buiten neergelegd. Aangezien Marga nog alle emmers nodig had, kon ik nog niet beginnen met wassen. Ik ben toen m'n badkamertje gaan vegen en dweilen. Ook heb ik alles schoongemaakt. Daarna ben ik m'n kamer gaan vegen en schoonmaken. Heerlijk als het uiteindelijk weer schoon is! Toen ik klaar was, was Marga nog niet klaar met het wassen dus toen heb ik even een broodje gesmeerd en ben ik gaan ontbijten. Na het ontbijten was Marga net klaar met wassen en toen kon ik beginnen met wassen. Ik heb alles weer zoals elke keer eerst in een sopje gelegd en daarna een paar keer uitgespoeld in een emmer met schoon water. Daarna heb ik alles opgehangen. Om 12 uur was ik klaar. Ik hoopte dat de was wel droog zou worden, want de zon scheen niet. Maar er stond gelukkig wel een hele harde wind, dus het zou wel droog worden! Na het wassen ben ik me op gaan frissen en heb ik even achter de laptop gemaild en daarna ben ik op m'n eigen laptop gegaan. Ite had namelijk een usb stick aan die Nederlandse mensen meegegeven zodat ik er wat filmpjes en foto's op kon zetten en dan konden die mensen die usb stick weer mee naar huis nemen. Ik ben foto's en filmpjes uit gaan zoeken en die heb ik op de usb stick gezet. Daarna heb ik nog even aan m'n dagboek gewerkt. Toen ik daar mee klaar was, ben ik de was van de lijn gaan halen, wat om 2 uur ondertussen wel droog was. Ik heb het opgevouwen en weer in de kast gelegd. Verder heb ik nog wat spulletjes op m'n kamer opgeruimd. Daarna ben ik lekker gaan lezen. Om 4 uur gingen we lunchen, want de rijst was ondertussen gebracht. Na het eten ben ik weer verder gegaan met lezen. Op een gegeven moment ben ik weer naar m'n kamer gegaan en daar heb ik weer even aan m'n dagboek gewerkt en daarna weer een spelletje gedaan. Op een gegeven moment was het al half 8 en Marga begon aan het eten. We gingen weer de overheerlijke Franse champignonnensoep eten! Echt zoo lekker!! Om 10 over 8 ben ik lekker gaan douchen en daarna ben ik tv gaan kijken. Ook heb ik nog even gemaild. Om kwart over 10 ben ik lekker naar bed gegaan.

  • 03 Januari 2013 - 20:42

    Cees Schouwenaar:

    hoy yara, ik heb je verslagen weer gelezen en merk dat je het wel naar je zin heb.
    de tijd zal wel om vliegen voor jou denk.
    maar als je alleen bent mis je je moeder wel en voel je heimwee en verlang je toch wel
    naar huis. maar voor je het weet kom je al weer richting amsterdam vliegen.
    nou meid, hou je taai en geniet van je verblijf daar.
    heel veel plezier en wens je een gelukkig en voorspoedig 2013.
    liefs en een knuffel.
    cees.

  • 09 Januari 2013 - 21:12

    Margreet Dekker:

    Hoi Yara, bij toeval kwam ik op deze site en heb ik al je verslagen gelezen. Wat een mooie tijd maak je daar mee in Gambia. Ik heb echt genoten van wat je allemaal beschrijft.
    Ik heb de brieven en tekeningen van de leerlingen van de Primairy school weer op school uitgedeeld en de kinderen waren er erg blij mee, vooral omdat er bij voor elk kind een persoonlijke brief was. Ik heb op foto's op het digibord laten zien en een muziekinstrumenten die ik als souvenirs mee had genomen uit Gambia. Kortom: iedereen blij en enthousiast. Rond 27 februari komen we met z'n 4 weer naar Gambia en ik denk dat ik dan wel weer wat brieven mee heb. ( nu niet meer klassikaal, maar elk kind dat terug wil schrijven mag dat doen en ik verzamel de brieven en neem ze mee.) als je nog tips hebt voor spulletjes die ik voor de lessen op school kan meenemen dan hoor ik het graag. Lieve Yara, nog heel veel plezier in Gambia en geniet ervan! En ik volg verder je verslag. Lieve groeten van Margreet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 688
Totaal aantal bezoekers 13946

Voorgaande reizen:

19 November 2012 - 15 Februari 2013

Mijn avontuur in Gambia

Landen bezocht: